Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 6454 ggr
BlackSpiritWolf
2014-03-18 20:02

Använt upp 100gb på en vecka

Sitter här och suckar. Mamma skaffade en ny router med nytt abonnemang hos 3 (en sån man bara sätter direkt i uttaget) för två veckor sen. Det funkade bra när en person satt med laptop och surfade och streamade typ en timme på youtube per dag i en vecka, vilket var en vecka sen. Nu en vecka efter det då två datorer och en mobil har varit uppkopplad på den har våra 100gb/månad tagit slut.

Användningen har sett ut ungefär så här:

  • På mammas och pappas dator har dom surfat på olika nätsidor 2h/dag och streamat dåligt upplösta videos 1h/dag i en vecka.

  • På min dator har jag lyssnat på spotify i 1-2h/dag, streamat lågupplösta videos på youtube (2+- timmar) och spelat wow (40min) en gång. Och surfat 3h/dag. På mobilen har jag använt fb messenger appen mest. 

Kan nån tala om för mej hur vi kunnat använda upp 100gb +/- på en vecka? 

Det går inte ihop för mej. Speciellt inte efter att 3's support påstod att vårat användande (som angivet ovan) har "ätit upp" dom 100gb/månad vi trodde vi köpte av dom. PÅ EN VECKA. Vi är smått frustrerade här hemma. Minst sagt.

Annons:
kissidor
2014-03-18 21:40
#2

nja jag håller med om att det låter väldigt konstigt. lågupplöst film kanske ca 1,5GB/tim, spotify i högsta kvalitet ca 150MB/tim - surf, mail och även spel i sammanhanget försumbart. jag skulle ha trott att det blev knapert med datatrafik för er innan slutet av månaden men inte efter en vecka. har ni gått in och tittat på er förbrukning dag för dag på "mitt tre"? så ni kan se om det är en jämn förbrukning eller om det är riktigt stora toppar vissa dagar och om ni kanske kan dra er till minnes vad ni gjorde just den dan i såfall. ni har väl lösenordsskyddat ert nätverk?

Värd på Mobiltelefoner och Android

BlackSpiritWolf
2014-03-19 07:21
#3

#2 Hur gör man det? Vi försökte hitta det igår men hittade inte nåt sånt. Ja, vi gar lösenordsskyddat det. Vi har dessutom ändrat det ett par gånger för att få borr eventuelka frisurfare. Kollade på pappas dator hur mycket den drog på en timmes surf. Han gar win8 så kollade via nåt program i datorn. 12,49mb hade den dragit på en timme. Vet inte om det är normalt eller så.

kissidor
2014-03-19 10:02
#4

jag tänkte gå in på sidan och ta en skärmdump och visa var du ska gå in, men det verkar vara nåt problem med sidan just nu - jag kommer inte alls in. men om du själv kommer in så är det högst upp till höger som det står "Mitt tre" och där får ni regga er så ni kan logga in och bla se er förbrukning dag för dag

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-03-19 11:01
#5

Du säger inget om vilka OS ni kör men det är väl inte så att ni tagit hem uppdateringar av program, patchar eller OS för det kan dra iväg. Men iofs inte 100GB på en månad men väl 300-400 MB om man ex väljer att starta en uppdatering av ett nytt servicepack od.

Zepp
2014-03-19 16:03
#6

Man kör helt enkelt inte begränsad surfpott.. iomed att alla program man har hela tiden kollar efter uppdateringar o sådant hela tiden!

Mobilt bredband har man bara som tillbehör till sitt fasta!

100 MB är cirka tre dagar.. för en dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kissidor
2014-03-19 16:25
#7

nu generaliserar du på ett sätt som gör att det du säger är helt felaktigt för många användare zepp. att säga att "man kör helt enkelt inte begränsad surfpott" eller "mobilt bredband har man bara som tillbehör till sitt fasta" blir tex rena rappakaljan i mitt fall - eftersom jag inte har möjligheten att ha ett fast bredband

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-19 16:56
#8

Då väljer man obegränsad surfpott!

Såvida man inte bor i en surfzon!

Alla med en fast adress har väl tillgång till en fast uppkoppling?

Har man fast så får man mobilt som ett tillbehör.. tex när man är på semester eller i sommarstugan.

Man betalar bara för det man använder då.

Grejen är.. att 100 Mb är nada i dag.. lägg dig på 1000 så motsvara det kanske en dators normala surf under en vecka!

Speciellt vid nyare OS, då är man uppkopplad på allt möjligt hela tiden och det skickas en massa signaler hitan o ditan.. om allt möjligt.. utan att man är särskildt aktiv själv!

För o inte tala om fejan o twitter o dylikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-03-19 18:42
#9

När jag läst allt detta så tackar jag gud att jag har fast uppkoppling.

Kör Comhem men har iofs också fiber från Tele2 i lägenheten om jag nu skulle vilja gå över till dem.

En fråga dock, om man har ett fast telefonabonnemang i sitt hus/lägenhet så kan man väl utan vidare ha en ADSL uppkoppling via telejacket och där ingår väl alltid fri datamängd vilken operatör man än använder?

Jag menar att de flesta väl har ett telejack där man bor?

Bästa hälsningar,
Bertil

[Moa-]
2014-03-19 19:01
#10

Zepp; det finns inte längre obegränsade mobilaavtal att köpa, EU-reglerade bort dessa för något år sedan. 100 GB är det högsta som finns vad jag förstått.

BlackSpiritWolf
2014-03-19 19:01
#11

#5 På papoas dator har dom win8.1 och på min har jag win7 home premium. Ingen av oss har tagit hem några upodateringar till nån av våra datorer. Vi hade fast internetuppkoppling via telia som funkade, men så högg en försäljare från phonefamily tag i pappa. Han hade ett "jättebra" erbjudande där vi skulle, enligt honom, få "obegränsad surftid för mycket billigare än det vi hade". Jo, tjena… Kollade på pappas dator hur mycket av dom 100gb han hade använt under en timme. 12,49mb med hans vanliga surfande. 12,49*24h blir 2gb och gånger 7 dagar blir det 14gb. Plus minus kanske 10gb beroende på om han kollar på yt. Det här är dock generaliserat av vad han använder sin dator till. Mitt användade går väl på cirka 25gb +/-. Vissa dagar och veckor är det mindre surfande pga skola ich diverse annat som tar upp min tid. Detta sammanlagt (generaliserat) bör gå att hålla en 3 veckor, kanske 4 om man snålar. Men en vecka? Nope, det vägrar jag gå med på. Supportkillen på 3 tyckte också att det var konstigt att 100gb bara "rann iväg" för oss…

Zepp
2014-03-19 19:06
#12

#10 då bör man ha fast.. mobilt får man som regel på köpet.. och betalar bara när man använder detta.. tex i sommarstugan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-03-19 19:09
#13

#11 

Man tar inte hem några uppdateringar själv, det sköter OS om åt dig helt automatiskt.. och flera andra program som uppdatera sig varje dag!

Hade avbrott på min kabel och körde mobilt.. och 100 räckte inte en vecka!

Grejen är  att mobilt bara är ett tillbehör till det fasta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
bamse6311
2014-03-19 19:23
#14

#11 BlackSpiritWolf.

Sådana där försäljare skall man passa sig för.

Jag kör som sagt Comehem och när vi här i bostadsrättsföreningen fått fiber via Tele2 så råkade jag ut för två sådana där försäljare (dörrknackare) och väldigt obehagliga var de också.

Den första som kom han satte helt enkelt foten mellan dörren och karmen när jag skulle stänga dörren och vips utan att jag bjudit in honom så stod han i min hall och ville in i köket.

Vad jag än sade så hjälpte det inte utan han bara fortsatte sin ramsa om hur dum i huvudet jag var om jag inte ville byta till en bättre och billigare operatör.

Till sist blev jag dock riktigt förbannad och fick ut honom.
Dagen efter så pratade jag med min granne som är en tjej/kvinna och hon hade blivit så rädd för hans framfusighet att hon som hon själv säger inte vågade annat än att skriva på.

Nåväl, dagen efter så ringde hon Tele2 och ville ha köpet upphävt vilket inte var det lättaste men enligt lagen så har man ju rättighet att säga upp ett avtal via hemförsäljning precis som man har med ett distansavtal (telefonsäljare).

Säljare två som kom var inte mycket bättre och när jag väl fått igen ytterdörren så stod han jäklar och bankade på den.

Jag visste ju att det inte var Tele2 som hade egna försäljare utan de hade lagt ut det här på en annan part och de där sk säljarna har ju inte har fast lön utan jobbar enbart på provision på de avtal de genomför.

Efter ett par olika samtal med en försäljningschef på Tele2 så lovade han att de skulle byta ut det här företaget mot något annat.

Hur som helst #11 BlackSpiritWolf, sådana där sk försäljare som din pappa råkade ut för skall man akts sig för.

För några år sedan så var det också vanligt att de stod sådana här provisionssäljare i köpcentran osv som lovade en nästa gratis mobil om man tecknade avtal med en viss operatör.

Nåväl, det här blev kanske lite OT men med tanke på vad din pappa råkade ut för så tänkte jag att jag kunde berätta för dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Moa-]
2014-03-19 19:47
#15

Zepp; det valet finns inte alltid. Du borde rent generellt försöka se helheten och inte bara din avgränsade syn på frågor.

BlackSpiritWolf
2014-03-19 19:58
#16

#13 Jag har som inställning att jag godkänner om datorn ska ta hem nya uppdateringar eller inte. Tala inte om för mej hur min dator fungerar när du inte ens vet vilka inställningar jag har gjort, tack. Nu gar tråden gått offtopic och jag ger upp på att försöka få ett svar på min fråga. Tack och adjö!

kissidor
2014-03-19 20:02
#17

#8 zepp nu lyckades du inte få många siffror rätt, du borde ha "lyssnat" på vad jag sa, för det var korrekt information ser du 😉.

för det första - obegränsad surfpott, hur skulle man få det då menar du? det finns inga operatörer som tecknar sådana avtal idag.

för det andra - där har du fel. jag har i högsta grad en fast adress, det är ett fullvärdigt och modernt bostadshus som vi själva äger och vi har bott här i elva år. men vi har inte möjlighet att få fast bredband.

(och till bertil - nej vi kan inte få adsl heller. en del av våra grannar kan ha det med exceptionellt låg hastighet och mycket störningar, men vi kan inte ha det alls)

för det tredje - ingen här har pratat om vare sig 100Mb eller 100MB - det handlar om 100 GB

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-03-19 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

trist att du tyckte du behövde lämna tråden blackspiritwolf 😕. när jag skrev mitt föregående inlägg såg jag förresten inte att du hade fattat det beslutet, ditt #16 syntes inte då. 

men om du nu trots allt ändå läser detta inlägg så kommer här skärmdumpen jag utlovade, där jag ringat in med rött ska ni alltså gå in och regga er och då kan ni se dag för dag hur förbrukningen varit så ni kan få en bättre bild av hur datatrafiken har gått åt. jag gör det själv nån gång i veckan åtminstone så man ser om förbrukningen varit ovanligt hög ett tag och kan dra i handbromsen lite - hellre än att det tar slut helt. när dottern har skollov tex brukar man behöva hålla lite extra koll på hur det utvecklar sig 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2014-03-20 07:45
#19

Jodå visst kan man teckna sig för obegränsad surf redan idag om man vill, till en fast månadspeng. 

Tyvärr så pratar vi ingen hastighet.

Här är ett erbjudande. 

Bamse, du skulle ha stängt dörren väldig väldigt bestämt när han hade foten emellan ☝️

100GB är väldigt väldigt mkt för en veckas användning. Iaf med låg kvalitet på streamingen.

kissidor
2014-03-20 10:05
#20

jo, den där har jag iofs sett - men tyckte inte ens den var relevant… men visst, rent principiellt finns det - kanske var den zepp ville rekommendera 😃? "*** Obegränsad surf i en hastighet på upp till 1 Mbit/s nedströms och upp till 0,128 Mbit/s uppströms."

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
2014-03-20 16:37
#21

#17 kissidor.
Jo, ADSL är ju för det mesta väldigt svajigt.

#19 VSK
Ja, det var en otroligt obehaglig sk "säljare" men som jag har förstått så har Tele2 gjort sig av med det där företaget som skulle sälja in deras fiber.

Det blev ju inte på något sätt goodwill med sådana försäljare utan tvärtom.

#16 BlackSpiritWolf

Tråkigt att du inte har fått svar på din fråga.
Som sagt så blev mitt inlägg #14 lite OT men skrev det med tanke på vad du berättade om din pappa och den försäljaren han råkat ut för.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
2014-03-20 19:53
#22

Försäljare som tränger sig på är mkt enerverande och får min puls att gå upp lite 😡

bamse6311
2014-03-21 02:50
#23

#22 VSK

Jag blev riktigt förbannad på där två säljarna som båda hade en namnbricka där det stod Tele2.

Nåväl, nu har ju Tele2 gjort sig av med sådana där "försäljare" från en tredje part men deras goodwill med tanke på detta har kanske blivit ett badwill istället.

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
2014-03-21 03:25
#24

Jag har noll koll varför det kan gått åt så mycket. Men tittar jag på 3 så har de två olika abonnemang med 100GB.
Det som skiljer som jag ser är att ena har bara 4g det andra har både 3g cch 4g och sen är det första så man kan surfa när som helst med en viss hastighet, medan det andra så är bästa hastigheten nattetid. Kan det som är bäst nattetid ätas upp fortare om man använder det dagtid.

Här den sida på 3 som jag läst det på.

Som sagt jag vet inte, men blev lite fundersam.

.

[VSK]
2014-03-21 05:59
#25

#23

👍

kissidor
2014-03-21 10:40
#26

intressant att de infört en sådan variant nu också, det måste vara ganska färskt. men om nu TS familj mot förmodan skulle ha råkat teckna den varianten så borde det ju snarare vara tvärtom på dagtid, de borde verkligen inte kunna göra av med mycket på dagarna i den hastigheten. och de borde definitivt inte kunna streama film o dyl. 

nej jag hittar ingen förklaring till det, synd att vi aldrig fick veta om det klarnade något efter att de hade kollat förbrukningen dag för dag 😕

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-21 16:35
#27

Antingen bor man mitt i stan eller vid en flygplats med surfzon.. i övrigt så är mobilt bara ett tillbehör till det fasta!

Det funkar lite som det vill.. och ringer många i sina telefoner så sjunker hastigheten i din anslutning.

Man har en massa olika program som uppdaterar sig hela tiden.. och det gör de som bakgrundstjänster.. och de gör det hela tiden.. med någon timmas mellanrum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fillixa
2014-03-21 16:50
#28

Zepp! Idag är det många som kör mobilt bredband via en 3G eller 4G-router!

Hastigheterna har ökat, likaså datamängden/månad!

Idag är mobilt bredband ett bra alternativ för många och inte bara ett tillbehör till det fasta!

Zepp
2014-03-21 17:37
#29

Om man bor mitt i stan.. eller i en surfzon!

Sen så beror det på vilka krav man har!

Nere på Allum och på Landvetters flygplats funkar det utmärkt!

I övrigt så tappar man linan med jämna mellanrum och får starta om router/anslutning med jämna mellanrum.

Enkelt sätt att kolla.. köp en veckas surf från flera leverantörer så ser man vilken som funkar där du bor.

Vet de mitt i stan som ligger i skuggan för någon mast som inte får det att funka alls.

Och grejen är att man behöver för det mesta obegränsad surfmängd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-03-22 08:27
#30

men du är väl för rolig zepp ! så kan man inte få fast bredband så måste man flytta - till stan eller till en flygplats! ja jag får väl förklara det för sambon och dottern så får vi se vad de säger… 😉

men nej, hastigheten på ens 4G-bredband sjunker inte för att folk ringer 🤦‍♂️… 4G förmedlar endast datatrafik…

som regel ligger vi på runt 25-30Mbps från vår 4G-router, vi får starta om den, det är sant. ungefär en gång i veckan - som regel för att själva wifi-routern har hängt sig, själva bredbandet funkar då uppenbarligen fortfarande som det ska eftersom det går utmärkt att komma ut på den stationära datorn som är ansluten med kabel till routern ifråga. lägger av helt i mer än någon minut gör det kanske ett par gånger om året, som regel i max en timme - en gång har det hänt att det var flera timmar. 

vi är två vuxna och en tioåring som har jobb resp skola om dagarna och på nätterna sover vi - vi har alltså inte tid att streama film eller musik dygnet runt utan det blir ett par timmar om dan för mig och för dottern samt ett par timmar surf för oss alla. 

lite sunt förnuft måste vi förvisso ta till för att få våra 100GB att räcka. tänker vi lyssna på samma låtar på spotify flera gånger så tankar vi ner dem i offlineläge istället för att streama dem gång på gång på gång. vi väljer att titta på filmer i sd-format hellre än hd. jag håller regelbunden koll på hur mycket som finns kvar av månadens tilldelning så man ser om det dragit iväg lite mycket med något - vilket tex hände nu under julledigheten då vi i 2,5 vecka var hemma på dagarna och vakna på nätterna. då plockade jag fram min lilla pocketrouter som har 30GB/mån och använde den ibland och då räckte det bra, 110GB kom vi upp i då totalt mot normala 80-90. 

i det ingår förutom tidigare nämnda streaming och surf även streaming/nedladdning av andra saker, som tex tidningar och ljudböcker. en annan relativt stor post är dropbox-synkning av bilder/filmsnuttar från mobilerna samt ritningar och dokument från jobbet. vi har 4 smartphones, 3 surfplattor, 3 datorer, 1 smart-tv, 1 äppel-tv, 1 hd-box, 1 chromecast och två spelkonsoler som löpande behöver ladda ner mjukvaruuppdateringar. dotterns kompisar brukar passa på att ladda ner appar, musik mm när de är här. grannarna kommer hit för support på smartphones och laptopar och då brukar det bli en hel del ned- och uppladdning också.

summa summarum skulle jag självfallet inte tacka nej till högre hastighet och obegränsad volym, men att säga att det inte fungerar för oss med mobilt bredband är ju bara befängt 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-22 09:12
#31

Även jag sitter på mobilt bredband och 100 GB har hela tiden räckt för min användning, dock är jag ensam, men jag slösar med bandbredden och det rullar alltid videoklipp på ena skärmen när jag surfar eller överhuvudtaget är i lägenheten. Däremot så arbetar jag ju heltid, men kan tänka mig att det är en hel del förbrukning under kvällar och helger… Det lär ju dock minska nu när vädret tillåter att man är ute mera. =)

Min sammanfattning är att 100 GB fungerar utan problem, 20 GB trådlöst från Tele2 var dock under all kritik hos mig, däremot är det ju svårt att säga säkert varför…

Zepp
2014-03-22 11:17
#32

Mnjae.. altså.. ingen kritik om att man inte skall använda mobilt bredband.. bara att det inte alltid fungerar bra där man just bor.. man får köpa några veckosurf från flera leverantörer och testa, om någon har en mast i närheten!

Och som sagt vad.. iomed att jag har fast så har jag även mobilt.. vilket jag använder på semestern.. och det fungerar lite si o så kan man säga.. väldigt beroende på var man är!

Bor man på hotell så har de som regel fri surf och egen mast.

I mitt område ser jag att det finns de med mobilt internet.. men de har router och mast.

För om jag går ner i hörnet av tomten och håller datorn över huvudet får jag en perfekt signal.. det blir som regel obekvämt och rätt kallt speciellt på vintern!

Oandra sidan.. har jag en arbetskamrat som bor ännu längre ut på landet.. som inte kan få ens ADSL.. men ser mobilmast från sitt fönster.. han får bra anslutning och stabil lina hela tiden.

Oså har vi den arbetskamraten som bor centralt i stan, som inte får in någon mobil signal alls.. såvida han inte går ut på gården!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

farvendal
2014-03-22 12:28
#33

Jag använde mobilt bredband i över ett års tid för att jag var lat och snål för att beställa och betala vanligt bredband..

Hade 15 GB i månaden. EN gång gjorde jag av med hela mängden för att jag tankade ett par högupplösta filmer. Vanligtvis låg jag runt 10 GB.

I övrigt surfade jag minst 7 h/dag och kollade youtubeklipp, streamade klipp på aftonbladet (tex) samt laddade ner någon enstaka lågupplöst film på 800mb.. 

Så ja, 100 GB låter knasigt.. Måste vara något program som ligger och suger datatrafik. Sedan har jag för mig att 4g slukar data fortare än 3g men vet ej hur vida det är sant.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Moa-]
2014-03-22 14:15
#34

farvendal; när var detta? Webbsidor och filmer blir av bättre kvalitet och tyngre hela tiden, därför kräver samma surf idag en större datamängd än motsvarande surf gjorde för några år sedan.

Annons:
farvendal
2014-03-22 14:43
#35

#34. Knappt ett år sedan var det. Skaffade min fasta uppkoppling i juni och har lämnat över de mobila till mina föräldrar. De gör av mindre datamängd än vad jag gjorde..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Moa-]
2014-03-22 14:53
#36

Jo, men att äldre personer har ett annat surfmönster är inget ovanligt, utan snarare något som förväntas.

farvendal
2014-03-22 14:59
#37

#36 Har icke sagt något annat :) å andra sidan är de två personer och jag en, så det går nästan jämt ut (men inte riktigt)

Jag är själv utbildad inom IT så att tekniken utvecklas och att vissa saker drar mer data har jag mer än koll på.. Däremot är det svårt att lösa en sån här situation åt någon över ett internetforum. Jag tror ju knappast att Tre lurar TS och snor data utan snarare att något på någon av datorerna slukar data i bakgrunden, antingen något program som ständigt letar uppdateringar eller typ ett torrentprogram som någon glömt stänga av. Eller som någon sa - windows update? 

Har däremot noll koll på hur mycket data WoW käkar.. aldrig spelat det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

annia1
2014-03-22 19:00
#38

BlackSpiritWolf om du fortfarande läser denna tråd. Du skriver att ni även har i alla fall en mobiltelefon uppkopplad mot samma router. Jag vet inte vilka inställningar man ska titta på när det gäller mobiler, men det ska gå att stänga av internetuppkopplingen på dom. Så kanske kika på mobilen i första hand så inte nåt på den som ligger drar hela tiden.

.

bamse6311
2014-03-22 19:36
#39

#36 Moa-

Vad menar du med det där att det förväntas att äldre personer har annat surfmönster.

Jag personligen är 62-år och jag tror att jag surfar betydligt mer än mina barn.
(En 43-år och en 24-år samt tre bonusbarn som ligger däremellan).

Jag är ute lite överallt och kollar runt.
Kör naturligvis facebook samt twitter osv osv.

Streamar musik (mest hårdrock) från Spotify hela tiden datorn är påslagen vilket den brukar vara 12h/dygn.

Kollar/streamar mycket på play på olika tv-kanaler från datorn.

Kollar mycket på tuben osv osv.

Det enda som jag inte gör är att spela WOW och annat då jag egentligen inte gillar spel.

Jag laddar inte heller ner bilder film eller musik vilket jag kanske har gjort tidigare men värdesätter numera upphovsrätten.

Vad det gäller datorn så har jag "fast lina" från Comhem vilket innebär att jag inte behöver bekymra mig om mängden data jag förbrukar.

Detsamma gäller min smartphone att jag troligen använder den betydligt mer än mina barn för att surfa och streama med och därmed har behållit mitt gamla abonnemang där det ingår helt fri surf till samma hastighet hela tiden.

Bästa Moa-, att bli äldre innebär inte att man per någon sorts automatik inte hänger med och inte använder IT precis lika mycket som yngre människor.

Sådana där generaliseringar är ungefär som att jag skulle säga att förväntas att yngre människor inte ställer sig upp på bussen och erbjuder en plats åt en äldre att sitta på, vilket inte är sant.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Moa-]
2014-03-22 20:06
#40

Bertil; jo, generellt och genomsnittsmässigt så är det precis så som jag säger. Sedan finns det absolut undantag, ungdomar som inte rör en dator och äldre som nyttjar mycket, men skall du generalisera så ser det ut som jag skrev. På samma sätt röstar höginkomsttagare blått i högre utsträckning än arbetslösa personer som saknar gymnasiekompetensen, sedan innebär inte detta att alla höginkomsttagare röstar blått eller att alla arbetslösa röstar rött, men överlag ser det ut så. 

Jag vet ingen äldre person som nyttjar större datamängd än mig, och jag är ändå långt ifrån den största förbrukaren jag känner.

peoy
2014-03-22 20:32
#41

100GB på en vecka låter mycket som så många andra nämnt..

Sitter själv på ADSL 2/24Mbit, och obegränsad datamängd, har sedan modemet startade om sig själv (börjar vara dags att byta ut) för ca 1 dygn sen "bara" laddat upp 1GB data och laddat ner 600MB (brukar iof vara tvärtom, och vad jag kan minnas har jag inte haft nåt fuff-program igång heller)..

Ett tips som kan vara värt att prova är att installera något nätverksövervakningsprogram på alla datorerna. Jag ser ex. i Kaspersky Internet Security (som innehåller nätverksövervakning) att jag konstant skickar och tar emot konstant i kanske 10kB/s (dvs ingenting)..

Det finns också lite statistik att kolla på i deras övervakare (per program och över en viss tid). Jag har ex. under februari-mars laddat ner knappt 140GB, och upp kring 50GB, men det är under två månader i tid, och även med lokal trafik till QNAPen inkluderad (som står för 72GB resp 30GB), inte en vecka..

Något är skumt iallafall, om det inte är så att 3 anger sin datamängd i gigabits (istället för gigabyte), för då blir det ju en skillnad på 10ggr..

Annons:
Martin
2014-03-22 20:34
#42

#40 Men att det ser ut så tycker inte jag är detsamma som att det förväntas av en att de skall vara så. Jag tycker inte man kan förvänta sig att arbetslösa ungdomar skall rösta rött eller att höginkomsttagare skall rösta blått. Möjligen skulle man kunna gissa det om man nu skulle gissa vad en specifik person röstade och ville ha statistiken på sin sida, men att det förväntas av en håller jag inte riktigt med om. Inte i mitt umgänge i alla fall.

mvh Martin

[Moa-]
2014-03-22 20:59
#43

Martin; fast din förväntning innan du vet något annat grundas ju på normen. Den som nekar till detta är mycket naiv och vilseledd av sig själv. Alla har vi fördomar, och detta är inte endast negativt utan ger oss en förhållningspunkt i livet.

Att normen sedan inte stämmer, det händer ofta, men det är inte samma sak som att normen är fel, normen följer statistiken. Så jag ser det inte som fel att man förväntar sig att äldre personer nyttjar mindre data eller inser att sannolikheten att en välbetald person röstar blått är högre än att en arbetslös person gör detta. Det handlar helt enkelt om insikt och helhetssyn, sedan är det inget fel när normen avviker vilket är lika viktigt att veta och komma ihåg.

Martin
2014-03-22 21:07
#44

Starka ord moa, men jag tar till mig det. Då vet jag kanske vad det är för känsla som gnagt i mig på sistone. Men skönt i alla fall att det inte är andra som vilseleder mig utan att det bara är jag själv.

mvh Martin

bamse6311
2014-03-22 21:19
#45

#43 Moa-
Resonemanget håller inte hela vägen ut.

Ivf inte om man lyssnar på Alliansregeringen som menar att låginkomsttagarna har tjänat mest på jobbskatteavdragen.

I så fall så bör ju låginkomsttagare i högre grad rösta blått än rött.

Nåväl och hur som helst, jag personligen surfar streamar osv mer än mina barn och som sagt så är jag uppkopplad minst 12h/dygn.

Detsamma så när jag jämför mig med mina barn så både surfar streamar osv jag mer på min smartphone än mina barn.

Dessutom så lyssnar ingen av dem på hårdrock på spotify vilket jag gör men just där kan det ha med åldern att göra då jag inte gillar techno eller annat som 24-åringar gör.

Det är alltid vanskligt att generalisera.

Btw så röstar jag personligen på S och har alltid gjort tros att jag har högskoleutbildning.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Moa-]
2014-03-22 21:45
#46

Som sagt det finns undantag till allt, men arbetslösa har inte tjänat på alliansens politik, så mycket kan vi ju vara överens om. Jag vet att den solklara majoriteten när jag studerade på universitetet röstade blått och många var relativt aktiva. Dock är det absolut en generalisering, det gäller majoriteten ej samtliga. 

Du måste ändå hålla med om att majoriteten av ungdomar nyttjar dagens teknik i högre utsträckning än äldre, sedan att detta inte gäller alla ändrar ej på att detta är huvudregeln. 

Jag ser inte vanskligheten i att generalisera så länge du är väl medveten om att det är just detta du gör.  Om du däremot tror att det är en absolut sanning så är det problem.

[VSK]
2014-03-23 06:40
#47

Det här forumet heter datorn.ifokus ☝️

[Moa-]
2014-03-23 11:32
#48

VSK; får inte liknelser nyttjas på det? =P

Annons:
[VSK]
2014-03-23 20:23
#49

:-)

kissidor
2014-03-23 21:30
#50

oooops! och idag har det plötsligt gått åt 20GB hos oss 😮! har absolut ingen  aning om varför, får fråga ut dottern i morgon om hon i oförstånd kan ha åstadkommit det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-03-23 23:34
#51

#50 kissidor.

Vet inte och har ingen som helst aning hur mycket ett WOW tar men kanske har dottern hittat något sådant eller liknande Skämtar

Bästa hälsningar,
Bertil

ru4real
2014-03-24 12:31
#52

Man kan ju alltid mäta hur mycket en dator drar; http://www.softperfect.com/products/networx/ Det finns liknande produkter t android, iPhone osv. Det bästa vore ju att kunna mäta på routern, men det vet jag inte om det går, d beror nog på olika modeller.

kissidor
2014-03-24 13:00
#53

det blir så dj-a många enheter man ska springa runt och mäta på bara :(. men upprepas detta måste vi väl ladda ner sådant till allihopa då

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-24 22:46
#54

Slå på räknaren i Routern.. där kan man oxå ställa mängd och tid när den får lov att användas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-03-25 06:11
#55

ja vi får se, händer det igen så måste jag väl ordna nån form av övervakning på det. jag vet inte heller om det går att mäta på vår router, och framför allt är jag rädd att jag inte har kvar inloggningsuppgifterna (klantigt, jag vet 😊!) 

jag kommer att gå in och kolla datasaldot varje dag nu ett tag i alla fall

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Ladydragon
2014-03-25 10:45
#56

#55 menar du att du har glömt bort inloggningsuppgifterna till din router? 
i så fall så behöver du bara hitta den lilla knappen på routern där man återställer den till fabriksinställningarna och sen kan du skapa nytt användarnamn och lösenord 

och ett bra tips använd ett lösenordsprogram för att hålla koll på alla lösenorden

kissidor
2014-03-25 11:19
#57

jag menar förstås inte uppgifterna som man ansluter till wifit med, men visst var det väl andra inloggningsuppgifter till själva routerinställningarna, eller minns jag helt fel? saken är också den att vi har haft problem med att alla våra routrar (3st) är av samma märke, vilket gör att datorn uppenbarligen inte fattar vilken av dem vi försöker komma åt, det är ju samma inloggningsadress till dem. ja det kunde man väl lösa genom att stänga av de andra medans man håller på då förstås, men det är ju något man kan tänka sig att göra EN gång, inte regelbundet. jag hade ett sådant program och det drev mig från vettet, varje gång jag tvingades byta lösenord trasslade programmet fruktansvärt med mig. det var HP:s simple pass, det finns kanske bättre.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
2014-03-26 11:47
#58

#57 dom inställningarna ska inte vara samma

varför har ni 3 routrar?? 🤔

tror tyvärr enda sättet att försöka lösa problemet är att använda bara 1 router

kissidor
2014-03-26 12:00
#59

det finns mot förmodan goda skäl till det 🙂. vi har vår för närvarande primära 4G-router, sen har vi kvar den gamla 3G-routern som reserv så alla enheter kan gå över på den ifall det dippar nån längre stund vid fel tillfälle från förstahandsroutern. och slutligen har jag en pocketrouter för resor och andra tillfällen då det kan vara bra att kunna plocka med sig ett uppkoppling i fickan. den är ju iofs normalt sett inte påslagen när vi är hemma, men vill man mecka med inställningarna så är det ju när man är hemma. och det är huaweis routrar alla tre.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2014-03-26 15:21
#60

#59

Inget fel i att köra med trippleskin, men det blir ju mera inställningar då. Stäng av DHCP på alla utom huvudroutern.

Ladydragon
2014-03-26 15:56
#61

#59 förlåt men herrejösses va komplicerat det lät 🤔 och varför måste man ha flera routrar för 3 och 4G kan dom inte gå på samma? 

många frågor men har inte stött på nåt liknande innan 🤔

är rätt glad över min fiberuppkoppling och 1 router 🙂

#60 just det ja det är en god idé

kissidor
2014-03-26 16:06
#62

komplicerat? allvarligt, tycker du det ladydragon 🤔? inga konstigheter alls tycker jag 🙂. javisst, självklart klarar 4G-routern även 3G, och självklart menar jag att de har varsitt abonnemang/SIM-kort, inte att vi håller på och flyttar det fram och tillbaka om det nu var det du trodde. 3G-routern är nämligen något stabilare i själva routerfunktionen, samt att det är bara den som har mer än en nätverkskabelanslutningsmöjlighet (vilket ett par av våra gadgets kräver) - men 4G-routern har förstås det både stabilare och snabbare bredbandet. glada vore väl vi om 4G-routern var perfekt på alla sätt och vis, men nu är det inte så, därför kompletterar de varann. och pocket-routern kan du väl ändå inte se något konstigt med att jag har 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: