Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2960 ggr
[VSK]
3/19/14, 7:59 AM

Microsoft Windows 7 Home Premium SE 859:-

För er som är trött på OS som är crap och inte funkar (tex Linux).

Länk

Annons:
Ladydragon
3/19/14, 12:35 PM
#1

Och som det tidigare har påpekats i trådar 

det är en OEM version du får endast installera den på en dator som aldrig haft ett operativsystem

och om man inte bygger datorn själv så brukar alltid ett operativsystem medfölja och då kan man inte installera den här versionen….

vill man veta mer så googla för tusan finns hur mycket information som helst om detta….kolla oxå Windows hemsida

[VSK]
3/19/14, 12:37 PM
#2

Ok hur vet man om datorns hårddisk haft tidigare MS ?

[VSK]
3/20/14, 7:33 AM
#3

#1

Jag väntar på ett förtydligande av dig.

Du påstår att man ej får installera OEM i en dator som någon gång haft ett OS installerat. 

Du påstår oxå att man ej får installera OEM i en "köpdator". Vem har tutat i dig det?

Du får nog länka här till källa, för det där påståendena har jag aldrig hört talas om förut.

Om jag tex köper ett grafikkort, eller ny hårddisk, så har jag rätt att köpa en OEM. Har jag rätt att köpa en OEM vid hårdvaruköp, så har jag rätt i att installera den oxå.

Att hänvisa till google i detta fallet är ganska vagt.

Zepp
3/20/14, 11:41 PM
#4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ladydragon
3/21/14, 4:12 AM
#5

#4 Tack den länken var bra och hänvisar då #2 och #3 till den

#3 vore bra om du istället läste vad jag faktiskt skrev….det är faktiskt rätt ovanligt att man kan köpa en dator utan operativsystem eller att man ens vill göra det
och då får man dessutom lägga till kostnaden för att köpa operativsystemet 

visst får man köpa en OEM licens om man köper grejer till datorn men enligt Windows själva så får man INTE installera en sån version på en dator som redan har ett operativsystem…..

slutligen Google är ett utmärkt sätt att läsa på om olika saker….

[VSK]
3/21/14, 5:57 AM
#6

#5

ha ha du är rolig du… Du hänvisar till google men kunde inte svara på mina frågor själv 😃

Nu får du vidarutveckla ditt resonemang igen.. Först säger du: 

det är en OEM version du får endast installera den på en dator som aldrig haft ett operativsystem

och sen säger du: så får man INTE installera en sån version på en dator som redan har ett operativsystem…..

Varför skall man installera samma OS på en dator om man redan har  OS installerat🤔

För övrigt så är det ganska lummigt och MS verkar inte ens själva veta vad som gäller…

Enligt Microsoft så är tanken med OEM att endast systembyggare skall använda den versionen. -vad systembyggare menas i det här fallet vet jag inte då man kan titulera sig som systembyggare om man bygger ut sitt system med ny hårdvara🤔

Vidare så säger MS avtal att en dator med OEM inte får säljas till slutanvändare utan några som helst omständigheter. -jaha så det betyder att varenda dator med OEM är ogiltig då? 

Det finns några omständigheter där Microsoft kommer att tillåta överföring av en OEM-licens från en icke-fungerande system till ett annat, men OEM System Builder Licensavtal (sBLA), samt OEM slutanvändaravtalet (EULA) inte innehåller någon ersättning för detta, så det är helt upp till Microsofts godtycke, beroende på situationen.

Vidare till länken i #4

jag citerar… (mina svar fetat)

  • Du får du ingen support från Microsoft. Supporten ligger hos datorbyggaren. Sant
  • Den får bara installeras på nya datorer som inte tidigare haft ett OS installerat. Borde möjligtvis ha stått hårddisk/annan lagringsmedia
  • Licensen är bunden till den dator du installerar och aktiverar den på. Med andra ord får du inte flytta licensen när du byter dator. Falskt. Det går alldeles utmärkt att flytta en OEM licens till en helt annan dator, men endast en dators OS (licens) får vara aktivt. Jag har gjort det själv.
  • Du kan byta hårdvara i datorn men inte till ett annat moderkort. Falskt. Bara återaktivera licensen till nya moderkortet (samma procedur som ovan)
  • Du kan inte uppgradera från ett tidigare OS. Sant (men det går alldeles utmärkt att uppgradera OEM-licensen inom samma familj, tex Win 7 home till Win7 Ultimate).

Sen gällandes OEM, i det här exemplet Win8, så kan man nedgradera två versioner om man så vill (Vista).. Eller en (Win7). 

"slutligen Google är ett utmärkt sätt att läsa på om olika saker…."

Absolut 😉

Annons:
bamse6311
3/22/14, 5:54 PM
#7

Intressant diskussion det här.

Tänker då på frågorna vad MS säger att man får göra med ett OS respektive vad som går att göra med det.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
3/22/14, 5:58 PM
#8

#7

Man får olika svar varje gång man frågar nån på MS 😃

Zepp
3/22/14, 6:05 PM
#9

Har instalerat samma nyckel på flera datorer på jobbet.. troligen bryr sig inte MS eller så handlar det om att vi sitter bakom en hårdvarufirewall!

Vad jag listat ut.. eller rättare sagt vad jag gissar är att märkesdatorer uppför sig annorlunda.. och att de är kopplade till moderkotet.

Däremot så har jag hört från de som bytt moderkort.. att de har ringt till MS support och fått en kod.. och så registreras nyckeln på nytt moderkort!

Det har då handlat om servrar, de plockar man sällan ihop själv och kommer som de gör med gällande licenser!

Tex när alla våra servrar lades över på en ny dator med virituell miljö.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/22/14, 6:10 PM
#10

Det stämmer att Windows kör licensen mot datorns moderkorts ID då moderkortet oftast är den hårdvara som hänger med längst i en dator.

farvendal
3/23/14, 11:31 AM
#11

ja OEM är knutet till datorns moderkort (mac-adressen?)

men så vitt jag vet går det ju att gå runt sånt där..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Leon1973
3/23/14, 12:56 PM
#12

OEM är en licens som säljs med dator, svårare än så är det inte att folk sen inte "vill" förstå kan man inte göra något åt.

Sen undrar jag varför Linux inte skulle fungera? Mina barn har kört linux i många år, även jag och Linux fungerar alldeles ypperligt.

Båda kör xUbuntu, jag kör xUbuntu, Kali och Backtrack.
(Kali är ersättare till BT5r3 jag vet, men det finns en del funktioner som jag gillar i BT som Kali inte har om någon tänkte kommentera det.)

#11, Macadressen är inte i moderkortet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

farvendal
3/23/14, 1:27 PM
#13

#12 folk har sagt olika därför jag var osäker.

Undrar också varför inte Linux skulle funka. Aldrig haft problem med. Gillar väl det grafiska gränssnittet i Windows mer dock. Men rent funktionsmässigt är ju Linux kanon.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
[VSK]
3/23/14, 8:19 PM
#14

Linux funkar inte i den dator jag testat. Skrivet från mobil nu.

Ladydragon
3/24/14, 6:01 AM
#15

#9 man får byta ut moderkortet men bara till ett likadant eller snarlikt sådant om man ska få fortsätta använda samma OEM nyckel….
och då krävs det att man ringer Microsoft och förklarar sig och sen får man förhoppningsvis en kod man skriver in för att aktivera Windows…

Upp till toppen
Annons: