Annons:
Etikettövrigt
Läst 1951 ggr
[Lilyz]
2014-03-19 11:22

Virus?

Ber om ursäkt om detta är ett ämne som kommer upp ofta men känner mig så osäker.. Jag upptäckte igår att någon/något skickat spammail från min hotmail och är nu rädd att jag har ett spyware på datorn. Så jag scannade med AVG men det hittade inga hot? Jag har bytt mailadress för säkerhetsskull (hade ändå tänkt göra det) men jag undrar vad jag ska göra för att få bort eventuellt virus när jag inte kan hitta det? Använder Win 7. Hjälp mottages tacksamt!

Annons:
[Högtryck]1
2014-03-19 12:17
#1

Jag råder dig att installera ccleaner och även prova att scanna online, det finns en del att tillgå på internet.

Inkanyezi
2014-03-19 12:48
#2

Och felet behöver inte finnas i din dator, eftersom det är webmail.

Du ska absolut byta lösenord direkt i ditt mailkonto.

Välj ett lösenord som är svårt för en dator att komma på, men lätt att komma ihåg. Det ska helst INTE vara en slumpvis kombination av olika sorters tecken. Bättre är att kombinera ihop två (eller fler) ord som är lätta att komma ihåg, men som är helt disparata, inte alls hör ihop, så att de också blir svåra att gissa för en människa.

Exempel på väldigt säkra lösenord:

  • ångcykel på räls
  • framhjulet är gulligt
  • datorn smakar mandelmassa

Den sortens lösenord gissas inte lätt av människor, tar åratal för en dator att luska ut, och är mycket lätta att komma ihåg.

[Lilyz]
2014-03-19 13:06
#3

Tack för svar!

#1 Jag har cccleaner, ska köra det direkt jag startar datorn ikväll. Och ska kolla upp det där med att scanna online. 🙂

#2 Okej, skönt att höra! Japp jag bytte lösen med en gång och då jag funderat länge på att helt byta mailadress har jag öppnat ett nytt konto idag så jag tog bort allt innehåll i den gamla. Så det är mest min dator jag är orolig för.

Åh tack för exempeln på lösen, alltid så svårt att komma på bra lösenord men det är ju sant att en konstig mening är rätt lätt att komma ihåg. 😃

ru4real
2014-03-19 13:10
#4

Ytterliggare ett litet tips, man kan dels använda sig av ett blanksteg först, såhär: " banandatoreka". Ibland tillåts inte blanksteg, men det ger ytterliggare säkerhet.

Och undvik helst att använda svenska tecken, åäö, eftersom om du skulle vara på semester och vill kolla din mail och då kanske inte har tillgång till ett svenskt tangentbord. Det finns andra skäl också, men detta räcker.

[Lilyz]
2014-03-19 13:14
#5

#4 Tack, jättebra tips! Nu ska jag klura ut något fiffigt. 👍😃

Inkanyezi
2014-03-19 13:49
#6

För att komma ihåg koden till bankkortet kan man använda en metod som också stöder sig på ord. Man tar då ett ord på tio bokstäver där ingen av dem upprepas, och använder bokstäverna som siffror. Då kan man skriva upp det på lämplig plats. För att öka säkerheten kan man lägga till ett par tecken på godtycklig plats i "ordet" som bildas.

Man har fyra siffror i sin kod, säg 5381, och man väljer ett lämpligt tio bokstävers ord, som framhjulet, länstrafik, skalpering eller något annat som innehåller tio olika bokstäver, och det är det enda man behöver minnas förutom om man börjar eller slutar med noll.

  • L  Ä  N  S  T  R  A  F  I   K
     1  2  3  4  5  6  7   8  9   0

  • TNFL=5381

  • tånful - bokstäverna å och u ingår inte i länstrafik

Annons:
Kaj
2014-03-19 14:05
#7

Och ett tips till alla som får spam-mail till sin hotmail (outlook.com) adress.

I Outlook.com kan du enkelt skapa "aliases". Använd ett alias om du vill göra något på en webbsida där du uppmanas att ange ett e-postkonto och du är osäker på vad de kommer att använda ditt konto till.
När du är klar kan du bara ta bort aliaset så kan du inte få några fler mail till detta.

I Outlook.com kan du även ställa in avancerade spamregler.

  • Gå till Inställningar och välj Fler e-post inställningar.
  • Under rubriken Förhindra Skräppost kan du lägga in några mindre avancerade regler - här måste man typ känna till vem ett spam mail kommer ifrån för att man skall kunna spärra det.
  • Under Rubriken Anpassa Outlook och underrubrik Regler för att sortera nya meddelanden kan du ställa in mer avancerade regler
    Du kan t ex se till att alla mail som har specifika ord eller fraser i ämnesraden automatiskt tas bort utan att du skall se dem
    Spam-mail brukar innehålla ord som "money", "save", "insurance", "your score" mfl.
    Tipset är att om du får in spam-mail så notera några ord i ämnet och blockera dem med en regel.
[Lilyz]
2014-03-19 14:36
#8

#6 Men oj vad invecklat.😮Haha men garanterat ett säkert sätt att "skriva upp" sin pinkod utan att någon fattar. 😉

#7 Det med alias har jag aldrig tänkt på, smart! 😃Jag ska kika närmare på mina inställningar men själv har jag inte direkt problem med att jag får spam men det är bra info som alla kan ta del av. 👍

Lill-Kisse
2014-03-19 14:54
#9

Åter till ursprungsfrågan.
Installera och kör Malwarebytes Anti-Malware. En snabb scanning kan hitta virus och annat skräp som ska bort.

[Lilyz]
2014-03-19 15:07
#10

#9 Så den kan hitta saker som inte AVG kan? Isf ska jag göra det. 🙂

Zepp
2014-03-19 15:59
#11

Som regel handlar det om att någon uppgivit din adress?

Dvs har du varit inne på ditt konto och sett att det är skickat därifrån!

Det är en av anledningarna till att man undviker Hotmail.. och använder de 5 mailkonton man får av sin ISP!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lilyz]
2014-03-19 16:10
#12

#11 Jo jag såg att mailen låg i min skickat-mapp och att jag upptäckte det till att börja med var för att jag fick massa delivery failure-meddelanden… 😕

Mmm av bekvämlighetsskäl har jag hotmail (alltid haft, orkar inte byta). 😛

Inkanyezi
2014-03-19 16:11
#13

Spamprogram brukar kamma nätet efter listor på e-postadresser, och sedan mimar de ofta dessa, så att mail ser ut att komma från en viss adress, men inte gör det. Bara om du kan se spam-mailen i din skickat-mapp har de kommit från ditt mailkonto, och om de inte finns där, så har spamboten bara identifierat sig som din mailadress.

Man kan ibland se det i själva mailet om man plockar fram headern, och där hittar man i så fall mestadels sin adress som adressen att svara till, medan det ofta är något helt annat som mailet kommer ifrån. Spambotar är ofta postkontor, som skapar sin e-postadress slumpartat varje gång de skickar en uppsättning mail, och sedan försvinner den adressen från nätet. Man kan oftast spåra den enkelt till domänen, men inte lika lätt till servern.

En spambot som hackar sig in hos en användare brukar mest leta efter listan av mottagare i e-postprogrammet.

Annons:
Zepp
2014-03-19 16:17
#14

Inga vettiga människor har Hotmail som sin huvudsakliga mail!😮

Jag har tre olika moln-mailadresser att använda vid behov.. dvs när man som regel måste uppge mailadress för att komma in på någon sida eller komma in på någon tjänst som jag vill testa!

Såå.. du bör åtminstone ha tre olika mailkonton.. ett som du lämnar ut till nära och kära/vänner.. för daglig komunikation.. och några till för skumma grejer/siter! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lilyz]
2014-03-19 16:27
#15

#13 I det här fallet skickades det från min mail, se vad jag skrev i #12. Mailen skickades till min adressbok samt avsändarna till mail som låg i min inkorg.

#14 Haha tack för den! 😛Ne men jag får nog ta och lära mig lite vett jag också någon gång… Men jag har redan flera adresser. Har en gmail som jag bara använder ibland (gillar den inte) och sen min jobbmail som jag såklart inte kan sprida hur som helst. Som "daglig kommunikation" använder jag facebook/mobilen och inte mail. Brukar inte heller skriva in min mail på "skumma" siter men någon gång har det säkert hänt under dessa ca 10 år jag haft den…. 😃

[Lilyz]
2014-03-19 18:00
#16

Om jag skulle byta mailkontomojäng helt, vilken rekommenderar ni då? 🙂

Zepp
2014-03-19 18:01
#17

Din ISP.. det e gratis!

Och du betalar redan för det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lilyz]
2014-03-19 18:05
#18

#17 ISP? Är det internetleverantörens mail du menar?

Inkanyezi
2014-03-19 18:06
#19

Också från din ISP kan du troligen också få en webmailadress att använda när du inte är hemma där du har mailprogram. Det brukar inte kosta extra, och jag tror att nästan alla leverantörer erbjuder den tjänsten.

Zepp
2014-03-19 18:09
#20

Internet Service Provider.. eller på svenska.. din internetleverantör!

Du betalar ju för att använda deras mailservrar.. varför inte utnyttja dessa?

De brukar vara scannade och aningen säkrare än Hotmail.. dessutom kan du läsa dina hotmails i din mailhanterrare på datorn!

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=29224

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Lilyz]
2014-03-19 18:46
#21

Okej jag får väl spana in hur Telias mail är då… Fast jag har ju klarat mig oerhört länge innan det hände något med min hotmail. 😉 

Sen vill jag gärna ha en app i mobilen som aviserar när jag får mail, tycker det är bra. 

Men tack för alla svar, det uppskattas! 🙂

Zepp
2014-03-19 18:52
#22

Har själv Telia.. nada problem.. likaså när det gäller mobilen.. du kan ställa PO3 eller IMAP hur du vill!

Vill du läsa mailen på bägge.. ställ IMAP.. då ligger de kvar på telias server.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lilyz]
2014-03-19 18:57
#23

#22 Okej vad bra att jag kan ställa in dem… eeh sakerna. Haha det blir nog bra. 😃

Zepp
2014-03-19 19:04
#24

Du kan ha POP3 hemma och IMAP på phonen! 😃🤔🤦‍♂️

POP3 betyder att du tankar hem mailet till din dator/phone.. det försvinner från ISPs server!

IMAP betyder att du kikar in på deras server och mailet ligger kvar där!

Olika protokoll helt enkelt.. SMTP använder du för att skicka!

Och för att krångla till det ytterligare.. så kan du ställa POP3 så att mailet ligger kvar på servern.. och du får en kopia!

Trodde alla hade kläm på detta?😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lilyz]
2014-03-19 19:08
#25

#24 Aaaah då fattar jag lite mer! Ja men alla kanske har koll på detta, och nu även jag? Haha jag försöker att inte verka helt pantad men du gör det inte lätt för mig. 😃

Inkanyezi
2014-03-19 19:34
#26

Se bara till att lagra undan e-posten ibland om du låter den ligga kvar i servern, eftersom du antagligen har någon begränsning på hur mycket du får ha där.Alltså att du laddar ner gammal e-post som du vill spara till datorn, så att utrymmet frigörs på servern när du inte längre behöver kunna läsa den i mobilen.

[Lilyz]
2014-03-19 19:36
#27

#26 Okej, det ska jag tänka på. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: