Annons:
Etikettövrigt
Läst 2265 ggr
Farwuq
2014-03-19 15:26

Skype-telefon

Jag har funderat på att skaffa mig en skype-telefon för att minska kostnaderna för mina utlandssamtal.

Om jag har fatta saken rätt – och det är inte säkert att jag har – så kan jag ha ett abonnemang för €12,06 inkl. moms/månad och ringa hur mycket jag behagar till t.ex. Litauen.

http://www.skype.com/sv/rates/

Jag vill slippa att använda datorn och istället köpa en telefon med box att kopla in på Internet.
http://www.skype.com/sv/download-skype/skype-for-home-phones/

Telefonen kostar drygt  820.-

http://shop.skype.com/intl/sv/phones/#/categoryid=2&sortby=3&subcategoryid=1|2&filter=&manufacture=&price_range=~750|750~1500|1500~2250|2250~&page=1&mac=0

Så… har jag förstått det hela rätt?

Kan jag köpa telefonen och abonnemanget och sedan ringa utav bara tusan? Var finns haken?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Inkanyezi
2014-03-19 16:16
#1

Det finns ingen hake.

Däremot finns det också andra leverantörer av telefontjänster som du kanske skulle titta på, och som använder standardiserade protokoll. Sök på nätet efter SIP - SIP telephony, SIP services osv. så hittar du andra leverantörer också.

Men du kanske har missat att det finns en avgift på Skype-telefonin, när du ringer till vanliga telefoner. Det är när du ringer inom Skype-nätet som det inte kostar någonting. Om du har ett abonnemang, och ringer till de vanliga telenäten, så kostar det. Till en del länder är kostnaden som ett lokalsamtal, till andra lite dyrare, och till några kanske billigare.

Jag hade en tid Phonzo som leverantör, och de fungerar mycket bra och var väldigt billiga för samtalen jag brukar ringa. Det skiljer lite mellan olika leverantörer och beroende på vilket land man mest ringer till, och både Skype och SIP funkar med smartphone. Numera har jag IP-telefoni på hemtelefonen med samma bolag som bredbandet, och använder Lycamobile på nallen.

Men som sagt, till vanliga telefonnätet skiljer det på leverantörer och vilket land man ringer till, så kolla priserna.

Zepp
2014-03-19 19:30
#2

Haken är.. att du får köpa lur till alla du tänker ringa till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
2014-03-19 19:47
#3

Min svärmor har redan telefon.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
2014-03-19 19:52
#4

Tolkar jag det rätt, så har hon en Skype-telefon, och då kan du redan nu ringa till henne med datorn, men hon kan inte ringa dig på den om datorn inte är igång. Skaffar du en Skype-telefon, så kan du ringa henne också ifrån den, och hon kan ringa dig. Det ska också gå att ringa via smartphone. Jag misstänker att en smartphone också kan få ringsignal via Skype. Enda kravet för att Skype ska fungera är att man är uppkopplad på nätet och har ett program för Skype installerat.

Och när du ringer Skype till Skype (eller SIP till SIP) så ska du inte behöva något abonnemang, och det kostar vad jag vet ingenting.

Farwuq
2014-03-20 07:10
#5

Nej svärmor har bara en vanlig fast telefon.

Enligt: http://www.skype.com/sv/rates/

Så ska man kunna ringa obegränsat för €12,06 inkl. moms/månad till fasta telefoner i bl.a. Litauen.

Det är detta som jag är tveksam till, det låter för bra för att vara sant.

🤔

Det blir knappt 110,- SEK/månad, frun ringer gladeligen för mer än det dubbla på vår fasta telefon.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

bamse6311
2014-03-22 18:14
#6

#5 Har ni testat det där med kontankort för utlandstelefoni.

Vet iofs inte om det finns kvar så många sådana nu men några finns det säkert.

För några år sedan så ringde jag mycket till bland annat Kenya och då använde jag sådana.

Jag ringde från min fasta telefon och i Kenya finns knappt fast telefoni så de som jag ringde till hade mobiler.

Det fanns flera olika sådana där kontantkort till utlandstelefoni och priserna låg runt 100 Kr för ett kort.

Man får på kortet en pinkod och så ringer man ett visst telefonnummer och sedan skall man då slå in sin pinkod för att slutligen ringa upp abonnenten i utlandet.

Det blev ivf när jag ringde till Kenya samt Thailand betydligt billigare än att ringa med min vanliga operatör.

Sådana där kort finns oftast att köpa i affärer som säljer mat osv avsett för invandrare. Till exempel så finns dom oftast att köpa i affärer som säljer asiatisk samt arabisk mat.

Vet inte om det är detsamma nu men eftersom de där korten ofta säljs till personer som skall ringa till länder där man kanske inte har så hög dator/internetanvändning och/eller så mycket smartphones så misstänker jag att de där korten fortfarande finns.

Man kan alltså då ringa från fast telefon eller mobil till fast eller mobilt nät utomlands för en betydligt billigare peng än vad din vanliga operatör debiterar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Zepp
2014-03-22 18:28
#7

#5

Köp en likadan Skype telefon till svärmor.. kolla bara att de har samma uttag som här i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
2014-03-22 19:58
#8

#6 & #7

Telefonkort liknade de du beskriver har vi använt förr på 90-talet, på gott och ont. Just till Litauen tjänade man inte så mycket på kakan. Frun ringer mycket och det blir lätt 250 - 300,- i månaden.

Man kan nog skaffa pluggar och adaptrar så det stämmer. Men… Svärmor har inte Internet. Det blir till det fasta nätet i alla fall.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: