Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2009 ggr
ChemicalTV
3/19/14, 8:08 PM

Jätteproblem med internet :(

 Hej på er

Jo nu har jag fått nog när det kommer till internetanslutningen på min dator :< det är jääääättesegt och fungerar till stort sett inte alls. jag uppdaterar och uppdaterar webbläsaren, var typ 8e gång jag uppdaterar så kommer den fram till hemsidan, annars står det de andra gångerna att anslutningen bröts. sen börjar den om igen med att inte vilja ansluta. lika dant på de andra webbläsarna jag har testat på datorn.  såhär har det varit i en-två månader nu :S den har varit så en period tidigare, men det gick över av sig själv på något sett :P

Saker jag har gjort: Virussök, startat om modemet, ominstallerat anslutningen till modemet , använt nätverkssladden (man kan välja mellan trådlöst och internetsladd på vårt modem), tagit bort cookies och historik, kollat brandväggen, testat olika webbläsare, uppdaterat webbläsare och virusskyddet, med mera. det känns som om jag har gjort allt som en icke datorexpert kan göra.

När jag kör felsökaren så säger den bara att det är fel på modemet, vilket inte stämmer då det funkar felfritt med de andra datorerna kopplade till det. sen vill den inte gå längre i sökningen då den är övertygad att det är fel på modemet. Jag har windows 7 på en toshiba satellite. den var inne i höstas hos en datorrepperatör och då hittade de inget fel på den förutom att den var lite dammig, men det fixade dem.

Någon som har något förslag på vad som kan göras mer? det är bara internet det är fel på, annars funkar den perfa (peppar peppar ta i trä). Är det något jag har missat??

Tack på förhand, ni brukar vara duktiga på att lösa datorproblematik här.

/Annie

Annons:
[VSK]
3/20/14, 7:59 AM
#1

testa din kvalitet med ping plotter pro.

Kaj
3/20/14, 9:45 AM
#2

Som #1 säger så kan du via pingplotter se om du får ovanligt många paketförluster eller så. Dock kan pingplotter vara lite bökigt att förstå sig på om man inte är van att köra sådana verktyg.

Spontant skulle jag tippa på att det inte är modemet (då andra datorer verkar fungera mot det) utan snarare på att ditt nätverkskort i Toshiban inte mår bra.

Du kan ju alltid kuta ner till någon elektonikkedja och köpa ett USB nätverkskkort på öppet köp och testa. säg inte att du skall testa bara.
Om det funkar med det insatt i ett USB uttag ja då är det ditt inbyggda fasta nätverkskkort som är trasigt. Om inte lär det vara något annat som kräver mer analys - och då kan du ju lämna tillbaka USB nätverkskkortet och åberopa ångerrätten.

farvendal
3/22/14, 3:16 PM
#3

ping 8.8.8.8 -t

tracert 8.8.8.8

kör dessa två i kommandotolken (cmd.exe) om du inte vill använda pingplotter. kolla antal "time out" och hur många ms varje ping hamnar på.

Har du testat ominstallera datorn? 

Personligen tror jag dock det är nätverkskortet som inte mår så bra.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
3/22/14, 3:20 PM
#4

med PPP så kan man även se jitter, därav mitt förslag.

farvendal
3/22/14, 3:22 PM
#5

#4 Ja det är ett mycket bra verktyg :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
3/22/14, 3:23 PM
#6

🙂

Annons:
ChemicalTV
3/29/14, 7:10 PM
#7

Oj vad ni har svarat! någon som kan förklara Ping Plotter för en som inte kan så mycket om datorer? xD

Detdär med usb nätverkskortet verkar ju inte så svårt, det ska jag testa :)

toppentack allihopa!

[VSK]
3/29/14, 7:15 PM
#8

Ping Plotter är ett program för att pinga kan man väl säga i korta drag. Skall du testa det så ändra MTU till full innan du kör..

Upp till toppen
Annons: