Annons:
Etikettwindows
Läst 2223 ggr
Peak303
2014-03-20 02:18

W8 problem med defrag..

Har lite problem med min dator som inte riktigt vill fungera som den ska göra. Hela datorn har varit konstig sedan jag fick den Juni 2013 så den är inte ens ett år gammal. Den kan få för sig att inaktivera (även om det fortfarande står som aktiverat…) det trådlösa nätverket och jag kan därför inte ansluta till trådlöst vissa gånger.

Men till saken, senaste dagarna har den visat sig mer konstig än tidigare där den nu börjat frysa sig och allt slutar svara och en massa. Nyss satt jag inne på skype samt hade några google chrome fönster uppe. Kollade på youtube och helt plötsligt slutar google chrome att fungera. Istället för att göra som jag vill att den ska göra börjar alla sidor jag gör något på bara ladda. Skulle byta till skype för att se om det var något där, då hinner jag inte ens klicka på skype innan det slutar svara. 

Ska sedan klicka på youtube för att pausa klippet men när jag klickar där blinkar hela datorn till och skärmen blir helt svart. Klickar en gång på musen och skärmen ändrar färg till vit och bara står och laddar men ljudet från youtube klippen hördes fortfarande. Fick då klicka på knappen på datorn för att ens kunna stänga av den. 

Har sedan igår försökt starta defragmenteraren för att kolla genom datorn ordentligt om det är något där som kan göra att den beter sig på det viset. Men var gång jag klickar på att starta defragmenteraren så visas "den svarta rutan" och sen händer inget mer. Spelar ingen roll hur många gånger jag klickar på den "appen" då datorn är igång, jag får aldrig igång programmet.

Är det verkligen normalt att en så pass "ung" dator gör på detta viset? Nätverkskortet verkar ha haft fel sedan jag fick datorn men har kört med sladd senaste tiden ändå.. Men är detta något man bör kontakta tillverkaren om? Med tanke på att datorn inte ens är ett år gammal och den håller på på det här viset.

Någon som vet hur jag ska göra för att få igång defragmenteraren?

Tacksam för svar!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
[VSK]
2014-03-20 07:36
#1

Skulle tro att defragmenteraren är det minsta problemet i din dator.

Kolla över dina inställningar för strömsparfunktionerna. Stäng av i enhetshateraren för ditt wifi så att ej nåt annat program kan sätta det i viloläge.

Uppdatera alla drivrutiner du kan.

Kaj
2014-03-20 09:56
#2

Har du en SSD disk skall du absolut INTE defragmentera denna disk. Den behöver inte defragmenteras eftersom den inte har en spinnande skiva där data lagras på olika ställen. Det finns alltså ingen söktid till data på olika delar som på en vanlig hårddisk. Det är tvärtom så att du sliter ner en SSD disk om du defragmenterar den eftersom den har ett begränsat antal läs och skrivcykler på sig och en defragmentering medför ju en massa omskrivningar av data.
Från och med Win7 skall visserligen windows känna av om det är en SSd disk och inte tillåta att den defragmenteras.

[VSK]
2014-03-20 10:08
#3

En SSD kan inte bli fragmenterad 🙂

Kaj
2014-03-20 10:58
#4

#3 jodå o du har en äldre variant av Windows (pre Windows 7)
För att optimera prestanda skall man även aktivera TRIM command. I Win 8 är detta satt automatiskt givet att SSD disken supporterar detta vilket inte alla gör (framför allt inte äldre)

[VSK]
2014-03-20 12:00
#5

TRIM och defragmenterad är inte samma sak.

En SSD skall vara fragmenterad på så sätt att man jämför med en mekanisk disk svar ja för att bibehålla prestanda och livslängd per minnescell. Det är just det TRIM gör.

Så ska man hårddra det hela så är en SSD med TRIM alltid fragmenterad.

En annan grej med SSD är att man bör alltid ha minst 20% ledigt. 

Så visst, jag tänkte rätt men skrev fel i #3 ☝️😃

[VSK]
2014-03-20 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

0=TRIM aktiverat

Annons:
Peak303
2014-03-20 12:12
#7

Jag har datorn "Dell Inspiron 7520", vet tyvärr inte vad det är för hårddisk då jag fick den i studentpresent så det är mammas man som kollat upp allt med den.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Kaj
2014-03-20 16:20
#8

Om du har en SSD disk så märker du det då du startar om Windows genom att det enbart tar ca 5-10 sekunder innan påloggningsbilden kommer upp (så mycket snabbare är den än vanliga hårddiskar)

Man kan även se det genom att gå in i enhetshanteraren och titta på disken. Normalt har den SSD med i namnet.

[VSK]
2014-03-20 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kan man lätt se skillnaden mellan SSD och en vanlig SATA-disk på 7200 rpm.

Här är vanliga disken

[VSK]
2014-03-20 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är SSD (raid 0 )

Zepp
2014-03-20 21:34
#11

Här har du andra som har samma problem!

Och råd från supporten.

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/19513709.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: