Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2625 ggr
kissidor
2014-03-24 20:36

Byte av hårddisk i laptop?

det är så att jag går och funderar lite på den här datorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2294007 , den är den ena av endast 2 st 17" laptopar med touchskärm som jag kunnat snoka fram, och jag är fullt nöjd med dess hårdvara med undantag för en enda sak - den har två gamla slöa SATA-hårddiskar på 5400 rpm, inte ens en hybriddisk för att hjälpa själva uppstarten! fattar inte hur de tänkte där, när de annars kostat på den rätt bra… jag har ssd nu och jag tror knappast jag kan tänka mig att gå tillbaka från det. så min fråga är - tror ni jag kan byta ut den ena till en ssd? vad behöver jag isf veta och tänka på? 

det här har jag faktiskt ingen som helst koll på Förlägen, så det är fullt möjligt att jag är ute och cyklar totalt i mina frågor:

jag antar kanske tex att det måste finnas nåt slags anslutning för den typen av disk på moderkortet eller så - eller? hur får jag isf reda på om det funkar eller ej? och hur får jag reda på om jag får göra detta utan att bryta garantin? och hur beter jag mig för att flytta över os:et på ssd-disken så jag drar nytta av dess snabbhet just vid uppstarten?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Taggeman
2014-03-24 20:49
#1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Paltn
2014-03-24 20:51
#2

Byte av hdd på laptop varierar i enkelhet på alla märken, vissa är snuskigt enkla att byta alla komponenter på och vissa måste halva datorn demonteras för ett enkelt byte. Så det krävs lite mer efterforskning på datorn du tänkt på för att svara på det.

Att sedan flytta över Os till ssd-disken är absolut inga problem, bara installera på nytt med samma serialkey, och installera drivarna manuellt. Reset-installationerna som medföljer nästan varje laptop kommer för din del troligen bli värdelösa, men installering manuellt brukar sällan vara några problem. Bara själva upplägget på tillverkarens sida för drivrutiner som brukar vara ytterst ogenomtänkt ibland =)

Riktigt ok setup på laptop du hittat, och kan bara hålla med om att det verkar som en miss att inte åtminstånne göra diskuppsättningen hybrid.
Kanske ram-uppgradering är att tänka på ifall du lika ska isär med datorn. De "gamla" stickorna går säkert kränga iväg på blocket.
Jag skulle t.o.m kunna köpa dem till rätt pris =)

// Paltfan

kissidor
2014-03-25 06:39
#3

ah då var det någorlunda som jag misstänkte i alla fall, tack för svar taggeman och paltn 🙂.

det där kloningskitet som de hänvisar till på netonnet verkar ju vara "da shit" för detta ändamål helt klart, och det verkar ju i alla fall lovande enligt frågorna och svaren att det borde kunna fungera.

så om jag köper den så blir det inte tal om annat än att jag byter ut åtminstone den ena disken, men om jag nu slår till på detta får jag nog leta upp nån som kan hålla mig i handen medans jag skruvar 😮😞

förresten vad är skillnaden mellan ssd SATA och mSATA 🤦‍♂️?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Taggeman
2014-03-25 07:17
#4

När du skruvar upp så gör en skiss på var skruvarna sitter, när jag har höll på med en laptop så var det olika längd på skruvarna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Kaj
2014-03-25 09:12
#5

En sak du bör tänka på är att om datorn har haft en disk tidigare med ett OS på så måste denna kopplas ur då du installerar nytt OS på en SSD disk. Annars kommer BIOS fortfarande agera från den ursprungliga disken och då även inte ge dig full prestanda på din SSD disk.

Så gången är således att först skapa en Recovery disk från ditt nuvarande OS, fysiskt ta ur alla kablarna på din gamla disk, ändra BIOs att starta upp från din recovery disk (usb, CD, DVD, In med SSD disken och gör en restore av Recoverydisken, ändra BIOS igen så att bott sker från SSD disken, boota upp, stäng av och koppla in din gamla disk och starta upp igen.
Det finns många videor om hur man gör på stationära respektive Laptops men se till att välja en video som visar hur du tar bort den gamla disken först annars kommer du bli besviken på prestandan.

Exempel på video här

Mer info på google

kissidor
2014-03-25 11:23
#6

jag tänkte inte byta OS, utan flytta över det till ssd-disken, och inte sätta in den gamla hårddisken igen alls - är det samma arbetsgång då menar du kaj?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kaj
2014-03-26 14:37
#7

Om du inte skall nyttja den gamla disken mer så behöver du bara skapa en bootbar CD skiva och ställa om BIOS så att den är primär boot (är förmodligen redan satt).
Men innan du bootar upp från CDn skall du tagit ur gamla C disken och satt in den nya SSDn på samma plats.

Upp till toppen
Annons: