Annons:
Etikettinternet
Läst 773 ggr
[strutter]
3/31/14, 6:32 PM

Blue Screen

Hej alla!

Jag drabbas då och då av Blue Screen och vet inte varför eller vad det innebär.

Det händer när som helst, och jag kan inte påminna mig att jag är inne på någon särskild sajt när det händer.

Dock, de två senaste gångerna har det hänt i samband med uppdatering av Avast antivirusprogram. En tillfällighet, eller?

Är rädd att datorn kraschar till slut.

Vet nån om man kan göra nåt åt det och i så fall vad?

Annons:
Zepp
3/31/14, 10:43 PM
#1

Vad står det i loggboken.. vad står det på skärmen??

Antingen är det mjukvarurelaterat.. oftast du fel på någon operativsystemsfil eller så är det hårdvarurelaterat.. ofta då minneskapslar eller hårddisk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ladydragon
4/1/14, 8:58 AM
#2

vad har du för operativsystem? 

skriv upp koden du får när du ser en blåskärm

Leon1973
4/1/14, 10:40 AM
#3

Är det Win 8 eller 8.1 får man väl inte längre en felkod/felmeddelande, bara en sur gubbe.

Men, vi brukar börja med att koppla bort ALLA externa enheter. (vi jobbar nästan uteslutande med laptop och enstaka stationära maskiner).

* Tangentbord & Mus
* Extern monitor
* Extern hårddiskar
* Printer & Scanner
* Dockningsstationer

Efter det fortsätter man att testa maskinen inträffar blåskärmen efter att alla saker är bortkopplade kan det vara vad som helst, hårdvarufel, felaktig drivrutin till hårdvara, fel i operativ, fel i applikation osv..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

deeman
4/1/14, 2:50 PM
#4

Jag brukar dock utgå från vad blåskärmen och loggboken säger innan jag kopplar bort div. tillbehör för en uteslutningsmetod.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Ladydragon
4/1/14, 3:16 PM
#5

#3 googlade lite och vad jag kunde se så står det felinformation nedanför smileyn 

själv börjar jag alltid med att googla för att få ledtrådar om vad som kan ha orsakat felet….

T.S det har varit stora problem med Windows XP och Avast rätt nyligen men det gäller enbart det operativsystemet…..

Leon1973
4/1/14, 3:42 PM
#6

#4 Deeman - Det står ju inte så mycket matnyttigt att utgå från blåskärmarna idag, nu har jag sluppit BSOD sen win7 på egna och kunddatorer..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/BSoD_in_Windows_8.png

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
felle-j
4/1/14, 3:46 PM
#7

Du kan ladda ner ett program som heter WhoCrashed. Det är väldigt enkelt och du kan se all information angående BSOD:n. 🙂

deeman
4/1/14, 10:19 PM
#8

#6 Det stämmer till viss del.

BSOD är ofta fattig med information, däremot så är loggboken mer matnyttig. Sedan Windows 7 har BSOD minskat men lyser dock inte med sin frånvaro. Tar man en titt i loggboken och alla händelser som sker i en Windowsmaskin så kan man förstå hur labilt systemet egentligen är/kan vara… ;-)

Som #7 tipsar om så finns det t.ex verktyg som ger användaren mer och/ -eller fördjupad information.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
4/1/14, 10:25 PM
#9

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: