Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 4184 ggr
MichelleLindh
4/1/14, 9:28 PM

Jätte tacksam för svar!

Vet någon hur mycket det här kostar.. 

Jag har internetsladd till min dator så alltså inte trådlöst. Men ser hoppar sladden ur hela tiden, köpte ny men det var likadant. Märkte då att själva uttaget i datorn är trasigt där sladden går in. Nån plastbit har lossnat, hur mycket kostar det ungefär att byta ut bara uttaget hos en databutik? Vet att det är olika i alla butiker, men på ett  ungefär. Bor i Borlänge om någon vet nån här.

/ Michelle 

Annons:
Humi
4/1/14, 9:36 PM
#1

Beror lite på vad du har för dator. Men om du har en stationär så fungerar det oftast med ett https://www.komplett.se/tp-link-tg-3269-pci-gigabit-adapter/618261.

Är det en laptop så är jag inte helt säker på vad det kostar, troligen mycket mer.

MichelleLindh
4/1/14, 9:48 PM
#2

jag har en asus laptop, rätt ny köpt förra året. 

Ja men jag kan inte köpa löst utan jag vill lämna in den så någon annan kan fgixa den :)

/ Michelle 

Humi
4/1/14, 9:55 PM
#3

Ska jag vara ärlig så tror jag att du tjänar på att skaffa en trådlös router då dom är ganska billiga idag.

Fast du kan ju alltid gå in till butiken där du har köpt den och fråga vad det skulle kosta dig att laga den. (Utgår på att du inte har någon garanti kvar på den)
Kostar det allt för mycket så kan du nog få ut det på hemförsäkringen :)

Zepp
4/1/14, 10:02 PM
#4

Billigare att köpa ny dator än att laga en lapptop!

Alternativet med trådlös router är bra och enkelt!

Grejen är att nätverksuttaget är lödat på kortet.. så man byter hela moderkortet.. dvs i stort sett hela datorn förutom HD, skärm och skal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichelleLindh
4/1/14, 10:35 PM
#5

Min datorn betalde jag 6000 för  i somras, skulle kännas sjuuukt tråkigt att köpa ny dator då jag älskar den här. Ska man byta så mycket bara för att en plast grej lossnat i uttaget så att sladden inte kan sitta fast? internet funkar ju men jag måste hålla i sladden..

/ Michelle 

MichelleLindh
4/1/14, 10:36 PM
#6

kollat upp trådlöst redan och det kostar det 200kr mer än vad min internet räkning är på nu + att jag måste köpa tillbehöret för 900kr osv. pluggar och har inge jobb så kan inte spendera mycket pengar på det här.

/ Michelle 

Annons:
Liz85
4/1/14, 10:38 PM
#7

Är den köpt i somras är den ju inte ens ett år så då borde du ha någon form av garanti på den och därmed rätt att få det fixat. Om inte jag är ute och cyklar har väl alla datorer minst 1 års garanti.

MichelleLindh
4/1/14, 10:52 PM
#8

Jo jag har garanti som min mamma sa att hon skulle ta för att hon trodde jag skulle slarva bort den (hon var med mig dagen jag köpte datorn) och hon har flyttat en gång sen dess och nu hittar inte hon pappret… hade redan frågat henne om det.

/ Michelle 

Humi
4/1/14, 11:12 PM
#9

Håll i hästen nu. Du betalar ingenting mer för trådlöst interner än vad du gör för ditt internet idag. 

Det du behöver är en router som kan skicka en trådlös signal till din dator, den kostar allt från 99kr och uppåt :)
Så det behöver inte bli så dyrt.

Record
4/1/14, 11:33 PM
#10

TS !

Är du säker på att uttaget har lossnat eller är det den lilla haken på sladden som fastnat inne i uttaget , så att du inte får in kontakten i uttaget? Har själva uttaget lossnat är det inte lönt att laga, köp en trådlös router för att få det att fungera.

MichelleLindh
4/1/14, 11:52 PM
#11

Ja jag är säker men uttaget är inte löst, ser helt normalt ut och har kollat inuti och det ser inget konstigt ut men ändå fastnar inte sladden. Har just ju tejpat fast den… haha. 

Men jag har dalarnas bredbandstjänster och dom har inte trådlöst, min mamma kör på stadsätet men då var hon tvungen att köpa en router o den kostade 900kr.. Jag vill egentligen också ha det men min pappa sa att det inte är värt det alls därför blev jag tveksam. Inte för att han är en data eller internet expert direkt. 

Börjar bli lite galen på det här, speciellt om jag skriver och inte märkt att sladden åkt ur och sen när jag ska skicka texten så försvinner allt för att internet är borta.. -_- 

Min lägenhetsbyggnad ägs av tunabyggen och jag tror dom har.. comhem? och det kollade jag upp och då betalar man mer var tredje månad än vad jag gör nu. Stadsnätet kostade likadant tror jag. 99kr i månaden men betalar bara var tredje

/ Michelle 

Zepp
4/2/14, 12:07 AM
#12

Trådlöst är inte samma som Mobilt!

Trådlöst fixar du själv genom att sätta en trådlös router efter modemet!

http://www.inet.se/kategori/214/tradlosa?Sort=price-a

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Humi
4/2/14, 12:28 PM
#13

Att din mamma behövde betala 900kr är ett tecken på att hon tyvärr blev lurad av en försäljare. Har du comhem kan du ringa dom och kolla vad dom har för priser på det dom har, var noga med att tala om att du är student!

Annons:
[Thiah]
4/2/14, 2:18 PM
#14

Jag har kunnat lämna in min dator/surfplatta till köpbutiken utan kvittot. De har kunnat kolla att det är "deras" genom mina uppgifter och datorns nr. Så det kan vara värt att pröva

Ladydragon
4/2/14, 2:33 PM
#15

Det enklaste är nog att köpa ett USB nätverkskort Länk

Koppla in usbdeln i en ledig usbport på datorn installera drivrutinerna och koppla in nätverkssladden i andra ändan….

på det sättet får du en ny del där du kopplar in nätverkssladden och slipper utnyttja det trasiga uttaget 

men visst som övriga påpekar det verkar som om du antingen har ADSL eller Fiber och då man kan självklart köpa en trådlös router som man kopplar in så man slipper dra sladdar….

Record
4/2/14, 4:08 PM
#16

Du   skriver att sladden går att sätta i och köra med datorn, då kan inte det vara fel i uttaget, möjligen en lös bit plast som kommer från gamla sladdens "hake" vilken inte får finnas där.

Böj upp den lilla haken lite på nya sladden så skall du se att det funkar, och du kan klassa dig som reparatör.

MichelleLindh
4/2/14, 9:38 PM
#17

Nej det är inte en plastbit som sitter fast där inne, jag har redan kollat det. På utsidan av uttaget kan man se att en liten plastbit av själva datorn är borta så det är den 

Mailade datorbutiken och dom sa att det går på runt 500 men dom ville kolla på det så jag får se hur jag gör

/ Michelle 

catcult
4/2/14, 10:56 PM
#18

Kan du inte kolla runt hos kompisar/släktingar och höra om någon har en gammal router liggandes? Annars kan du köpa en billig router någonstans, D-links billigaste modeller ligger på 400 kr och är otroligt enkla att använda även om man inte kan ett piss (menar det inte som en förolämpning till dig, utan som en komplimang till D-link!).

Vill du komma ännu billigare undan kan du köpa något skitmärke för 200 kr eller raida Blocket efter en begagnad router. Du behöver inte köpa någon annan internettjänst för att kunna surfa trådlöst, det enda du behöver är en router. Låt ingen försäljare lura dig!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Liz85
4/2/14, 11:11 PM
#19

Den nätverkskabel du har fasttejpad i datorn nu som gör att du kan surfa via det fasta bredbandet du har nu. Det innebär troligen snabbt internet, enda nackdelen är att din laptop blir rätt begränsad till en viss del av hemmet eftersom kabeln troligen inte når hur långt som helst.

Skaffar du en trådlös router = du köper en dosa av vafritt märke i valfri teknikaffär, kopplar in nätverkskabeln i routern istället och låter den skicka trådlösa signaler till din dator i hemmet. voila! Ditt fasta bredband ligger på exakt samma månadskostnad som tidigare fast du din dator är trådlöst uppkopplad till din nyinköpta router och med samma hastighet som tidigare och du behöver inte använda det kajko uttaget i själva datorn. På det sättet kan du surfa trådlöst med ditt bredbandsabonnemang var du vill i hemmet. Du kan dessutom koppla upp flera datorer mot den routern om du skulle vilja det utan att det kostar dig något extra. Enda skillnaden är att ju fler datorer som delar på hastigheten ju segare blir det.

Inkanyezi
4/2/14, 11:20 PM
#20

Att nätverkssladden inte hakar i för att haken på hankontakten är av är ett vanligt fel, som går att leva med. Man kan fixa ditt fel provisoriskt på samma sätt. Man kan helt enkelt trycka in en kil jämte kontakten. Då ramlar den inte ur lätt. Jag brukar tälja till en kil av en tändsticka eller tandpetare.

Jag tar alltså en trästicka och skär ett långt snett snitt, så att spetsen blir nästan som en egg. Så trycker jag in kontakten, och när den är intryckt för jag in min kil på sidan av den så sitter den tills jag drar ur den. Mellanrummet är mindre än en halv millimeter, så kilen måste ha mycket smal spets. Man ska inte trycka in den hårt, bara så att den sitter.

Annons:
MichelleLindh
4/3/14, 12:12 AM
#21

Va? Ofta? Jag visste inte att man bara köpte en router. Så det spelar ingen roll vilket märke? Men om man kopplar in sladden i routern hur får datorn internet? Haha ja jag kanske låter dåligt korkad men jag är verkligen inte duktig på sånt här, vill bara att det ska funka haha..

/ Michelle 

Humi
4/3/14, 12:19 AM
#22

Det spelar ingen roll vilken rouger det är bara den har Wifi. Alla bärbara datorer idag har trådlöst vilket innebär att dom kan ansluta till datorn.

Följer med idiotsäkra guider med routern som visar seg för seg hur du använder den :)

Men i kort så är det bara att koppla in den och sen ansluta till den via datorn, tar cirka 10 sekunder om inte mindre för någon som har gjort det innan.
Första gången tar max 10 minuter sen är det klart! :)

catcult
4/3/14, 12:46 AM
#23

#21 Det är korrekt, köp vilken router som helst, kör in sladden i routern och kör "set-upen" i datorn (det brukar följa med en enkel steg-för-steg-beskrivning). :)

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

MichelleLindh
4/3/14, 1:00 AM
#24

shit vad bra! Ska testa det! Tack för hjälpen allihopa! :)

/ Michelle 

bamse6311
4/3/14, 1:01 AM
#25

Hur så helst så borde du gå med datorn till butiken du köpte den.

Även om du inte kan hitta garantikvittot så hjälper de säkert till.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Thiah]
4/3/14, 6:53 AM
#26

Once you go trådlöst you never go back! 😉

Leon1973
4/3/14, 10:35 PM
#27

Om det nu inte blir trådlöst så är det nog bara en ny nätverkskabel som du behöver…   (erkänner, jag har INTE läst ALLA inlägg i tråden).

se på bilden, följ länken…
http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/cache/2/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/i/file_1_2.jpg

Den lilla flärpen som sticker upp är den som gör att kabeln sitter kvar i datorn, det händer väldigt ofta att man knäcker av denna och då sitter kabeln löst, det är nästan på daglig basis man på IT support får be användare kolla så att alla kablar sitter i när de har problem.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Humi
4/3/14, 10:38 PM
#28

#27 Du bör läsa igenom tråden eller åtminstone första inlägget.

MichelleLindh
4/3/14, 10:45 PM
#29

Min pappa har en router som jag kunde låna, men nu säger han att den inte passar mig. Han har comhem och jag har dalarnas så routern kommer inte fungera hemma hos mig. Stämmer det? Så jag inte köper en router fast hans kanske kunnat fungera. Iofs vare inte dyrt, hittade en för 300 kronor när jag var nere på datorbutiken idag för att kolla vad felet var och som jag trodde var det uttaget som var löst. Han sa att det kostar cirka 200kr att fixa trodde han men det kommer ta TVÅ veckor och jag behöver min dator till skolan osv så då blev jag tveksam samtidigt som jag vill lösa det.

/ Michelle 

Humi
4/3/14, 10:57 PM
#30

Om din pappa har comhem och du inte har det så kan det mycket väl stämma att hans inte kommer att fungera hos dig.
Comhem kör via sina uttag medans du troligen har ett vanligt uttag i väggen :)

Du har två val som det låter, antingen lämna in datorn och skriva för hand på skolan / skoldatorer eller köpa en router i affären :)

MichelleLindh
4/3/14, 11:20 PM
#31

Våra uttag ser likadana ut men jag har som sagt inte comhem, men då vet jag 🙂

/ Michelle 

Zepp
4/3/14, 11:30 PM
#32

Om det är en router han har så fungerar den.

Har han modem med inbyggd router kan det vara annorlunda.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichelleLindh
4/4/14, 12:52 AM
#33

Okej, ska fråga honom :)

/ Michelle 

MichelleLindh
4/4/14, 6:37 PM
#34

Tyvärr var det ett modem. Vet inte riktigt om jag ska lämna in den på måndag eller köpa router men han sa att jag inte har internet i det uttaget så då måste jag köpa det också, samtidigt vill jag inte lämna iväg min dator i två veckor haha åh.

/ Michelle 

Annons:
catcult
4/4/14, 6:41 PM
#35

Vad menar du med att du inte har internet i uttaget? Du har ju internet idag? 

Jag har själv skänkt bort ett par gamla routers till vänner och bekanta i samband med att jag uppgraderat mig till nyare modeller (prylbögen i mig), du känner inte någon annan som kan tänkas ha en? Har du kollat blocket, någon kanske säljer snuskigt billigt begagnat? Frågat på Facebook?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
4/4/14, 6:42 PM
#36

Hur som helst.. har du en bärbar.. så skall du ha en router!

Köp en.. de kostar inte speciellt mycket!

Jajust det.. lämna in och bli av med datorn i 2 veckor.. är de helt bananas eller?

Lika på jobbet.. skit samma med garantier.. måste funka senast nästa dag.. helt inom en timme.. annars katastrof.. flera hundra tusen i produktionsbortfall!

Även om det är ett modem med inbyggd router så kan man ofta koppla den till modemet och bara använda den som en router.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichelleLindh
4/4/14, 6:48 PM
#37

Jag har två uttag. Ett som min sladd går i och sen ett runt uttag med någon metallskruv i som routern ska kopplas in i och jag har inte internet där eftersom det företaget jag har använder inte trådlöst alls. Så tydligen sa min pappa att det inte fungerar iallafall.. 

haha ja för MIG är två veckor en lång tid, jag behöver datorn. :) 
Jag har råd med en router, hittade ju för 300 men grejen är att nu blev jag osäker på om det fungerar och helst vill jag ju byta internet leverantör till stadsnätet istället som min mamma har och kostar lika mycket som jag redan betalar men då blir han sur istället för att han tycker det är bäst att bara fixa datorn. Och den måste ju fixas någongång men som sagt.. två veckor haha.

/ Michelle 

Zepp
4/4/14, 6:57 PM
#38

Trådlöst har du från routern.. och in i din bärbara!

Mobilt är det nog som de inte har, dvs de sänder inte via telefonmaster!

Har du en ingående TPkontakt i modemet/routern och den har WIFI så har du trådlöst!

Bara att trycka på WPSknappen sedan och ställa in lösenord och krypto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
4/4/14, 7:10 PM
#39

Hold your horses - din pappa har fel! Precis som Zepp säger så spelar det ingen roll om företaget du använder "använder trådlöst" eller ej, du behöver inte köpa någon extra tjänst! 

Den nätverkssladd du har inkopplad i datorn idag pluggar du helt enkelt in i routern istället för datorn. Sedan sätter du på routern, gör några inställningar på datorn och TADAA! Trådlöst! :)

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

catcult
4/4/14, 7:13 PM
#40

Lite förenklat kan man säga att routern agerar som en extra dator som tar hand om din internuppkoppling och delar ut den trådlöst till andra datorer.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Inkanyezi
4/4/14, 7:33 PM
#41

Jag har skänkt bort de WiFi-routrar som jag har haft utom den som jag använder, men de brukar dyka upp lite då och då i återvinningen. Det skulle inte förvåna mig om du känner någon som har en som inte används. Fråga runt. Annars brukar det finnas några stycken på Myrorna i stort sett jämt.

Det är enkelt att installera. Man bara ansluter routern med samma kabel som du nu stoppar in i datorn, och så låter man datorn leta upp den och kopplar upp. Det sköter sig i stort sett själv, med alla operativsystem.

Annons:
Zepp
4/4/14, 8:20 PM
#42

#40

Rätt skall vara rätt.. routern fungerar som DHCP.. och nu blev alla klokare.. inte? 😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
4/4/14, 9:53 PM
#43

#42 Haha, personligen anser jag att min förenkling är lättare att greppa om man inte har så mycket förkunskaper om ämnet. 😉

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Inkanyezi
4/4/14, 10:09 PM
#44

Jag som trodde att "router" var ett enklare ord för DHCP-server. Routern fungerar alltså som router ;-)

I korthet handlar det om en liten server som delar ut IP-adresser till anslutna datorer, så att var och en som kopplar upp sig får en anslutning till nätverket.

Och den där routern kan alltså koppla upp lite drygt tvåhundrafemtio klienter, så det finns ett sätt att begränsa vilka som får komma in i nätet. Man kan sätta ett lösenord för att få ansluta trådlöst till routern, så att man måste logga in. När man har gjort det en gång kan datorn spara inloggningsuppgifterna, så att man bara behöver starta datorn därefter.

Sätter man ett lösenord så kommer man inte att ha tvåhundrafemtio snyltare på sin anslutning, men om man inte sätter lösenord kan vem som helst använda routern, till exempel grannarna. Många routrar har ett standardlösenord satt för administratören när man köper den, men det ska man absolut ändra, eftersom den som loggar in på det också kan ändra inställningarna.

Record
4/4/14, 11:14 PM
#45

Risken med en begagnad router är att förre användarens värden ligger kvar, så det fordras kanske en reset av den innan, och kunskapen vad den har för ip till att göra setup för den nya. Det var betydligt enklare förr, men inte bättre, eller hur med ABC-dat.

Zepp
4/4/14, 11:55 PM
#46

Som regel.. på alla routrar jag micklat med iallafall så sticker man in en tråd av ett gem i ett litet hål så ställs router tillbaka till fabriksinställningarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
4/5/14, 9:44 AM
#47

Skulle tro att de flesta har resetknapp på baksidan. t.o.m min idag gamla Watchguard (brandvägg) har det och den kostade 50 papp ny.

Inkanyezi
4/5/14, 9:50 AM
#48

Jo, alla har resetknapp, men det hjälper inte alltid, eftersom de kan vara hårdkodade till en viss leverantör när det handlar om modem. Om man inte vet vad man ska ha, är det ju säkrast att handla där man kan få hjälp att välja rätt.

Men om man skaffar en begagnad router (inte modem), så kan den återställas, och sedan kan man gå in i dess setup, som är en websida, och göra inställningar där, bland annat sätta sitt eget lösenord och begränsa hur många adresser den ska dela ut.

En viktig sak om man får tag på en begagnad är att man också måste ha med dess adapter, strömförsörjningen som man sätter i eluttaget.

Annons:
Record
4/5/14, 2:22 PM
#49

Nu kom gemet fram, det har ja inte sett något tidigare i TS tråd, till alla enkla förslag, hur många är det som får en manual till när man köper begagnat? För att hitta logginuppgifter.

Kanske skulle vara enklare att trycka in sladden i datorns uttag, och sedan fixera den med smältlim, eller om den skall sitta länge där, karlssons klister.😉
Trots allt en trevlig tråd med många förslag..

Inkanyezi
4/5/14, 2:23 PM
#50

Jag har gjort det massor med gånger med trasig hake, och det räcker absolut med en kil gjord av tändsticka. Lim är lite för permanent och kan hamna på fel ställe.

Zepp
4/5/14, 2:29 PM
#51

Manualer är överskattade.. och slängs som regel med förpackningen!

Som regel.. om man har alla hästar hemma, så brukar de flesta vettiga lägga upp en fast länk till sin hårdvaras manual i sina favoriter/bokmärken!

Nu har ju de flesta sällan några hästar hemma.. så då får de kika på etiketten på hårdvaran och Goggla upp hårvarans hemsida med manual och drivare/uppdateringar!

På de flesta routrar/modem står standard inloggning på en etikett på hårdvaran!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichelleLindh
4/5/14, 2:30 PM
#52

När jag har tejpat har det gått bra men vill ju ändå inte att min dator ska vara trasig. Förmodligen skickar jag in den på måndag iallafall eftersom min pappa aldrig sluta gnälla om det. så blir det överstökat. Får hoppas att det går fortare än två veckor..

/ Michelle 

Record
4/5/14, 2:40 PM
#53

# Michelle! Du är en tålig kvinna som kan stå ut med så många svar, och välja det bästa , som du själv valt. Även om en trådlös router kanske vart teknisk bra val till en flyttbar dator. Problemen med dessa bärbara kommer när de skall rengöras, vilket fordrar att den tas isär för att inte gå sönder vid rengöringen. Lycka till önskas!

bamse6311
4/5/14, 3:58 PM
#54

Tycker att du gör rätt i att lämna in den som din pappa säger.

Du har ju inte haft den så länge och har ju faktiskt garanti även och även om du inte kan hitta garanti/inköpspappren så borde återförsäljaren där du köpt den hjälpa till med att få den lagad som garantireperation.

När jag lämnade in min förra dator så fick jag vänta länge som tusan men lånade en annan dator av en kompis under tiden.
Har du ingen sådan möjlighet?

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: