Annons:
Etikettinternet
Läst 1801 ggr
beem
2014-04-03 10:33

Fick trojan på FB sida

Mitt virusskydd F-secure stoppade en trojan som jag fick på en Facebooksida. Det är en sida jag besöker  nästan varje dag.

Jag vet säkert att det var just den sidan för jag hade inte varit inne i datorn på flera timmar och gick sen direkt till den sidan. Då varnade F - secure och tog bort trojanen.

Hur vet jag när jag vågar gå in där igen. Hur vet ägaren av sidan att det finns en trojan där och hur åtgärdar dom ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Fridaaaa
2014-04-03 10:45
#1

Jag tror inte du fick det av själva fb, utan något som någon lagt upp på FB. Vanligt tyvärr, och återkommer ofta, folk som vill sprida virus, tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[T-Johan]
2014-04-03 10:46
#2

Följer tråden med intresse!

beem
2014-04-03 12:29
#3

#1 Jag menar så också. Förklarade lite dåligt ser jag.

Hur vet jag om sidan är ren eller är det bara att chansa  ?

Vet ägaren av sidan om det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2014-04-03 12:32
#4

beem det går inte att säga när du törs gå in på den sidan igen. Det beror på vart trojanen ligger. Ligger den i tidslinjen i en länk eller en bild så finns den ju kvar tills tidslinjen har fått så mycket nytt att den försvunnit den vägen. Så det är omöjligt för nån att säga när du törs gå in där igen.

Hur personen ska kunna veta. Den kanske inte har bra skydd själv så att den vet och då är det väl om nån talar om för personen som har den sidan att det finns nåt. Och det då den kan göra är väl att se till att ta bort länk eller bild som det finns i. Men hur den ska veta vad som ska bort vet jag inte. 

Det du kan göra är att försöka få kontakt med den som äger den sidan. Så litar du på ditt antivirusskydd så gå in på sidan igen och se om du får samma varning och då försöka kontakta ägaren. Och vilken information du kan ge ägaren beror ju på vad ditt antivirusprogram gav för uppgifter.

.

beem
2014-04-03 12:53
#5

#4 Tack för et bra förklaring.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2014-04-03 12:53
#6

Kom på en sak till. Du kan titta om du kan få kontakt med själva facebook nånstans om det finns nån support och tala om för dom vilken sida det gäller så kanske dom kan kolla upp det. Men jag vet inte hur bra facebook är på såna grejer.

.

Annons:
annia1
2014-04-03 12:56
#7

Vi skrev samtidigt. Se om du hittar nån info till själva facebook.

.

beem
2014-04-03 19:12
#8

Jag ska kolla det vidare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-04-04 19:01
#9

Jaa.. jag tror det e från fejan, twitter o annat som folk hämtar hem sina PUP o virus!

Det är det man skall undvika främst.. iomed att de är de främsta smitthärdarna, dvs fejan, twitter, skype, youtube!

Avinstalera allt som kan ha med detta att göra.. för en lugn stund.. och en god sömn!😃

Finns förövrigt filter mot dessa hemska siter.. på Norton DNS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2014-04-04 20:42
#10

En nyfiken fråga bara! En sida på fejan är väl inte farlig om man inte klickar på den? Ja är med i en grupp som heter HMS Älvsborg och det är väl ingen fara att läsa inlägg och meddelanden på gruppens sida, eller har jag fel?

Fridaaaa
2014-04-04 20:43
#11

#10 Nej det ska det inte vara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2014-04-04 22:45
#12

Jag läste inlägg på en sida i en grupp som jag är med i. I den gruppen fanns en länk till en annan grupp som jag också är med i. Jag läste bara i båda grupperna men fick en Trojan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[T-Johan]
2014-04-05 07:54
#13

Beem, då är det som Zepp skriver #9, bara att hålla sig borta från publika sidor, typ fejan och kvitter. Jag är också nyfiken på Zepp:s tipps om Norton NDS. Den ska vara gratis om jag fattas det rätt. Ger denna gratis variant ett tillräckligt bra skydd mot dom senare virusarna? Uppdateras programmet automatiskt? Har goglat runt lite men är osäker på om det är samma program som omnämns. Det finns tydligen en kommersiell variant också.

Annons:
Fridaaaa
2014-04-05 08:22
#14

Jag tror inte man får virus enbart av att gå in på fb och så. Då skulle jag haft det för länge sedan, mitt antivirus är bra och varnar för virus mm men inte gjort det på fb bara genom att läsa inlägg och sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-04-05 10:26
#15

#13

Det är inget skydd, det är ett DNSfilter!

Man sätter fast DNS i routern.. eller i datorn.

https://dns.norton.com/dnsweb/huConfigureRouter.do

Finns även andra.. men vad jag förstår är de främst för att göra surfen snabbare?

http://www.pconline.se/artiklar/byta-dns-servrar/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2014-04-05 10:58
#16

Tusan vad jobbigt det är att gå omkring och inte veta något. Det känns som att detta med DNS borde man ha 100 koll på. Och så är man helt kock-ko.

Zepp
2014-04-05 11:18
#17

DNS är det som gör att Internet fungerar smidigt för folk utan IT-utbildning!

Dynamic Name Server, översätter dina skrivna textsökningar till IP-adresser!

Sen så.. har man köpt AV så ingår redan surffilter.. som blockar skumma IP-adresser.. eller ger varningar!

Har man redan någon av Symantecs produkter lär det inte bli någon skillnad.. det är förmodligen samma filter i surffiltret!

Har man dynamiskt DNS så använder man sin ISPs DNS-servrar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-04-05 12:11
#18

#14 Men….jag läste bara inlägg. Bevisligen fick jag trojanen på FB då jag bara läste. Jag säger precis som det var.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaaaa
2014-04-05 17:23
#19

#18 Märkligt tycker jag och du är 100% säker att det är därifrån?
Jag tycker personligen att det låter konstigt faktiskt, bara av att läsa inläggen där. 
Jag har inte sagt/antytt att du inte säger som det är heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2014-04-05 17:30
#20

#19 Jag hade inte öppnat datorn på 3-4 timmar. Jag går in på gruppen i FB jag är med i - läser lite snabbt bara.  I den gruppen  fanns  en länk till en annan grupp jag är med i som jag sen  går in på. Jag bara läser i båda.

F secure poppar upp ett meddelande att de stoppat en trojan och även klockslaget. Klockslaget är den tid då jag var  inne på dessa två grupper i FB.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Fridaaaa
2014-04-05 17:31
#21

#20 Ok, ja låter ändå märkligt hmmm… Ja det är ju inte bra.
Jag har aldrig fått något bara genom att läsa på fb är inne där jämt, har med F-secure som virusprogram

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: