Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 4410 ggr
IamNeon
2014-04-07 14:01

Win XP till Linux?

Hellu och ursäkta om jag tjatar sönder detta med att supporten upphör för XP. Men måste jag få vara lite jobbig jag med.

Jag har tre gamla datorer som jag vägrar kassera eftersom de spinner som katter fortfarande med XP. Men nu när supporten upphör tänkte jag att jag ska gå över till Linux och be MS fara åt skogen på två av datorerna (sparar XP på en av dem pga gamla klassiska spel och annat möj).

Jag har letat runt på internet i tre dagar efter vilken Linux jag ska satsa på men kommer inte fram till en slutsats över huvud taget. Någon som har erfarenhet som kan peta mig i rätt riktning? Att uppgradera Windows är inte ens tal om så det är ingen idé att försöka övertala mig till det. ;)

Min laptop är den första på tur och är en Acer Travelmate 7520G;
AMD Turion 64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 GHz, 2x512 KB L2 cache) - 1024 MB ATI Mobility Radeon HD 2400 XT HyperMemory - 2 GB RAM

Den använder jag till arbete, skolarbete, Photoshop CS2 och Skype tillsammans med annat litet.

Mina frågor är då:

  1. Vilken Linux skulle kunna vara kompatibelt tro?

  2. Hur gör jag med drivrutiner? Måste jag modda om dessa i Linux eller göra något annat med dem? Läste att det kan strula med grafikdrivrutinerna till ATI (vilket det gör till XP också men dessa har jag moddat om).

  3. Fungerar Photoshop CS2 i Linux?

  4. Fungerar iTunes på Linux?

Tacksam för svar! Och som en notis: Jag vill inte höra att jag borde köpa en ny dator. Har fått höra det så mycket att jag faceplantar skrivbordet varenda gång över denna prylhets.

Annons:
ru4real
2014-04-07 14:12
#1

Windowsprogram funkar INTE under linux, oberoende av vilket linux du kör. Olika uppbyggda helt enkelt. Det kan funka att få dem att köra mha wine (ett program som ger dig viss windowsfunktionalitet under linux, men jag tvivlar på så pass avancerade program som photoshop.)

Testa Gimp istället, minst lika kompetent som ps. Det kan funka m iTunes, men det kräver lite pyssel. Läs mer här!.

Sen kommer vi till vilken linuxdialekt du vill ha. Enklast att installera utan tvekan är ubuntu, senaste är Ubuntu 13.10 och du behöver troligtvis inte pilla med grafikdrivisar mer än nödvändigt. 

Men sen har jag själv nyligen hittat en ny linuxvariant som jag gillar skarpt, den är extremt snabb och funkar på lite slöare datorer utan problem. Den heter Peppermint OS. Kan vara värt att testa på iaf en av datorerna.

Lycka till.

Länk t Wine

IamNeon
2014-04-07 14:28
#2

Tackar så mycket! Ska definitivt kika in länkarna och börja med Ubuntu i alla fall då och testa och se.

Inkanyezi
2014-04-07 14:38
#3

Du kan behöva botanisera lite bland systemen för att se vilket du gillar bäst. Dina datorer är inte särskilt gamla, jag kör med ännu äldre, och jag letade ett tag runt innan jag fastnade för Lubuntu, som är kvickt som rackarn på mina gamla burkar som har P4 och Athlon 32-bitars med bara en kärna.

Den som jag tyckte såg trevligast ut var Mint, men den funkade inte bra på någon av mina gamla burkar. Den liknar Windows rätt mycket i gränssnittet, och den var betydligt kvickare att komma igång än Ubuntu av samma version, men passade inte riktigt på min hårdvara. På dina burkar kan säkert Ubuntu funka bra, och det handlar lite grann om vilken fönsterhanterare man vill ha mellan de olika varianterna, Ubuntu, Kubuntu eller Lubuntu. Jag tyckte bäst om Lubuntu, av dem som turligt nog klarar den att köra på all hårdvara jag har. Det finns andra lättviktsvarianter också, men på dina burkar behöver du inte snåla om du inte hemskt gärna vill att de ska gå snabbare.

Jag installerade Darktable, Gimp och Hugin för min bildhantering. Jag har använt Gimp några år, och jag saknar inget jämfört med Photoshop, men om man har använt Photoshop länge kanske det går trögt att byta. Alla versioner av Gimp jag har haft var det mer grejer i än den gamla Photoshop version 4.0 som jag hade på nittiotalet, och de har buggat klart mindre än den Elements 3.0 som jag körde på XP. (Det som buggade i Elements var vitpipetten, som inte fungerade alls, och Organizer, dess modul för import och sortering av bilder.) Gimp har inte alls någon vitpipett, så jag har använt RawTherapee när jag har behövt en sån. Hursomhelst görs det bäst från RAW. Gimp kan använda UFRaw för råfiler, men Darktable liknar Lightroom lite grann. Gimp har ingen modul för import och sortering.

iTunes har jag ingen aning om om man kan köra, du får söka på linuxforumen för att se om det finns några portar, men det skulle inte förvåna mig om det går.

IamNeon
2014-04-07 14:52
#4

#3: Ja, jag har funderat på GIMP och använde det ett tag men grejen är att jag har använt Photoshop CS2 sedan den kom ut och kan allting jag behöver utantill på den. De funktioner som den saknar jämfört med de nya versionerna är bara att improvisera fram. Det är där det gräver i mig; att starta om på nytt med ett program jag inte har använt mycket alls medan PSCS2 kan jag utan och innan. Hittade en länk på hur man kan få PSCS2 att fungera på Ubuntu men det verkar vara ett desperat försök och bara hoppas på det bästa:

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/01/photoshop-cs2-available-for-free-works-fine-in-wine

Ja, det blir ju en hel omställning för mig som aldrig kört Linux innan, men är så trött på MS att det får gå och jag tror säkerligen att jag kommer tycka om Linux. Det enda jag är orolig för är drivrutinerna i och med att ATI har varit så krångliga med sina mobila drivrutinsversioner. Vet inte hur Linux fungerar med dessa så sitter som på nålar och hoppas på att det ska fungera, men tvekar fortfarande att installera Ubuntu av rädslan att drivrutinerna ballar ur.

Snabbheten är jag inte så kräsen på med tanke på att jag har kört XP så länge och fått tåla det ena och det andra. ;)

Inkanyezi
2014-04-07 15:45
#5

Det är egentligen mest lite jobb för att se om det rullar som det ska på datorn. Grafiken ser du ju om den funkar när du kör live-skivan.

Man tar alltså hem en ISO-fil och bränner en skiva, som man kan starta datorn med, och då kan man köra systemet utan att installera det. Det går inte så fort att köra från en CD eller DVD, men man ser i alla fall om det fungerar. När det gäller grafikkort, så finns ett par alternativ oftast, att antingen använda drivare som är fria, eller att ta tillverkarens som kan ha lite mer godis för skärminställningarna och möjligen vara snabbare. I ytterst få fall funkar det inte alls.

Så du kan prova olika versioner innan du bestämmer dig för vilken du vill ha, och på dina burkar kan man säkert köra Photoshop också under wine. Det är lite struligheter som hänger ihop med Windows filnamn framför allt, det är inte helt kompatibelt. Och jag vet inte hur man kan hantera det virtuella minnet för Photoshop, men det kanske finns information på linuxgrupperna. Jag har inte brytt mig, eftersom jag inte använder Photoshop.

IamNeon
2014-04-07 15:48
#6

#5: Tack för informationen. Alltid uppskattad.

Så jag installerar Ubuntu genom skiva och sedan kör in drivrutinerna som vanligt? Ska testa det när jag har testat om Ubuntu och drivarna vill samarbeta.

Ja, jag ska kolla igenom informationen om vad som krävs och kan göras för Photoshop CS2 på Linux. Om det inte går får jag helt enkelt gå över till Gimp och inget mer med det. :)

Annons:
Inkanyezi
2014-04-07 16:13
#7

Det varierar lite på distro hur man gör med drivrutinerna, ibland får man valet under installationen att lägga in fabrikantens. Men det har visat sig att det inte alltid funkar. För mig fungerade Ubuntu perfekt på en av burkarna, men när jag lade in drivrutiner från nVidia, så funkade det inte alls, så jag fick ta bort det. På en annan burk, också med nVidia, gick det däremot bra, men jag kunde ställa in högre upplösning med Linux egna. Så någon garanti för att ATI skulle vara bättre eller sämre i de avseendena går nog inte att lämna. När man kör Live-CD så är det Linux egna rutiner, och de brukar välja högsta lämpliga upplösning för skärmen man har.

Men prova gärna ett par olika distros för att se vilken du trivs bäst med. Om du vill göra en mjuk övergång kan du välja att behålla Windows vid sidan av Linux och välja mellan dem vid start av systemet. Enklast är det kanske om du skaffar en hårddisk till, som du kan ha att leka med lite grann för att se att allt funkar, och installera och köra den helt oberoende av den som sitter i datorn. Om hårddiskarna är seriella i alla dina datorer, är det mycket enkelt att fixa med en 2½" hårddisk som passar i den bärbara och som kan sättas också i stationära, då gränssnittet fysiskt (kontakter och kablar) är lika. När du sedan har bestämt dig är det ju inte fel att ha en hårddisk till.

Lill-Kisse
2014-04-07 20:29
#8

Följdfråga:
Kan man installera och testa Linux innan man tar bort XP?

Inkanyezi
2014-04-07 21:17
#9

Ja, du kan testköra hur mycket som helst utan att installera ett enda jota på datorn, och det går också att installera Linux på en hårddisk där det finns Windows, utan att Windows tar skada, och då kan man välja vilket system som ska starta när datorn bootar. Bootskriptet kan också vara inställt på att starta det ena systemet efter förbestämd tid om man inte väljer något i menyn.

Det Linux gör vid en sådan installation är att installera en bootloader, vanligen Grub eller Lilo, men det finns en handfull andra också att välja på. De distributioner som vi har pekat på här använder Grub. Installationen av bootloader ändrar i startsektorn på hårddisken, MBR, Master Boot Record, så att den först öppnar bootladdaren, där man kan välja vilket system man ska starta med. Linux använder Windows växlingsfil för virtuellt minne, men kan också allokera annat virtuellt minne.

Om man senare vill ta bort bootladdaren, kan man återställa MBR på hårddisken så att det ursprungliga systemet startas normalt, men man kan också låta bootladdaren ligga kvar och ändra skriptet till att starta Windows direkt. För att återställa till normal Windows-start kör man FDISK med switchen /MBR (fdisk /mbr). Då skrivs MBR om till Windows egen.

Om du installerar Dual-Boot med bootladdare, så låt Linux använda det filsystem som redan finns på hårddisken och strunta i att skapa ett eget för mer än systemet och de program du vill installera. Det finns nackdelar med Windows filsystem, men man kan lära sig leva med dem.

ru4real
2014-04-07 23:40
#10

Det finns ofta även så kallade "Live-cd"s, en skiva som du laddar ner och bränner till cd/dvd och bootar på, då får du möjligheten att testa det utan att göra en installation. Mycket smidigt om man bara vill testa på först.

Kolla här:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-install

http://www.linux.com/directory/Distributions/livecd

deeman
2014-04-08 00:41
#11

Tidigare har jag provat en del olika Linuxdistributioner men kommer alltid tillbaka till Ubuntu, och kan också rekommendera det som alternativ. Och som sagt så blir man inte helt utan sina applikationer vid en sådan migrering. I dag så är Ubuntu bra utvecklat och det går att köra en hel del Windows-applikationer med hjälp av Wine och Play on Linux.

Testa Ubuntu direkt från en skiva eller USB.

Eller testa genom att installera det via Wubi, det Wubi gör är att utöver en installation av OS:et så får du även en s.k dualboot där du vid start av datorn kan välja att köra/logga in till antingen Windows eller Ubuntu.

Med hjälp av Wubi lägger sig Ubuntu som ett program som du lätt kan avinstallera via kontrollpanelens lägg till/ta bort program utan att det påverkar Windows installationen. (Rekommenderar dock Revo Uninstaller).

Play On Linux
Revo Uninstaller Ubuntu Wubi

  1. Ubuntu

  2. Vet ej - ta en titt på: http://www.ubuntu-se.org/wiki/Hardvara

  3. Ja troligtvis

  4. Ja, ladda hem via "Play On Linux"

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


997
2014-04-11 19:21
#12

Tror, liksom många andra här, att Ubuntu är ett bra alternativ. Du kan ju också kika på Mint (med xfce-skrivbord passar bra till gamla datorer).

Själv kör jag Manjaro, som jag upplever som lättanvänt.

bamse6311
2014-04-11 20:43
#13

Om du inte får PS att fungera så är Gimp egentligen Ubuntu från början men finns nu som sagt också för både  Win och OSX.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: