Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3863 ggr
Unibrow
2014-04-10 09:15

Dator för redigering?

Hej! Jag behöver lite hjälp med val av dator. Jag redigerar och animerar mycket i diverse adobe cs4 & cs6 program, samt gör en del musik i studio one och det blir ofta för mycket för datorn jag har nu. Har något av en budget på 8'000, gärna mindre än så då jag är en halvfattig student. Har funderat på den här, men jag blir osäker på om den har vad jag behöver då jag är osäker på vad man ska leta efter. 

Hjälp uppskattas! :)

Annons:
Taggeman
2014-04-10 09:57
#1

Jag skulle satsa på en dator med i7 processor ex.  http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-K550LA-XO172H/199313.2001/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kissidor
2014-04-10 15:36
#2

kan du lista vad du har för hårdvara i din nuvarande dator, så vi har det att utgå ifrån? då vet vi ju iaf vad som inte räcker 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-10 16:26
#3

Jag har en vostro 3360 från dell, en skoldator. Är inte helt hundra på vad jag ska lista egentligen, är så pass oteknisk 😃

kissidor
2014-04-10 19:18
#4

ok, nu är det så att datorer brukar säljas i olika konfigurationer under samma namn, så därför räcker inte dell vostro 3360 för att man ska veta vad datorn har för hårdvara. men om du går in i kontrollpanelen och väljer system så får du upp vad du har för processor och hur mycket RAM-minne, och om du har ett separat grafikkort (vilket jag tror att du inte har) så ser du vad det heter också. enklast är kanske om du tar en skärmdump på informationen och sen lägger in här 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-10 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hoppas det blev rätt nu? 🤪

Aniara14
2014-04-10 20:19
#6

#5 Nja, inte riktigt. När du är på den sidan som du tagit ovanstående bild ifrån, så ska du klicka på Prestandainformation och verktyg i nedre vänstra hörnet. I det fönstret som då kommer upp ska du klicka på Visa och skriv ut detaljerad prestanda och systeminformation. I nästa fönster så är det allt ner till Nätverk som är intressant vid en bedömning av din dators prestandanivå.

Jag utgår ifrån att du har Windows 7, i annat fall är det inte säkert att dom här instruktionerna stämmer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
kissidor
2014-04-10 20:38
#7

japp, det var precis det jag ville åt 🙂. 

du har alltså en relativt modern och kraftfull processor, men inte så värst mycket RAM-minne och så är det ett integrerat grafikkort som heter intel HD4000 vilket räcker ganska långt ändå jämfört med vad integrerade grafikkort från förr har gjort - men till såna aktiviteter som du använder din dator så behövs det dock ett dedikerat grafikkort. du har ju en rätt hyfsad budget, men vad som drar upp priset är att du verkar söka en dator i ultrabookformatet, de är generellt dyrare. men den du själv tittat på var ju inte så dyr och den tycker jag borde funka bra. 

den taggeman länkar till har också integrerad grafik. även om den är en generation nyare och bättre än det du har nu så tror jag inte det skulle funka tillräckligt bra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-11 06:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Tack så mycket för hjälpen!😃

#6 Jo jag har windows 7, glömde bort att det finns annat där ute haha, hoppas den här bilden blev lite bättre än den  tidigare? 🙂

kissidor
2014-04-11 08:57
#9

ja där kom det lite mer info, men den hade jag ju iofs redan gissat mig till vad gällde grafikkortet 🙂. ärligt talat kom jag inte ihåg hur man fick fram den detaljerade infosidan i win 7, den är ju borttagen i win 8.1 🤔. för att få fram vilket grafikkort man har nu högerklickar man på skärmen, väljer skärmupplösning och klickar sen på texten avancerade inställningar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-04-11 22:06
#10

#8 Unibrow

Ja, den nya bilden är perfekt.Glad Den visar lite mer intressant information om din dator. Dessutom har du beskurit den bra så att inget onödigt kommit med.

Skärmen på den datorn du har nu är väl ganska liten, 13" enligt Dells hemsida, och även den i din länk som du funderar på att köpa, är ju bara 14". Det finns ett par andra datorer, till samma eller lägre pris, som är ganska lika den i länken, fast dom har 15.6" och 17.3" skärmar. Kanske du skulle ta och titta lite på dom också innan du bestämmer dig?

Att hålla på med Photoshop och annan grafik kanske går bättre och lättare på en lite större skärm, tänkte jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-12 07:40
#11

Jag kommenterade ju också skärmstorleken, och att det minskar utbudet datorer som uppfyller kraven inom budgeten, fast jag förutsatte att det var specifikt i den storleken TS ville ha det, av mobilitetsskäl tex 🙂.  Men skulle du vara öppen för en större unibrow så kan jag återkomma med förslag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-12 09:11
#12

Tack både kissidor och Aniara14 för svar! Skärmstorleken spelar inte så jättestor roll för mig, det är främst att den är kapabel till det jag vill göra som spelar roll. Sen så är det också ett stort plus om den finns i som Ultrabook. 🙂

kissidor
2014-04-12 12:17
#13

Det här urvalet får jag upp om jag filtrerar på minst 8GB RAM, processor av senaste generationen minst i5 (tog även med några AMD - processorer i filtreringen men de försvann så småningom) dedikerat grafikminne minst 1024MB, touchskärm, SSD-disk , och så max 8000 då. Den HP du hade tittat på ligger ju fortfarande med där. 

Två ytterligare saker som jag försökte få med i filtreringen var dels bakgrundsbelyst tangentbord men då försvann alla, och dels HD-upplösning på skärmen men då blev bara en kvar.  Men om du vill kan du ju kolla lite på dessa nio också: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s168970507 🙂

Och om inte annat så ser du ju när du jämför med de andra hur exceptionellt välutrustad den hp -datorn verkar vara för sitt pris! Men det är visst lite bråttom om du ska hinna slå till på det priset! Vet inte om de menar vid midnatt inatt (vilket ju är vad det står) eller om de egentligen menar vid midnatt imorgon (isf borde det ju egentligen ha stått söndag 24.00)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Unibrow
2014-04-12 20:14
#14

Tack Kissidor! Verkar luta bara mer och mer mot att det blir den här. Fast det var bara en liten grej jag blev fundersam över. Jag upptäckte när jag kollade lite till på informationen att skärmen ligger på 1366x768 pixlar. Enligt några recensioner så är det här ganska lågt? kommer det göra att bilden ser grumlig ut eller att kvalitén på det jag redigerar kanske halkar efter? 🤔

kissidor
2014-04-12 20:29
#15

Ja det är lite lågt iofs, det var därför jag försökte hitta en med 1920x1080, men då måste man isf släppa något annat kriterium. Men det är samtidigt fortfarande den vanligaste upplösningen och jag tvivlar starkt på att du har högre upplösning på din nuvarande dator, så kolla upp det och om stämmer som jag tror och du inte har några problem med den så tror jag det är ok på en 14"-skärm också, det skiljer ju inte så  mycket 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-04-13 00:34
#16

#11 kissidor
Hm, var nånstans kommenterar du skärmstorleken? Det kan inte jag hitta?

#14 Unibrow
Är det inte 1366x768 den upplösningen som du har på din nuvarande dator? I alla fall så är det ju den som står vid Primär bildskärmsupplösning på din stora bild med Systeminformation.

#15 kissidor
Försökte du hitta en 14" skärm med upplösningen 1920x1080? Då fattar jag ingenting, alltså. Det är ju den vanliga upplösningen för 24" skärmar. Även vissa 22" och 27" har den.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-13 07:50
#17

Aniara14, jag uttryckte inte skärmstorleken i siffror, jag skrev i #7 "i ultrabookformat". 

Att du inte förstår varför jag försökte hitta en med skärmupplösning 1920x1080 beror nog delvis på att du inte läste vilka kriterier jag filtrerade efter i #13 eller kollade listan jag fick fram, för där framgår att jag inte hade någon begränsning på skärmstorleken.  Detta efter att unibrow i #12 sagt att större skärmstorlekar också var av intresse. 

Den andra orsaken är att det du säger inte stämmer, inte nu längre. Det pågår ett upplösningsrace därute och folk blir alltmer kräsna och ställer allt större krav även på sina datorskärmar eftersom de skämts bort med enormt höga upplösningar i sina telefoner och surfplattor. Filtrerar jag på 1920x1080 och max 15,6" i skärmstorlek får jag kvar 394 datorer, sänker jag till max 14" har jag fortfarande kvar 147 stycken,  och dessa siffror kommer bara att öka, så mycket törs jag säga. 

Unibrow har du slagit till än 🙂? Det verkar ju som att erbjudandet fortfarande gäller, fast det var lite luddigt skrivet, men idag är sista dagen. Läste du recensionen från bild och ljud som fanns länkad på prisjakt förresten? När man såg sammanfattningen såg det ju ut som en sågning, men när man läste hela framstod det ju som betydligt mer positivt och då bedömde de den ändå mot bakgrund av ett pris på 7000.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-13 10:33
#18

Ni har rätt, det är upplösningen jag har på min dator.😛 

Kissidor jo det var bland annat där jag läste, resten var jag inte så brydd över men blev lite orolig när jag läste det eftersom jag spenderar så stor tid med att redigera bilder och videor. Tack förresten att du påminde mig att erbjudandet går ut idag. Hade helt missat det, nu blev det ju lite mer bråttom så den ska införskaffas snarast. 😃

Tack för hjälpen båda två! 🙂

Aniara14
2014-04-13 22:02
#19

#17 kissidor
Okej, fast skärmstorleken i Ultrabookformat kan tydligen vara mellan 13.3" upptill 15.6", så det blir ju ett lite vagt begrepp ifall man menar en viss bestämd skärmstorlek. Större än 15.6" blir nog däremot svårt (eller omöjligt?) att förena med de övriga kriterierna för Ub-formatet. Jag såg visserligen en kille på ett forum som var på jakt efter en Ub-dator med 17" skärm, men han blir nog tomhänt, gissar jag. Bäst att inte vara för säker dock, med tanke på den snabba teknikutvecklingen på området.

Att det finns 14" skärmar med så hög upplösning som 1920x1080, det hade jag inte en aning om, så det var ju jättebra och intressant att bli uppmärksammad på det, och därigenom få lära sig nåt nytt. Man blir ju aldrig fullärd inom datorer hur länge man än håller på. Det skulle verkligen vara kul att få se en sån liten dator med så hög upplösning i verkligheten. Allting på skärmen måste ju bli pyttelitet.

Hur gjorde du för att få fram så många som 147 datorer med 14" skärm och 1920x1080 upplösning? Jag kan bara få fram 47 st när jag ställer in dom två filtren på Prisjakt. Vet inte om jag gjorde nåt fel för jag brukar inte använda Pj särskilt ofta.

#18 Unibrow
Lycka till med ditt datorköp, och hoppas du blir nöjd och kan använda den till allt som du hade tänkt. Glad Om du har tid och lust så vore det kul ifall du kommer tillbaka hit och berättar hur det gick och hur den funkar osv.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-14 06:42
#20

Jag ställde inte in 14" skärm aniara, jag ställde in max 14" skärm 🙂 - det finns ännu mindre datorer med såväl 1920x1080 som ännu högre upplösning😃. Fast då blir det mest besvärligt för allt blir så oerhört smått 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Aniara14
2014-04-14 21:47
#21

#20 Neeej, sluuuta nu, ännu mindre datorer med ännu högre än 1920x1080!?!? FörskräcktGalen

Puh, detta blir ju bara värre och värre… och jag som fortfarande håller på att försöka vänja mig vid att det finns små nuttiga 14" skärmar med 1920X1080.

Känner att jag måste lämna datorn och gå och svimma av en stund… min sinnesfrid är allvarligt omskakad… Yrar Storgråter Galen

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-14 22:43
#22

😃 när du vaknat till igen kan du kolla in den här aniara: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307107 😉. (den tänkte jag faktiskt köpa i höstas, men jag tröttnade på att vänta på att den skulle släppas i sverige så det blev en annan.) men som sagt tydligen blir det lite opraktiskt ibland med fullt så hög upplösning på en windowsdator, har det framgått av omdömen lite här och var. nånting de får lära windows hantera för framtiden tror jag 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-04-14 23:48
#23

#22 Det var en söt liten sak, fast priset är ju inte lika litet förstås…

Jag förstår bara inte hur man ska kunna se nånting när allt blir så smått. Är det tänkt att man ska sitta framåtlutad över tangentbordet med ögonen på 20 cm avstånd från skärmen, eller hur 17 ska man göra? Och vad är det avsedda användningsområdet för en sån liten dator egentligen?

Det är nästan så man får lust att ta fram vällingflaskan och mata den så den växer upp till normal storlek…Skrattar

Orsaken till att jag har så pinsamt dålig koll på alla såna här små grejor är att dom ligger helt utanför min värld när det gäller datorer, och har alltid gjort. Den minsta skärm jag har/har haft är 17". Och jag håller mest på med dataspel och sånt, och då är det ju stora rejäla desktop gaming maskiner som gäller, med ju större skärm desto bättre. Den jag har till speldatorn nu är bara 20", och jag funderar starkt på att skaffa en betydligt större, 24" eller 27" inom en nära framtid.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-15 00:06
#24

Hahaha,  mata den med välling 😃! 

Jo, det är inte direkt nåt förmånligt kilopris på en sån där 🙂

Hade du frågat mig för ett par år sedan hade jag aldrig kommit på tanken att köpa en så liten dator.  Men när jag började använda surfplattor riktigt ordentligt så insåg jag hur "stor"  en liten skärm blir när man använder den på närmare håll, och så föddes tanken att det kunde vara riktigt rart med en nätt liten ultraportabel sak i knät.  Dessutom är det ju så sjukt smidigt att zooma och panna på en touchskärm, det är också en viktig faktor. Utan touch går en så där liten helt bort för mig iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-04-15 02:51
#25

#24 Ja, ähm, jag måste tyvärr erkänna att jag inte vet så värst mycket om surfplattor heller, närmare bestämt ingenting. Har funderat av och till på att köpa en bara för att testa hur det är, men det har liksom inte blivit av ännu. Kanske blir så småningom.

Men jag har däremot köpt en sån till mina små simmar i Sims 3. Dom är som tokiga i den, och om man lägger några stycken på ett bord så rusar dom direkt dit och tar varsin så fort dom kommer in i rummet. Sen håller dom på och leker med den varje ledig stund, och vill inte lämna ifrån sig den.

Hmm… detta att "mata med välling" och "riktigt rart med en nätt liten sak i knät" fick mig att börja fundera på en helt ny produkt… som kan komma att revolutionera hela den globala datormarknaden…

Jo, om man tänker sig en söt babydocka av mjuk plast… eller teddybjörn (valfri pälsfärg naturligtvis) med en liten inbyggd slagtålig dator… med skärmen synlig på ryggen först när man viker undan kläderna… och sen så skulle man då kunna sitta och ha denna lilla gulliga kombinerade varelse så rart i knät… mata, gosa och pjata bäbyspjåk när man har det behovet… för att en stund senare skärpa till sig, ta fram datorn och sköta myndighetskontakter och betala räkningar som en vuxen människa… rationellt och effektivt för nutidens upptagna människor… man behöver inte ens lämna fåtöljen emellan… och tänk så populär den skulle bli bland barnen… varenda unge kommer att vilja ha en… 

Jaaa, detta kan bli succé, det känner jag på mig alltmera ju mer jag tänker på det! Jag kan redan se reklamen framför mig! The New Cuddly Computer! Especially designed for lap use only! Barnens nya bästa vän, och de vuxnas lösning på livspusslet! Kom och köp! Pris endast 17990:-

Men vänta nu förresten… ojdå, hoppsan, nu har jag visst råkat avslöja den här lysande affärsidén offentligt, och nån annan har säkert redan hunnit snappa åt sig den och starta produktionen! Attans förbaskat också!

Snyft, Storgråter (ser alla dom framtida miljoninkomsterna flyga sin kos för alltid, bye bye…) Storgråter

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-04-15 06:42
#26

Haha, så simmarna är tokiga i sina surfplattor och vill inte lägga dem ifrån sig, mycket verklighetstroget 🙂! 

Tja det finns ju en uppsjö av "barn-surfplattor" iaf vars gemensamma drag är att det är ganska kassa surfplattor med högt pris i förhållande till sina blygsamma prestanda, instoppade i ett plastskydd med tex hello kitty. (Säljer säkert som smör till de som inte riktigt har koll, eller som varit slarviga nog att låta reklambroschyren med hello kitty-surfplattan ligga framme och sen fallit till föga för tjatet.) Och sen finns ju alla såna här robothundar och robotkatter som blir alltmer naturtrogna för varje modell. Kombinera dem och steget till en gosedjursdator som rentav skulle kunna vara "levande" är inte så långt 🙂. 

Låter ju lite creepy nästan, men jag minns när dottern var i den åldern att hon prompt skulle ha en sån där robotkatt, hon pratade lyriskt om hur den kunde jama och spinna och rulla på rygg och vifta med tassarna. "Jaha men vi har ju två katter, kan inte de jama och spinna och rulla på rygg och vifta med tassarna då?" försökte jag, men det hade jag inget för. Vanliga riktiga katter, det dög minsann inte 🤔! Så gosedjursdatorn skulle säkert bli en hit 🙂

PS. unibrow, ursäkta att vi OT:ar loss i din tråd 😊, hoppas det inte gör så mycket eftersom du hade bestämt dig🙂? Haha, vad fula de är förresten, nu står det att priset gäller bara till fredag. Allt för att man ska stressas att göra en snabb affär 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-15 13:51
#27

Det är helt okej, prata på ni 🙂 

Märkte också att de håller på och fipplar med datumet, men det gör inget. Med så pass mycket rabatt + att leveransen har tagit mindre än 2 dagar så är de definitivt förlåtna 😃

Annons:
kissidor
2014-04-15 15:00
#28

så du har fått den redan 🙂? nöjd 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Unibrow
2014-04-15 18:29
#29

Yes, jag har fått den och är väldigt nöjd.🥳 Den är definitivt värd pengarna. Det skiljer knappt något från min mammas inte så mycket äldre dator som gick på 10'000+. Det ända är väl att den är lite plastigare och saknar bakgrundsbelyst tangentbord, men det skippar jag glatt att betala fem tusen extra för.

kissidor
2014-04-15 18:31
#30

ja jag tror utan tvekan att du gjorde ett bra köp för det priset, grattis 🥳!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: