Annons:
Etikettwindows
Läst 3283 ggr
konichiwa
4/14/14, 3:28 PM

Var är filhämtaren?

kan inte hitta den i Windows 7. Dåligt gjort att gömma den så här. Hjälp tack!

Annons:
Ladydragon
4/14/14, 6:11 PM
#1

Vore bra med en liten bättre förklaring…..är det något program du menar eller inställning eller vad? 🤔

konichiwa
4/14/14, 6:56 PM
#2

När man har hämtat hem en fil och ska ladda ner den så läggs de i en lista och man dubbelklickar på den för att ladda ner.

Nu visas inte listan av någon anledning när jag hämtat någonting och jag kan inte hitta den någonstans.

Förr låg den under kontrollpanelen men inte nu längre.

ru4real
4/14/14, 7:43 PM
#3

?? undrar också vad TS menar.

Blanksteg
4/14/14, 8:24 PM
#4

När jag laddar ned nåt program (via internet) så klickar jag på "nedladdade filer" i webbläsaren (google chrome). Annars vet jag inte vad du menar.

Ladydragon
4/14/14, 11:49 PM
#5

Vilken webläsare använder du?

har fortfarande lite svårt för att förstå vad du menar men kan det vara så att du inte hittar filen du laddat ner från internet?

men nån filhämtare tror jag aldrig har funnits i kontrollpanelen 🤔

#4 göra samma som dig

deeman
4/15/14, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När TS skriver "När man har hämtat hem en fil och ska ladda ner den så läggs de i en lista och man dubbelklickar på den för att ladda ner."

Får det mig att fundera vad denne egentligen menar, så… 
Filen har ju i detta fall troligtvis redan laddats ned och ligger i, som Ts beskriver det som "listan". Men vilket innebär att man i själva verket ev. öppnar en mapp eller startar en installation vid dubbelklick etc.

Hur som.., det som jag kan se utifrån mina webbläsare som jag har i mitt Windows 7 (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari och Opera) så är det bara Firefox som har något som heter just "Filhämtaren". Som man kommer åt via den orange knappen "Firefox" uppe i vänstra hörnet. Eller via snabbkommandot Ctrl+J

Har Du TS inte ändrat något så lägger sig filerna i katalogen "Hämtade filer" i din profil (C:\Users\x\Downloads) där x är ev. användarnamn. 

Man kan öppna katalogen ovan direkt från Firefox genom att klicka på inställningar och sedan klicka på bläddra i fönstret som öppnas. Se bifogad bild. Alternativt så öppnar du katalogen genom att klicka på start och skriver hämtade filer i sökrutan och klickar på resultatet med samma namn, dvs hämtade filer för att öppna katalogen i utforskaren på vanligt vis.

Skulle min hypotes och mitt siande vara fel så får du återkomma med information om vad du använder och hur du bär dig åt när du laddar hem något från Internet vare sig det är från någon webbläsare eller något program etc. så ska vi försöka hjälpa dig ?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Kaj
4/15/14, 9:00 AM
#7

Windows 7 (eller någon annan Windows version för den delen) har INGEN filnedladdare.
Från och med Internet Explorer 8 kom det en filnedladdare med i den webbläsaren men den tillhör alltså inte operativsystemet utan webbläsaren.. Och den finns kvar även under IE9, IE10 och IE11. Om du laddar ner en fil via IE så kan du se listan genom att gå till verktyg och sedan Visa nedladdningar.

Det du pratar om är antingen en filnedladdare för någon annan webbläsare typ Chrome, FF, Opera eller så. Eller så hade du tidigare installerat en egen filnedladdare men den har inget med Windows 7 att göra så då måste du ge oss mer info om vilken nedladdare du menar så kanske vi kan hjälpa dig att hitta den.

konichiwa
4/15/14, 6:34 PM
#8

Tack för att ni engagerar er! Jag använder Firefox och där heter det filhämtaren. Jag hittade den nu uppe i vänstra hörnet knappen Firefox. Där kom den i en lista. Tänk om de kunde saker finnas där man lärt sig att de ska finnas. Så tröttsamt att allt ska göras om. Nu ska jag försöka komma ihåg att hämtade filer finns däruppe.

Trevlig helg på er och tack igen!

ps. deeman

man kan alltså ladda ner flera webläsare (det borde jag ju veta eftersom jag har ie och FF, men bara använder FF). Jag skulle vilja prova opera. Ska testa det någon dag. ds.

konichiwa
4/15/14, 6:35 PM
#9

Jag tror att filhämtaren låg under kontrollpanelen i programmet före XP, minns inte vad det hette.

deeman
4/16/14, 1:00 AM
#10

Om man vill vara ergonomisk så kan filhämtaren öppnas via snabbkommandot Ctrl+J

Oja, man kan ladda hem massor av olika webbläsare, men man bör nog hålla sig till The Big Five som omnämns ovan. Några av dem finns även som portabla varianter(mindre anpassade versioner) vilket menas att du kan t.ex installera och köra webbläsaren Firefox direkt från ett USB minne. Man kan därmed säga att du kan bära med dig din favoritwebbläsare vart än du går ;-)

 
I övrigt så behöver man inte öppna Firefox för att öppna just mappen där filerna hamnar dvs. "Hämtade filer"

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


konichiwa
4/16/14, 10:13 AM
#11

Ctrl+ J, funkar direkt :D tack!

Upp till toppen
Annons: