Annons:
Etikettövrigt
Läst 4935 ggr
Cronsell
2014-05-05 17:24

Tvätta musmatta?

Min musmatta börjar bli lite nasty och den behöver få sig en tvätt, men går det att tvätta en musmatta?

Det är en QcK från SteelSeries med gummi på undersidan.

Tänker att det kanske går att köra den i lägre värme eller tvätta förhand, men är det någon som provat?

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
jossa5
2014-05-05 17:26
#1

Jag skulle nog köpa en ny bara, för det är lättast, och då får man en ny, ren fin musmatta… För även om du tvättar på låg värme så är det ju inte säkert du får bort alla baciller och hud och sånt som fastnat i den…

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cronsell
2014-05-05 17:29
#2

#1 Ture.

Och den kostar ju bara typ 150kr, så det är inte hela världen.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cragan
2014-05-06 09:37
#3

dammar av min för det mesta eller kör med fuktig trasa när den har mer ingrott gojs i sig.

byter gör jag när dom är totalt utslina o svär ett bra tag över hur dålig respons musen har ett bra tag innan det 😃 (knottriga ytan är helt slät och högblank)

kattisol
2014-05-06 10:13
#4

Jag har aldrig testat att tvätta musmattan. Köper ny när den börjar krypa iväg av sig själv..

Kaj
2014-05-06 11:45
#5

En musmatta kostar väl typ 30-50 kronor. Dyrare lär man inte behöva. Dessutom nya möss behöver ingen musmatta (givet att musen har en laserstyrning)

Men om du skall tvätta av din nuvarande är det bara att ta lite tvättmedel och en fuktigtrasa.
Om det är extra hårt insatt smuts kan du badda den med lite 12% ättiksprit och sedan torka rent. Den brukar lösa upp det mesta.

Leon1973
2014-05-06 19:25
#6

Kaj, detta är musmattor av lite högre kvalitet och de finns i större storlekar. Vissa ställer högre krav på utrustningen.

Även om en mus har laser så är det inte därför man har en musmatta, glidepadsen under musen slits mindre om man använder musmatta plus att lasermöss kan ha problem med vissa underlag.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Zepp
2014-05-06 19:43
#7

Kör i 60 grader, släng in i torktummlaren på högsta värme.. sen blir det till att köpa en ny.. eller strunta i matta.. byxben duger oxå.. om man har en bra mus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cronsell
2014-05-06 19:58
#8

Eftersom jag jobbar som fotograf behöver jag en pålitlig mus och musmatta.
Att ha musen på benet funkar verkligen inte.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Zepp
2014-05-06 21:17
#9

Jag jobbar som verktygskonstruktör och använder avancerade CAD/CAM program hela dagarna.. och har inte ens musmatta!

Däremot så ligger det en trave i en av mina lådor.. sådana man får som reklam.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jonsson9
2014-05-11 10:30
#10

Jag tvättade min vita QPAD matta förhand i vasken. Med lite tvättmedel och vatten, den blev väldigt fin. Var lite orolig att gummit på undersidan skulle ta skada, eller lossna från tyget men inget av det hände mig iaf. Vattnet blev väldigt skitigt dock. Haha 😃

Vänlig hälsning, Martin

[Sångfågeln752]
2014-05-11 11:37
#11

Tvätta den först varsamt för hand i ljummet vatten och sköljmedel och fungerar det kan du gnugga den ordentligt rent i tvättmedel.  Det är inte alla som tål maskintvätt även om man väljer "handvtätt" så hade gjort det för hand istället.

Upp till toppen
Annons: