Annons:
Etikettövrigt
Läst 2141 ggr
Madelone
2014-05-12 17:33

Köpa surfplatta.

Hej alla,

Jag går i funderingar på om jag skulle köpa en surfplatta. Men jag vet inte vilka märken som har den bästa. eller va man ska tänka på när man köper en. Skulle helst inte vilja lägga för mycket pengar på den heller. Men vill ändå få en väldigt bra surfplatta.
 Någon som vet bra märken och vad jag ska tänka på? Kommer vilja ha mina recept i surfplattan. surfa på nätet och plugga körkortsteori för det mesta.

Annons:
Ikajo
2014-05-12 17:54
#1

Jag har en Samsung Galaxy, den senaste modellen (kan inte exakta namnet). Den har 16 gigabit och Wifi, inte simkort. Jag köpte den på mellandagsrean så jag vet inte var priserna ligger men hittills har jag varit väldigt nöjd med den. Vad gäller internet uppkoppling så finns det ofta Wifi lite här och var. Annars kan man använda mobiltelefonen som router, vnp tror jag det kallas. Det tar en del batteri från telefonen men själva abonnemanget skiljer sig inte om du har simkort eller inte. Simkort kostar en tusenlapp till och ger inte så mycket.

Det du ska tänka på är:

* Skärmstorlek

* Hårddiskutrymme.

* Prisklass

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kissidor
2014-05-12 19:12
#2

det finns väldigt många senaste modeller som heter samsung galaxy nånting, så det gjorde oss tyvärr inte så mycket klokare om vad du har ikajo 🙂.

men jag håller med om att de punkterna är bra att tänka på, faktiskt så är det lite svårt för mig att råda dig om en lämplig surfplatta om jag inte vet vilken skärmstorlek du vill ha och vilka pengar du kan tänka dig att lägga.

andra väldigt viktiga saker att tänka på är hur mycket RAM-minne och vilken skärmupplösning den har. sen skulle jag vilja avråda från snorbilliga plattor av mindre kända märken - man kan ha tur men det är alltid lite av ett lotteri.

med det användande du tänker dig behöver du inte ha det värsta som finns, men du vill förstås ändå att skärmen ska vara behaglig att titta på samt att plattan inte ska hacka och hänga sig. 

men skriv igen och berätta vilken budget du har för köpet och vilken skärmstorlek du tror skulle vara bekvämast så ska jag försöka skaka fram något tips utifrån det 🙂. och förresten, tala gärna om vilken telefon du har också så man vet vilken användarupplevelse du är van vid!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ikajo
2014-05-12 20:09
#3

#2 Det här är min platta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427778

Fast jag betalade bara ungefär 3500 inklusive skärmfilm och fodral. Mellandagsrea helt enkelt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kissidor
2014-05-12 20:21
#4

fast då var det nog den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427702 , för du länkade till 3G-modellen 🙂.

hursomhelst, en bra platta och en av samsungs mer påkostade - den "vanliga" tab-serien kostar ju mindre och har lägre prestanda - dock säkert tillräckliga för madelones behov 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Madelone
2014-05-12 20:51
#5

Först hade jag tänkt max lägga ca 1500 kr på en men nu de senaste dagarna har jag funderat på om jag skulle lägga runt 2000-2500. å få en man kanske kan ha ett tag. Har kollat mycket på Samsung surfplattor. Har hört att deras mobiler är bra. Var på Elgiganten förut idag och kollade lite va dom hade. Va ett väldigt litet utbud. Men gillade Samsung Galaxy Tab 3 10.1 32 GB. speciellt storleken på den. Vill ha en som är ganska stor. Vill inte behöva zooma in om man ska läsa något. just nu har jag en LG Optimus G2. 

===

kissidor
2014-05-12 21:02
#6

tja, bra och bra - de säljer bra iaf 😉. men det är mycket bättre drag i din lg g2  än i en galaxy tab 3-platta iaf, men kände du på den och tyckte det var ok så går det väl bra 🙂. i vilket fall så får du inte tag i något bättre för 2500 i den storleken (kunde du förresten få den med 32GB för det??)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Ikajo
2014-05-12 21:27
#7

#4 Jag kollade inte så noga, det erkänner jag. Jag tycker plattan fungerar riktigt bra. Hemma har jag bara en stationär dator och ville därför ha plattan istället för en bärbar. Har definitivt inte ångrat mig. Det som bidrog till att jag köpte en platta med så stor skärm är för att jag antecknar med den på föreläsningar och ville ha ordentligt tangentbord. Jag tror att det kan vara idé att besöka butikerna och prata med dem. De kan berätta vilka alternativ som finns och vad som borde passa dig. Plus att du kan känna och klämma på grejerna. Skadar aldrig. Men var medveten om att en bra platta kostar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kissidor
2014-05-12 22:09
#8

fast butikerna har inte så mycket - och säljarna är inte alltid så kunniga. jag tror det är bra om du läser på lite själv först madelone, och sen kan du kolla var du kan gå och kolla in de plattor du är intresserad av och känna lite på dem. men som sagt egentligen har du inte mycket att välja på i det prisintervallet om du vill ha 10"-skärm 🤔. denna är dock ett mycket bra alternativ, den har också högre skärmupplösning än tab 3 och dubbelt så mycket RAM-minne, och ligger i samma prisklass 🙂: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2025158

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2014-05-12 23:00
#9

Madelone har du bara elgiganten i din närhet. Om du har andra affärer så besök de andra också. När jag köpte min platta så var jag in på elgiganten och en teliabutik (enda alternativen jag har på hemorten) och de båda hade bara samsung och ipads. Jo telia hade även sony xperia den vattentäta, men den är dyr.

Jag har köpt en lenovo S6000 på dustin, via nätet alltså. Nu använder jag inte jag plattan mycket, men det jag använder den till så är jag nöjd med den. Enda som jag finner lite irriterande är att det blir fingeravtryck på den. Och som jag fattat när det gäller andra plattor så blir det inte så i alla fall inte på samma sätt. Det här är den jag har.

Du skriver att du ska surfa. Men på vilket sätt. De billigare plattorna brukar bara ha wifi alltså du måste surfa trådlöst mot en router av nåt slag. De som är lite dyrare brukar även ha 3G så du kan då ta plattan med dig vart du vill och ändå surfa utan att behöva fundera på om det finns wifi. 

Jag kan ju inte säga om min platta hör till vanliga eller om den anses bra, men det jag gör så passar den.

Så bästa rådet har du andra affärer i din närhet så besök de och känn på plattorna de har.

.

Ikajo
2014-05-12 23:10
#10

#8 Skärmen ser större ut än vad den är. Rammen är hemskt bred. En kompis har Asus och jag tittade på den.

#9 Huga…inte Xperia… har det som telefon. Inte ett dugg nöjd. Haft en massa trassel med Xperia…

Det fungerar alldeles utmärkt att surfa med plattan om den bara har Wifi. Det finns ofta på kaféer, alltid i stationshus, gallerior, på universitet och högskolor. Kniper det så kan man använda telefonen som router. Det gör jag ibland.
Det finns en inställning som heter "Wi-fi hotspot". Man aktiverar den så surfar man på telefonens nät. Lösenord används så ingen annan kan använda den. Drar en del batteri men om man bara ska ha nät i en timme eller så fungerar det alldeles utmärkt. Kan man använda till sin dator också. Om man har simkort så måste den i alla fall vara kopplat till ett abonnemang. Så rent datamässigt gör det ingen skillnad.

[Jag skrev faktiskt butiker inte butiken, just saying.]

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

annia1
2014-05-12 23:19
#11

Ikajo visst funkar wifi förutsatt att det finns. Här där jag bor så finns inga ställen jag kan gå till och surfa trådlöst. Jo jag tror biblioteket har, men annars så är det bara hemma jag kan surfa med wifi mot min egen router. Eller mot telefonen.

Och nej den måste inte vara kopplad till ett abonnemang. Telia har kontantsurf på samma sätt man kan ha kontantsurf till mobilen. Vet inte hur de andra bolagen har.

En del bolag har att har man surfabonnemang på mobilen så kan man skaffa ett extra simkort som då blir samma abonnemang som mobilen. 

***

Kan också tillägga att jag inte haft min så länge så håller fortfarande på att lära mig den.

.

kissidor
2014-05-13 00:03
#12

ikajo nu hänger jag inte med riktigt? asusen jag länkade till har exakt samma skärmstorlek som din tab pro 10.1. bredare kanter har den däremot ja - på surfplattor är det dock långtifrån alla som ser det som en nackdel, många tycker det är bra att finns rejäla kanter att hålla i. själv håller jag aldrig i mina plattor, jag har dem stående i fodral 🙂, men kanterna är iaf det sista jag tänker på när jag väljer surfplatta - med telefonen är det ju annorlunda såklart.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Sångfågeln752]
2014-05-13 14:02
#13

#5, Har du möjligheter att bege dig till andra butiker också Madelone? Jag tror nämligen det blir väldigt svårt och få tag på en bra surfplatta med dom summorna du angav. 🤔

Även om du bara har den t.e.x. lite surf idag så kan det lätt förändras om ett tag och då kanske man helt plötsligt vill något annat så enligt mitt tycke är det bättre och försöka satsa på en lite dyrare platta för det lär man ha igen om det visar sig att plattan inte orkar med så kolla efter hur prestandan är i den.👍

Naturligtvis har inte alla råd och köpa lite dyrare varianter men då kan man kanske lösa det på något sätt så man inte går och köper ett "misstag" för att pengar inte fanns.😢

Annons:
Madelone
2014-05-13 16:10
#14

Ska kolla era förslag. Just nu är jag inte på min hemma ort. Här där jag är finns bara Elgiganten. Men ska åka hem till helgen och kommer få lite fler alternativ att gå till då. Så ska nog kolla runt lite. Jag kan lägga mer pengar på en surfplatta om jag sparar lite en månad eller två. Har börjat kolla lite för att se va man kan behöva lägga för en bra så jag vet om jag ha råd att köpa den på en gång eller om jag ska väta och spara mera pengar. jag har även kollat på en surfplatta från HP som jag hittade på nätet. Den heter HP Slate 7 HD.

annia1
2014-05-13 17:09
#15

Madelone Jag vet inte om du gör samma miss som jag gjort förut. Siffran som står i namnet brukar visa hur stor skärmen är. HP Slate har alltså en skärm på 7 tum och som jag förstår det du skrev förut så vill du ha en på 10. Men HP slate finns även med 10 tums skärm.

Så när du kikar i affärer så titta inte bara på olika märken utan även på olika skärmstorlekar.

.

[Sångfågeln752]
2014-05-13 18:21
#16

14, Då föreslår jag att du sparar ihop dessa månader så du kan få en ordentlig platta och du lär troligen inte ångra dig då och som sagt så är det bäst om du kan komma till media markt för dom har grejerna igång så kan man prova alla dom har om man så vill och kan även och se och känna vilken som passar dig bäst. 😊

Madelone
2014-05-13 20:37
#17

Okej. har funderat lite på siffrorna i namnet men då vet jag det nu. Har media markt på min hem ort. får åka ditt och kolla i helgen å se va dom har å va jag gillar så jag vet va jag behöver spara till. :)

annia1
2014-05-13 21:50
#18

Det är inte lätt om man är alldeles ny (som jag är) när man ska titta på plattor för de har en del grejer att tänka på som åtminstone inte jag hört talats om förut.

Om mediamarkt på din ort har samma som på sin hemsida så har du i alla fall mer än två märken att välja på. Länken går till androidplattor, men dom har även ipads och även windows. (välja i vänstra kolumnen)

.

[Sångfågeln752]
2014-05-14 12:50
#19

#18, Det finns fler i butiken än det finns på deras hemsida, man bör inte förlita sig på dom utan bege sig hellre dit för att få en klar bild på allt dom har.

annia1
2014-05-14 15:43
#20

Jag vet inte hur väl mediamarkts sida stämmer med utbud i affärer därför jag skrev "om". Och det kan nog även skilja på olika orter vad dom har. Det jag vet att elgiganten har flera på sin hemsida, men de finns inte i affärer utan en del kan man beställa på nätet och sen hämta dom i en fysisk affär.

.

Annons:
kissidor
2014-05-14 16:49
#21

det låter klokt att spara ihop till en lite vassare platta madelone 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: