Annons:
Etikettövrigt
Läst 1657 ggr
kalindas
2014-05-15 11:40

Skärmninställning

Jag har kopplat min dator till TV med vga. Just nu växlar jag mellan skärmarna genom att dra in och ut sladden ur datorn, men har köpt en swisch (eller hur det nu stavas).

Problemet nu är att trots jag har full hd på TVn (32") så blir skärminställningarna fel. Antingen blir bilden gör liten i förhållande till skärmen eller om man ändra inställningen på TVn så drar TVn ut bilden så alla blir lite lagom tjocka.

Har inte ändrat några skärminställningar på datorn, då inställningen i så fall blir fel på min dataskärm nr jag byter ut sladden.

Men frågan är om jag kan ändra skärminställningarna var för sig när jag har switchen i kopplad? Tanken är ju att jag ska kunna växla utan att dra ur sladden. Eller är jag tvungen att nöja mig med den dåliga storleken på TVn även då?
Länken nedan visar vad för switch jag köpte.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/vga/vga-adapter/knig-vga-switch21/148131.4309/

/Elisa

Annons:
Inkanyezi
2014-05-15 12:36
#1

Tum-måttet på din teve har inget med det hela att göra, utan det är hurdan upplösning den har. Upplösningen man ställer in måste stämma med tevens pixlar, och när du skickar bilden i VGA-format, så får den den storlek som en VGA är på din teve.

Jag vet inte vad du har för operativsystem, men jag kan ha olika skärminställningar som jag enkelt växlar emellan i en meny. Du kan troligen inte ändra inställningarna "var för sig", så att datorn känner av vilken skärm du har när du slår om switchen, utan du får ändra inställningen i datorn när du byter skärm. Men menyn för skärminställningar brukar anpassa sig och komma ihåg vad man har ställt in tidigare, så att man bara behöver öppna skärminställningarna och välja den andra upplösningen.

Det är alltså möjligt, men inte alls säkert, att din teve tillåter högre upplösning, och att du på så sätt får större bild, men det du väljer måste stämma med tevens pixlar. De flesta teveapparater har ganska låg upplösning. (Full HD är inte särskilt hög upplösning, jag har mycket högre på min datorskärm.)

Innan du sedan kopplar bort teven och återgår till den vanliga skärmen är det lämpligt att ställa tillbaka, om din datorskärm inte tillåter den högre upplösningen.

kalindas
2014-05-15 12:42
#2

Tack! :-)

Ska testa att göra så.
Hur fungerar det om man använder hdmi kabel, blir upplösningen annorlunda då?
Jag har inte hdmi på min nuvarande dator, men jag tänker skaffa en med det längre fram.

/Elisa

Inkanyezi
2014-05-15 13:00
#3

Upplösningen ändras inte av att du använder hdmi.

Det är ditt grafikkort som bestämmer upplösningen på datorns bild, och den ställer du in från "Skärminställningar".

När du har en skärm med LED eller flytande kristaller, så har den ett bestämt antal pixlar, och om man ställer in en mindre upplösning än skärmen har, så blir bilden mindre på skärmen. Om man ställer in en högre upplösning, så kommer bilden att vara större än skärmen. Beroende på skärmdrivrutin kan bilden i så fall flyttas när man för musen till skärmkanten, så att hela bilden blir åtkomlig.

Men LED-skärmen kommer normalt bara att visa hela pixlar med sina egna pixlar, så att när man lägger en VGA-bild på en HD-skärm, så får man en liten bild mitt på skärmen. Om man kan ställa in en upplösning som stämmer med skärmen, kan man använda hela.

kalindas
2014-05-15 13:38
#4

#3
Fick fixat upplösningen på TVn, men har inte kollat hur den blir på dataskärmen nu. Saknade en kabel så jag kan inte använda Switchen ännu. Men nu går det att surfa bra på TVn iallafall. 🙂

Jo att det var grafikkortet visste jag, det var väl mest hur det funkar med olika upplösningar när man använder switch.

/Elisa

Inkanyezi
2014-05-15 14:47
#5

Åtminstone i äldre versioner av Windows, troligen i nyare också, kan man enkelt öppna skärminställningen med högerklick på skrivbordet.

Det är två inställningar som måste vara rätt, den ena är upplösning, och den andra är frekvens. Det finns också en tredje, färgdjup, men den sätter man så högt det går. Om grafikminnett inte räcker till färgdjupet man vill ha, så kan man inte välja det, utan måste ha en lägre upplösning för att få fullt färgdjup.

De flesta nyare grafikkort har gott om minne och räcker till alla aktuella upplösningar på en teve. Man väljar alltså att ha så många färger som går.

Teven kan kräva en annan uppdateringsfrekvens än datorskärmen. Högre uppdateringsfrekvens är bättre om det går. "Interlaced" kan man ibland ställa in om bilden annars flimrar.

Man kan inte få högre upplösning på en LED eller kristallskärm än antalet pixlar som finns på den, medan CRT, gamla tjockskärmar kan ställas till i stort sett vilken upplösning som helst, även om det sedan inte blir så hög upplösning av att skärmens färgmask har ett mått som begränsar upplösningen.

Så du får antagligen gå in i Skärminställningar för att ändra upplösning när du skiftar skärm, om din datorskärm inte klarar samma upplösning som teven. De har troligen olika formfaktor, så det behövs olika inställning.

När man har en bärbar är det mycket enklare, eftersom man in datorn kan växla mellan extern och intern skärm och ha olika inställnngar för dem.

kalindas
2014-05-17 08:45
#6

Tror du man blir sur. Hade fått in en jättebra upplösning på TV-skärmen och det fungerade även bra på datorskärmen. 
Då får datorn plötsligt för sig att identifiera skärmen och bestämmer sig för att den upplösningen jag valt inte är ok. Så nu är bilden utdragen igen på TV. 😡

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: