Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2024 ggr
Whippet
2014-05-15 21:36

Trådlöst?

Hej Undrar bara om ni vet om det finns någon sladd man kan köpa för att nätverket ska funka ska nämligen på läger nästa vecka o tänkte ta med min laptop men vet inte om sär finns sådan sladd eller " trådlöstnärverk" menade jag kan man köpa någon sladd utan att behöva koppla in den i massa andra grejer? Tacksam för svar :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Whippet
2014-05-15 21:37
#1

Skrev på mobilen så det blev lite kluddigt hopps ni kan hjälpa mig ändå;)

I'm out Vilar huvudet i handen

kissidor
2014-05-15 21:50
#2

Lite osäker på vad du menar - kommer det att finnas ett trådlöst nätverk på lägret som du vill kunna ansluta till?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Whippet
2014-05-15 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

det är det jag inte vet men lägger upp en bild och undrar vad detta är

I'm out Vilar huvudet i handen

kissidor
2014-05-15 22:28
#4

Antingen en liten router eller ett litet 3/4g-modem antar jag, lite svårt att se av bilden om man inte själv har precis en sån där och känner igen den. Den där sladden som är lite skymd bakom, är det en usb-kabel som du stoppar in i datorn, eller är det bara en strömsladd?

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2014-05-15 23:15
#5

Jag har ingen aning, men du kissidor kanske får ut nåt av bilderna jag hittade på nätet. Det där verkar vara nåt som heter d-link dwa.  (bilder på google) Och sladden ser ut att vara usb. Och att man även kan ta lös ovandelen.

.

kissidor
2014-05-16 06:48
#6

Aha, tack annia 🙂! Då verkar det vara ett externt trådlöst nätverkskort, dvs om man har en så gammal dator att den inte har ett inbyggt trådlöst nätverkskort eller att den hade ett men det gick sönder så kan man använda det där. 

Whippet kan det stämma, har ni ett wifi hemma och har den där grejen en usb-anslutning som du sätter in i din laptop för att kunna ansluta till ert wifi så du kommer ut på internet?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Inkanyezi
2014-05-16 10:47
#7

Gå inte och köp på dig något som du inte kommer att behöva.

Kolla först med den som arrangerar om det finns trådlöst nätverk. När man delar nät brukar man i stort sett aldrig koppla in sig med kabel, utan det finns trådlöst där det är meningen att man ska kunna jobba med sin egen dator.

Det är bara när det är tävlingar där snabbhet kan vara avgörande som man använder nät med kabel.

Så kolla med den som arrangerar. Om det inte är meningen att man ska använda datorn kanske det inte finns något nätverk alls. Då kan man så klart ha ett eget, via mobiltelefonen eller mobilt med dongel. Många mobiltelefoner kan fungera som router.

Kaj
2014-05-16 11:01
#8

Trådlöst nätverk har de troligtvis men frågan är om ni får koppla upp er mot den. Så jag säger som ovanstående kolla med dom om ni kommer få tillgång till deras trådlösa nätverk.
Om de säger ja så skall du enkelt kunna koppla in dig där om du har ett näteverkskort (antingen ett sådant på bilden eller ett redan inbyggd i din dator (om du har det bör du redan idag kunna kolla det genom att välja ansluta och se om den hittar trådlösa nätverk i din närhet).
Om du inte har trådlöst nätverk i din dator kan du köpa billiga USB nätverkskort här är en länk till netonnet (samma produkter finns på SIBA som är desamma som netonnet. Du kan även hitta dessa på alla elektronikaffärer eller kjell och Co, teknikmagasinet mfl.

Har du en modern mobiltelefon och har ett mobilabonemang så kan du även göra telefonen till en hot-spot. Då agerar den som router och när du via datorn söker efter nätverk så kommer din telefon att dyka upp. Då kan du koppla upp dig mot den.
Tänk bara på att om du gör det så kommer du troligen ganska snart att surfa upp hela din mobilpott - dessa beror på abonnemang men brukar vara på typ 1 gig eller så. Så detta alternativ rekommenderar jag bara om man snabbt vill läsa sin mail och inte för ren surfning.

[Sångfågeln752]
2014-05-16 13:09
#9

Jag råder dig att göra som inlägg 7 och 8 säger, kolla upp med dom som arrangerar det först och främst.

eduroom
2014-05-16 20:45
#10

Troligtvis är det ett trådlöst nätverkskort från D-link. Titta på det och om det står ex.vis DWA-125 eller liknande så hämtar du drivrutinerna på http://www.dlink.com/se/sv/search?q=dwa.

Observera att du inte får ha USB-nätverkskortet istoppat från början av installationen. Sladden är bara en förlängningssladd som du kan använda till annat. Du kan sätta in den trådlösa USB-pinnen direkt i datorn. Sen måste du när du kommer fram veta nätverkets namn och inloggningens lösenord (om de har ett trådlöst nätverk) Testa först hos någon som har  ett trådlöst så att du kan träna först.

Zpookey
2014-05-17 23:12
#11

Ska du bara koppla ihop två datorer så behöver du bara en korskopplad nätverkskabel. Se till att sätta fasta ip-adresser på datorerna som är i samma nät….t ex om ena datorn har 192.168.0.1 så ska den andra datorn ha 192.168.0.2-254. De ska även vara i samma arbetsgrupp…typ workgroup eller arbetsgrupp…den kan heta vad som helst men den måste vara likadan på båda datorerna.

Är det flera datorer som ska kopplas ihop görs detta lättast med en router. Med en router behöver man inte sätta fasta ip-adresser…routern delar ut dessa själv men arbetsgruppen måste vara samma på alla datorerna. Dagens routrar har oftast bara 4 nätverksportar…behöver du fler än så så får du komplettera med en switch.

MEN…är det så att du frågar efter hur du ska koppla upp dig mot internet så är väl det smidigaste en 3G eller 4G-dongel.

Om stället du ska vara på har trådlöst internet så behöver du ett trådlöst nätverkskort. Alla nyare bärbara datorer har detta inbyggt och det är bara att ansluta till nätverket. Du behöver alltså inte har något extra kort eller nätverksdongel.

Whippet
2014-05-18 11:27
#12

#10 det står: DWL-G122

så om jag fattat detta rätt nu så kan man bara koppla in den i datorn oxå får man internet?

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
2014-05-18 11:30
#13

#10 klickade på länken o skrev in DWL-G122 och fick fram resultatet att det är en lite trådlös internet anslutning som man lätt kan bära med sig om man vill använda internet på sin dator

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Inkanyezi
2014-05-18 12:35
#14

#13

Innan du skaffar några fler grejer, ta reda på om din dator redan har vad som behövs för att ansluta till trådlöst nätverk. De flesta nyare datorer har inbyggt nätverkskort för både kabel och trådlöst.

Du kan om du inte vet svaret titta på undersidan av din dator och se vad det står på etiketten där. Ta gärna en bild av datorns typetikett med telefonen och lägg upp här, om du har svårt att tolka vad som står där. Då får du veta om du behöver skaffa någonting för att kunna ansluta trådlöst.

Stalltipset är att du inte behöver köpa en sån där, utan att det redan finns i datorn, och att den redan har drivrutin installerat för det inbyggda.

kissidor
2014-05-18 16:34
#15

som jag sa i #6 då, efter annias detektivarbete på själva bilden i #5 🙂 - ett trådlöst nätverkskort alltså. och vad den kan klara är att din laptop kan ansluta till ett befintligt wifi om ägarna av wifit tillåter det. som flera i tråden sagt så har alla någorlunda nya laptopar detta inbyggt, så det är inte säkert att du behöver den här grejen alls. men å andra sidan så finns det väl en anledning till att du har den, för så fattar jag det, att du redan har en sån - eller är det nån annans du lånat och fotograferat? 

vad har du för dator?

det denna mojäng definitivt inte kan göra är att på egen hand skapa ett trådlöst nätverk, så får du inte ansluta till det wifi de kanske har på det där lägret så är den i alla händelser helt oanvändbar. som andra sagt, ring och fråga om de har trådlöst gäst-nätverk.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: