Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1183 ggr
_Fisken
2014-05-19 06:41

Molntjänster och företagspolicy

Efter flera matcher med företagets IT-avdelning måste jag hitta en annan lösning och synka data mellan företagsdatorerna och andra datorer. IT accepterar inte typ DropBox eller Google Drive/sync. De säger mail är tillåtet(okrypterad). 

Då drog jag mig till minnes en programvara jag köpte 2002. Smartsync. Den synkade två datorer (specifika mappar med undermappar) och skickade paketen via mail. När man kom hem hade man paketet i mailet och sen dubbelklickade man på filen och så började den packa upp. Dessutom hade du versioner av mapparna eftersom paketen var ZIP-filer. 
DEN lösningen ska jag prova.

Annons:
Leon1973
2014-05-19 07:05
#1

Kolla på Office365 också. Många av våra mindre kunder väljer att gå den vägen idag.

Är det inte IT-Avdelningens jobb att ta fram fungerande lösningar åt er?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

deeman
2014-05-19 10:49
#2

IT avdelningen borde avancera i detta och åtminstone erbjuda en lösning som #1 antyder. Egna varianter av vpn/server/molnlösningar finns ju också att tillgå etc. men då handlar det väl i stället om en kostnadsfråga. Titta på Symantec's PC Anywhere om det kan vara något

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


kissidor
2014-05-19 13:27
#3

#1 och #2, hahaha - inte på företaget jag jobbar för iaf, där är det användarnas jobb att inte ställa till besvär för IT-avdelningen 😓.

vi hade lyckats tjyvinstallera dropbox i våra datorer och hade mycket nytta av det, men det spärrade de när de kom på det. när jag frågade en över detta väl utförda uppdrag mycket stolt och nöjd representant för IT-avdelningen vad de erbjöd att vi skulle använda istället fick jag beskedet att det kunde hen inte svara på för hen visste inte vad dropbox var 🤪. men orsaken till att de hade spärrat möjligheten var att någon ansökt om att de skulle lägga till applikationen, vilket gjorde dem uppmärksamma på att det var många som använde den 🤦‍♂️.

jag körde även chrome från en usb-sticka för att vi fortfarande (i år!) låg kvar på ie8 vilken ju var så urgammal att mängder av webbsidor inte kunde öppnas korrekt eller ens läsbart i den. denna möjlighet spärrade de också, lyckligtvis hade de då börjat skicka ut ie10 till våra datorer. men innan alla hade hunnit få det gjorde de om intranätet helt med resultat att dess sidor var helt oläsliga i ie8…

Värd på Mobiltelefoner och Android

Leon1973
2014-05-19 13:34
#4

Då har ni en utmaning att lösa med hur er IT avdelning jobbar.
Intern IT och IT chefen ansvarar för de tekniska lösningarna i företaget.

Om jag jobbade hos er och InternIT tog bort möjligheten att köra Dropbox som var enda alternativet att synka filer eller dela filer mellan varandra så hade jag inte satt mig och letat efter en lösning utan jag hade gjort mitt jobb utifrån de förutsättningarna jag hade och om det hade blivit piss&pannkaka av det så hade jag bara rapporterat vidare till min chef att jag gör så gott jag kan med de förutsättningarna som finns. Eftersom vi inte har en lösning som möjliggör detta så måste det bli si och så..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kissidor
2014-05-19 13:48
#5

problemet är att de är så långt ifrån oss strukturmässigt - de jobbar för vårt moderbolag och i den mån de alls tar hänsyn till användarnas behov så är det isf moderbolagets användare man ser till. vi har inte större handlingsfrihet för att vi är ett dotterbolag, men vi har mindre möjlighet att påverka därför att vi är det.

och visst rapporterar mina underställda sina problem med begränsningarna till mig och visst rapporterar jag både deras och mina vidare upp i hierarkin, och inte hjälper det trots att många av de anställda på IT-avdelningen uppenbart själva är frustrerade över att inte kunna erbjuda oss bättre lösningar.

men det är ju ingen av oss som pallar att bara sitta liknöjda och rycka på axlarna och säga "ja jag vet inte hur jag ska göra" - vi är för engagerade i vårt arbete för det. så vi får helt enkelt göra saker på det krångliga sättet vilket ju också funkar, men innebär tyngre arbetsbörda och större stress för oss. jag har tex tom köpt programvara till min egen dator hemma i enda syfte att kunna göra vissa saker som varit nödvändiga för arbetet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Leon1973
2014-05-19 14:41
#6

Tragiskt att det går till så…

Har ni ingen filserver med gemensam arbetsyta som ni kan ansluta till via VPN?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kissidor
2014-05-19 15:21
#7

mjao vi har ju alltså en portal som vi kan logga in till vårt virtuella skrivbord genom via junos pulse och sedan vmware från vilken enhet som helst. där kommer man ju åt allt. men det är ju lite knöligt och blir lite segt - jag använder det iofs mycket ofta men ibland vill man ju bara kunna läsa handlingar och då är det onödigt meckigt att gå in i portalen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zpookey
2014-05-19 17:01
#8

En it-avdelning som inte vet vad dropbox är?

Owncloud kanske kan vara något?
http://owncloud.org/

_Fisken
2014-05-19 18:43
#9

Kissidor. Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Jag gråter. 

Visst kan man acceptera att jobba i Lotus Notes med MS Office filer för att min chef sagt att man ska det. MEN stressnivån stiger och jag lovar dig att det är en stor bidragande orsak till att jag söker nytt jobb. Dels ska man hantera normala stressen inom yrket - dessutom läggs det på en urusel dokumenthantering som säger att man ska skapa MS Office dok utanför Notes. Sen dra in den i notes-dokumentet och arbeta där. Fy attans. All styrka med länkar, delning, Hyperlänkar, OLE etc. går förlorad. 
Jag tänker inte älta detta men det måste sitta i att DE fattar inte vad de ställer till med. Det måste bero på att man informerar dåligt och inte klär argumenten i pengar.

ZPookey. Jag föreslog ett OwnCloud så vi kunde jobba mer flexibelt speciellt mot ext. aktörer. Men IT Policyn säger att "inga externa i vårt nätverk". Må vara hänt men hur fan göra man då? "Mail", säger IT-chefen. "Men mailen är ju inte ens krypterad!", säger jag. "Ne, jag vet".  "Versioner?" frågade jag. "För en logg.bok" sade IT. "Som man mailar?", frågade jag. "Ja", svarade IT. 
Fatta!
Nu är jag inne på ett EGET trådlöst WiFi med egen IT policy….vi får väl se…

Om jag ska knyta ihop säcken nu så ska smartsync maila förändringen mellan datorerna. (OMG!). …..

Leon1973
2014-05-19 18:58
#10

Skrämmande dålig lösning. Nu tänker jag inte nämna vilket företag jag jobbar på men det är just denna typen av lösningar som vi säljer och implementerar.

I vissa fall har vi även kommit in med tillfälliga IT chefer efter att en dålig IT chef har fått lämna, så har vi kommit in och styrt upp situationen.

Jag lider med er som drabbas av IT avdelningar som inte tänker på helheten och personalen som drabbas av dåliga lösningar.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

_Fisken
2014-05-19 19:20
#11

Det är så att IT (och chefer) helt enkelt inte hunnit med utvecklingen. Dels vad som sker NU och dels vad som kommer i närtid att ske. De ser bara till "sitt". Därför äskas det inte heller pengar hos ledningen för dokumenthanteringen som fungerar för ALLA yrkesroller i företaget. Istället blir det pengar till nåt "alla" förstår. Ny hemsida ex.vis. 
Då tvingas jag ibland till regelbrott för att driva MITT jobb framåt. Smartsync är ett plåster för tillfället - så jag hinner ha ett till möte med "de som äskar pengar".

(PS/ Office365 är install redan på datorerna men inget IT dragit igång…)

PS2/ IT föreslår VPN men det är så knöligt och dessutom kan man inte kompilera via VPN….

Leon1973
2014-05-19 19:25
#12

Med tanke på att ni vill ha versionshantering i dokument osv. så är det en Sharepoint ni borde ha.

Fungerar jättebra över VPN (om man väljer rätt VPN-lösning).

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
[Sångfågeln752]
2014-05-20 00:02
#14

Inte konstigt folk blir stressade och sjuka av dagens arbetsuppgifter när det inte sköts på rätt sätt från dom huvudansvariga från början 😮 mitt råd = Byt jobb.

ru4real
2014-05-20 00:09
#15

Läste bara Lotus Notes i tråden och fick rysningar… Huuuh. Läskigt.

ru4real
2014-05-20 00:11
#16

Enda fördelen m notes är att när man skickar filer via mail har jag för mig att den skickar länken, inte själva filen, vilket ger mindre trafik och diskutnyttjande (iaf i tidigare versioner). Men idag har jag svårt att se ngt som Notes är bra på.

Zpookey
2014-05-20 08:30
#17

#9

Vad menar du med "Inga externa"?
Owncloud installeras på en burk i ert interna nätverk. Sen kan ni synka datorerna till den. Vad jag vet behöver ni ju inte öppna upp mot internet om ni inte vill.
Annars sätter ni upp en QNAP men synkprogramvara….programvaran pekas mot en IP-adress och den kan ni välja att bara vara intern.
Finns mängder med olika lösningar….men jag tycker att er IT-avdelning verkar vara lite oinsatta i IT.
Att inte godkänna krypterade lösningar medan det är ok att skicka infon i okrypterade mail är ju så dumt att det skriker om det.

_Fisken
2014-05-20 17:17
#18

Inga externa konsulter får accessa vårt företagsnät. Det är policyn. Det enda är egentligen mail vi får komm med. Om filerna/mail inte krypteras är inte IT:s ansvar. Det är upp till varje avdelningschef (min visste inte om det). Ja, dumheten och okunskapen genomsyrar verksamheten. Det vill jag påstå. 

Så det jag sliter med det är att försöka få till en dokumenthantering som omfattar flera anställda på företaget. Sen vill jag också kunna låta externa konsulter komma åt speciella mappar i vårt intranät. MEN - Dokumenthanteringen ska skötas av och i Notes säger cheferna. Inga externa konsulter i nätverket säger IT. Mot detta försöker jag få till en förändring - men ingen lyssnar. 
Med "dokument" i "projektet" menas ett otal specifikationer med revisioner samt ett otal excel med statistik och beräkningar. PDF:er från Internet. Fakta. Utredningar. Allt möjligt. Det omfattar ca 3500 filer just nu. Att bädda in 3500 filer i Notes dokument är helt befängt. Ska jag utanpå det lägga in mina källkoder blir det 4500 filer ytterligare. I ETT NOTES DOKUMENT. Helt galet. 

För att överleva tills nästa dag så försöker jag få till en sync av dessa 4500 källkodsfiler mellan datorerna m.h.a Smartsync. Det är lixom ett plåster bara men långsiktigt fungerar det inte.

deeman
2014-05-21 10:47
#19

Hur är logistiken på ett sådant företag med en halvdan IT tillämpning för övrigt?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


_Fisken
2014-05-24 21:44
#20

I botten ligger Movex, sen ett intranät med filservers och givetvis Notes. Logistiken i produktion är väl ok tror jag men vår avdeln. (konstruktion) saknar hederliga rutiner för vanliga jäkla filer. "Dra in dem i Notes". Är det en rutin det?

Annons:
Zpookey
2014-05-27 08:34
#21

#20
Du får väl återinföra disketter.
Be IT-avdelningen beställa ett par hundra och ett par externa diskettstationer om det inte finns i datorerna.

5 1/4" floppy är också att rekommendera.
Eller varför inte magnetband?

Hänvisa till att du bara följer utvecklingen på företaget och diskett eller floppy ligger närmst i tid för er IT-hantering.
USB-minne är för "science fiction".

_Fisken
2014-05-27 20:29
#22

Bra idé. Sen kan jag hålla käft och finna mig i situationen? Aldrig. Jag kommer alltid att kämpa emot okunskap.

Upp till toppen
Annons: