Annons:
Etikettwindows
Läst 962 ggr
battlecruiser12
5/21/14, 3:03 PM

Kommer inte åt D-Disken

Nån som vet varför jag inte kommer åt D-Disken på min dator?

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Annons:
battlecruiser12
5/21/14, 3:10 PM
#1

Har precis startat om datorn utan effekt.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

battlecruiser12
5/21/14, 3:15 PM
#2

Får även påpeka att datorn låter konstigt.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Inkanyezi
5/21/14, 3:34 PM
#3

Om din D-disk är en egen hårddisk, kan det vara så att det är något fel, att den till exempel har kraschat.

Du kan se det om du ställer in datorn på att visa alla meddelanden vid start, om BIOS rapporterar att den hittar skivan, eller om det är något fel. Om du öppnar BIOS och inte ser hårddisken där, så är det garanterat ett hårdvarufel, som kraschad disk eller en ledning som inte sitter i ordentligt.

Men du måste nog försöka diagnostisera felet lite bättre, och jag är inte fjärrskådare.

Så om din D-disk är en egen hårddisk, kan det vara att den har gått sönder. Om den däremot är en partition på din hårddisk är felet något annat och kan kanske åtgärdas via "Diskhantering". Men om du ska få hjälp med det behöver du beskriva ditt system, så att man vet vilken version du har, och om det handlar om en hårddisk eller en partition.

battlecruiser12
5/21/14, 3:41 PM
#4

Eftersom att jag inte kan hitta den i diskhanteringen är det antagligen ett hårdvaruproblem.
Hur öppnar man BIOS egentligen.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Inkanyezi
5/21/14, 3:59 PM
#5

När man startar datorn ska man trycka på rätt tangent medan den är inne i bootstrap-sekvensen. Det är ofta Del, men på en del datorer F10 eller F2. Det kan också vara någon annan knapp.

Och om det är en egen skiva, dvs inte en partition på samma hårddisk som du har C, så är det mycket troligt att den har sagt upp sig, eftersom du också har märkt konstiga ljud.

När du formaterar en ny skiva i diskbehandlingen, ska du se till att S.M.A.R.T är aktiverat, så finns en chans att datorn talar om att skivan är på väg att säga upp sig.

battlecruiser12
5/21/14, 5:03 PM
#6

Datorn ville inte gå in i BIOS. Men när jag gav upp med att försöka nå BIOS försvann problemet med hårddisken.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Annons:
Inkanyezi
5/21/14, 5:09 PM
#7

Du bör backa upp allt som finns på den där skivan, det första du gör, och sedan köra diagnostik på den. Om du hittar väldigt många fel, kassera den.

battlecruiser12
5/22/14, 2:51 PM
#8

Har redan gjort en backup, men hur kör man diagnostik på den?

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Inkanyezi
5/22/14, 3:06 PM
#9

Om du googlar på disk diagnostics så hittar du en himla massa. Prova till exempel SeaTools, som kommer från Seagate.

Om skivan verkar okej, så bör du formatera den innan du sätter den i drift igen. Och med Windows bör du då välja NTFS, som är ett säkrare filsystem än FAT. Och så se till att den har S.M.A.R.T aktiverat, så kommer BIOS att säga ifrån vid start om den börjar få för många läsfel. Du bör också ställa in att datorn ska visa alla meddelanden när den startar.

Zepp
5/22/14, 6:28 PM
#10

Kör en chkdsk på D:!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: