Annons:
Etikettövrigt
Läst 1679 ggr
SegerSims
2014-05-24 14:53

Städa datorn

Hur städar jag ur min stationära dator på bästa möjliga sätt utan att skada den? Nu menar jag från damm ..

Annons:
Gräshoppa
2014-05-24 15:14
#1

Jag kan i stort sett inget om datorer. Men hade förut en stationär dator som ibland blev väldigt trög och det fixades oftast med att öppna den och dammsuga försiktigt.

Huygens
2014-05-24 15:18
#2

Beror på hur rädd du är om den. Du kan öppna den helt så du ser moderkortet och blåsa ut dammet, spotta dock inte. Du kan köpa en hårtork som kan blåsa kalluft enbart och blåsa bort dammet. Finns modiga personer som blåst ur dammet ur själva nätdelen, men jag vet inte hur mycket man får göra där enligt lag. Kanske finns det YT instruktionsvideor. Det finns även dyr tryckluft att köpa, för att blåsa bort damm, på flaska. Modiga personer tar dammsugaren och håller munnstycket nära moderkortat så dammet sugs up, se dock till att inte suga upp komponenter på kortet. Blås inte på hårddisken utan torka försiktigt bort dammet med en torrt duk. Undvik att gnida elektroniska komponenter och håll i lådan så du är "nollad" när du leker med datorn, som ska vara bortkopplad från nätet. Ta bort damm från fläktbladen.

SegerSims
2014-05-24 15:29
#3

Jo jag är rädd om den. den är över 2 år nu och jag har aldrig dammat den. Än så länge går den inte trögt men jag känner att det är dags.

Ladydragon
2014-05-24 17:56
#4

Själv är jag oxå väldigt rädd om min stationära dator…

när jag rengör den från damm så använder jag tops som jag stryker över fläktblad,komponter m.m och tar bort så mycket damm så möjligt 
funkar utmärkt

Taggeman
2014-05-24 23:53
#6

Det som är viktigt när man blåser eller dammsuger är att man inte är statisk o att fläktarna inte snurrar igång för då blir det bakström som förstör komponenter. Här en gammal tråd att läsa.  http://datorn.ifokus.se/discussions/530725ccce12c4217f000c0d-overhettad-dator-som-stangs-av

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
deeman
2014-05-25 02:29
#7

Koppla ur datorn.
Använd plastmunstycke på dammsugaren(gärna mjukborstat) och anamma försiktighet samt statisk elektricitet.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


ru4real
2014-05-25 17:31
#8

Nackdelen m att dammsuga dator är att det bildas statisk elektricitet av luftströmen genom slangen, så man skall vara väldigt försiktig. Det bästa är luft på burk och som ngn sa, att den skall vara strömlös och man skall hålla fast fläktar eftersom om de snurrar åt fel håll riskerar man att bränna ngn komponent i dem.

SegerSims
2014-05-25 18:21
#9

Tack så mycket! Jag får ta tag i det snart men då låter jag nog gubben göra jobbet …. 🙂

bamse6311
2014-05-25 19:13
#10

Här ett klipp från youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=KkD4rcwPaoY

Lycka till med din dator.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-05-25 21:57
#12

Jag dammar ur datorerna på jobbet med 7 Bars tryckluft.. man måste ha andningsskydd!

Funkar de efter det så kör vi ett tag till, funkar de inte så köper vi nytt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-05-25 23:11
#13

Jag suger alltid ur och blåser rent försiktigt med damsugaren och med långt plastmunstycke. Inga problem. 
Tryckluft är ju dock annars det bästa som finns.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Arthedain85
2014-06-19 21:56
#14

Dammsugare är ingen bra idé! Min syster fick en fullt fungerade dator som jag använt i 3 år utan större problem. Dammsög den det första hon gjorde varpå den aldrig mer startade. När jag rengör min dator (vilket inte händer så ofta) så använder jag antistatisk armlänk och rengöringsgas(https://www.komplett.se/falcon-eco-dust-off-tryckluft-p-flaska/631597#!tab:extra). Lägger man ner mycket pengar på sin dator så tycker jag inte att det är något fel i att vara seriös med rengöringen.

Arthedain85
2014-06-19 21:59
#15

Ps. Även plastmunstycken kan bli statiska.

deeman
2014-06-19 22:46
#16

Har sugit ur på sätt många gånger, utan problem som påföljder.
Men som sagt, tryckluft på burk är det absolut bästa.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: