Annons:
Etikettwindows
Läst 1154 ggr
rogerth
2014-05-25 22:37

Hjälp önskas med E-post

Bakgrund: Stationär dator som ”gjort sitt” s.a.s. Körde Vista och med e-post Windows Mail. Hade e-post, två konton, genom Glocalnet, alltså namn@glocalnet.net . Fungerade perfekt och uppfyllde mina behov.

Nuvarande /önskemål ”problem”: Ny stationär dator (HP Pavilion) med Win. 8.1 Vad jag vill är att behålla mina e-postadress namn@glocalnet.net. och då med Windows Mail.

Går det att göra och i så fall hur?

Windows Mail finns installerad i 8.1 men går inte att öppna. Verkar saknas filer?

Kan jag installera/hämta Windows Mail i Win 8.1 och i så fall vilken version?

Hoppas någon kan bistå med hjälp.

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
Inkanyezi
2014-05-26 10:19
#1

E-postadressen hänger ju ihop med din leverantör, så den kan du i alla händelser behålla, så länge du använder samma leverantör.

Det finns säkert en klient för E-post i 8.1 som fungerar ungefär som du är van. När man byter system, så byter man system, och det kan innebära att alla program man har använt blir nya också. Det borde inte vara något problem.

Har du provat att göra e-postinställningar i datorn för att se hur det fungerar med klienten som finns där?

Om du inte vill använda Windows Live Mail, så finns fortfarande både Outlook och Outlook Express, där den senare liknar Windows Mail ganska mycket. De är inte gratisprogram, och det finns fria klienter också.

ru4real
2014-05-26 20:25
#2

Ett tips så här i efterhand, är att alltid antingen köra viktig mail på t ex gmail eller hotmail, då är den alltid åtkomstabar i "molnet". Eller så kör du din glocalnet-mail via imap, då tankas inga mail ner till din dator, men du kan läsa dem i din klient (e-post program) utan problem. Det kan bli lite långsammare om du har en stor brevlåda, men å andra sidan försvinner inget när du byter dator.

Zepp
2014-05-26 22:34
#3

I w8 är det Live mail, Outlook eller webbmail som gäller.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sångfågeln752]
2014-05-27 19:04
#4

Man kan använda incredimail epost klient också, det finns både gratis och köp version och funkar på alla windows.

bamse6311
2014-05-27 23:56
#5

Visst borde Windows Live Mail finnas också på Win8 men som andra sagt så heter det kanske annat på Win8.

Skulle det inte funka så kan du ju installera till exempel Mozilla Thunderbird där du kan komma åt all din mailkonversation.

http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

Själv så kör jag uteslutande Outlook.com (tidigare Hotmail).
Vet att många har invändningar mot sådana program där dina mail lagras på en webserver men jag har aldrig någonsin haft några problem.

Bästa hälsningar,
Bertil

rogerth
2014-05-29 07:12
#6

Tack för alla tips/råd. Nu har jag bara att komma igång med e-posten!

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
Zepp
2014-05-29 14:01
#7

Man har flera gratis epost från sin ISP!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: