Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2963 ggr
RobinEH
6/2/14, 12:38 AM

Antivirusprogram 2014

Hej!

Jag har haft en testversion av Avast Internet Security som går ut i morgon. Betalar jag för versionen så kommer jag att få ett rabatterat pris.

Jag har dock googlat runt lite och sett att bl.a. Bitdefender total Security har fått bra resultat i tester. Jag såg dock att denne saknar brandvägg vilket jag gärna har inkluderat. Även Norton och Kaspersky skall ha fått bra resultat. Gdata rekommenderade någon också men den hade tydligen fått rätt dåligt resultat i ett test. Avast har jag också sett tester av men där har den hamnat någonstans i mitten av alla. 

Jag har Windows 8 och önskar ett välutformat antivirusprogram som lyckats bra i tester samt inkluderar en brandvägg. Ingen gratisversion utan en betalversion som är såpass säker att den mest paranoida känner sig säker. Något förslag?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Kaj
6/2/14, 8:25 AM
#1

Windows 8 har en inbyggd brandvägg så någon annan behöver du inte.

Dessutom finns är Microsofts antivirus/anitspam/anitmalware suite Microsoft Security Essential gratis (tror tom att den kan vara förinstallerad).
Är väl inte den absolut bästa lösningen men MS sec Essentials duger bra om du inte är ute och härjar på en massa suspekta sidor förstås.

Mer info om MS Security Essentials hittar du här
Du kan ladda ner produkten här

Lite om Windows brandväggen hittar du här
PS Windows brandväggen har även ett avancerat läge för de som är lite mer kunniga och vill sätta mer speciella regler. Skriv "avancerad säkerhet" i sökrutan och öppna Windows brandväggen med avancerad säkerhet

Det kan vara så att i Windows 8 heter brandväggen numer Defender - lite osäker där då jag inte har Win 8 själv.

deeman
6/2/14, 5:12 PM
#2

TS
Jag vill rek. ESET NOD, F-Secure eller Norton 365 som paketlösning.
Om inte annat så kan jag rek . Avast Antiviurs, det är ett renommerat och bra fritt alternativ som har klarat div. tester bra. 

#1 Jag tycker det är lite kluvet att säga "Windows 8 har en inbyggd brandvägg så någon annan behöver du inte." Då det hela beror på användaren och hur denne använder sin dator och t.ex Internet.
Men användaren är i dag INTE den störste boven.

Microsoft Security Essentials(MSE) är bl. a en förbättring av det f d. Defender så ger detta ett något bättre skydd än förgångaren Defender. 

Det är dock ett grundskydd - men inte mer än så, Det finns bättre alternativ då MSE placerar sig lågt i de flesta tester. Därav så rekommenderar jag trots försiktigt användande av Internet att komplettera upp med något som faktiskt är just bättre.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fillixa
6/2/14, 5:30 PM
#3

MSE (Microsoft Security Essentials) heter numera Windows Defender i Windows 8/8.1!

Windows Defender kommer installerat och aktiverat på alla nya Windows 8 installationer och fungerar på samma sätt som Microsoft Security Essentials gör i Windows 7!

Defender i Windows 7 är inget heltäckande antivirus men det är det i Windows 8 och det ersätter där Microsoft Security Essentials!

Kaj
6/3/14, 11:59 AM
#4

Vad jag vet så bygger Windows defender i Win 8 och 8.1 på samma teknologier som Microsofts företagslösning Forefront

Om det är tillräckligt bra vet jag inte men ensak har jag lärt mig om Antivirusprogram. Vinnare och förlorare skiftar varje månad. Så det som är bäst en månad kan halka långt ner nästa för att återigen klättra månad 3 osv. Så hur heltäckande man behöver vara är upp till var och en. Om man inte är ute på en massa skumma sidor s bör man inte oroa sig om man bara kör Windows egna Antivirus.

Vad gäller Windows brandväggen så skulle jag vilja påstå att den ä väl i klass med alla andra konsumentprodukter på marknaden som kostar pengar. Åtminstone from med Vista SP2 och bättre blev den i Win 7 och nu ännu bättre i Win 8. 
Det som gör att den fått lite sämre rykte är helt enkelt att alla bara använder den i standardläget och där är det inte så mycket du kan göra mer än att sätta på eller slå av den. Därför rekommenderar jag avancerat läge för de mer kunniga som vill ha mer granulerad kontroll. Här kan du styra med egna special regler på portnivå, på protokoll nivå, på enskilda program och mycket mer.

[Sångfågeln752]
6/3/14, 2:51 PM
#5

Panda cloud fungerar klockrent och något jag rekommenderar för den som är ovan vid datorer och det sköter sig själv, samt hittar aldrig "låtsas" virus som många andra virusskydd gör.

deeman
6/3/14, 4:27 PM
#6

Ok, men om man säger så här. "Lösningarna i Windows ger ett visst grundskydd - men inte mer än så". Sen är det inte enklare än att det är upp till var och en att använda och förlita sig på den lösningen i Windows eller så installerar man något annat.

Men grejen är också att man behöver inte skumma runt på suspekta sidor för att drabbas av något i dag, då det kan spridas otyg via andra program, spel, sociala medier osv. Man kan t.om drabbas av något otyg utan att man ens vet om det, man kan få in något skit för att man inte uppmärksammat någon kryssruta vid en installation av något program.
Sedan att Windows kan vara som ett såll gör inte saken bättre ;-)
Jag får ta mig an denna typ av ärenden ganska ofta - så därav så skulle jag i vilket fall som helst alltid rekommendera något annat som ger mer än ett visst grundskydd så att säga.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
6/3/14, 6:07 PM
#7

Är det bara jag som får gratis AV från ISP?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Taggeman
6/3/14, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gör som i Thailand använd Avast pro!

Avgång/ankomst skärmen fotad på flygplatsen i Krabi. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

deeman
6/3/14, 8:52 PM
#9

#8 Oops, oj jösses - vad säger man? The Land Of Copies ;-) 
#7 Just det det har du rätt i. Dock förmodar jag att du kanske har privilegiet att sitta kvar ADSL och t.ex med F-Secure paketet för x kr/extra i månaden? Det kanske t. om är så att du har Telia som 1ISP?

**Så en fråga till till TS:
**- Har du internet via ADSL eller Stadsnätet?
Har du ADSL så kan din leverantör ev. handhålla med en paketlösning för några kronor extra i månaden.

_1 ISP - Internet Service Provider, 
_[Bredbands/Internetleverantör]

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
6/3/14, 11:37 PM
#10

Det ingår i avgiften!

Föredrar ioförsej Symatecs produkter.. men gratis är inte dumt det heller.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
6/3/14, 11:39 PM
#11

Ok, men har du typ Telia och ADSL eller STADSNÄT och IP Sweden eller vilken är din ISP?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
6/3/14, 11:58 PM
#12

Telia.

Här finns bara ADSL.. och trådarna hänger i luften.. i bland hänger de i trädgrenarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
6/4/14, 2:18 AM
#13

#9 deeman.

Fint att du förklarade den där förkortningen ISP.
*ISP - Internet Service Provider, (Bredbands/Internetleverantör)

En del som läser här på sajten kanske inte förstår sig på alla de här tre och fyrstaviga bokstavskombinationerna.

Själv är jag en sådan som ibland inte förstår ett jota dugg av alla de här bokstavskombinationerna.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: