Annons:
Etikettundersökningar-kluring
Läst 4276 ggr
[lenniiis]
2014-06-02 22:46

Vad använder du?

Hmm… Tänkte starta en liten tråd här om jag borde köpa mig en ny laptop eller köra på stationär dator så börjar med en liten fråga - vad använder du? Och varför tycker du att det är bäst?

Annons:
[MrDiabolic]
2014-06-02 22:48
#1

Jag använder stationär. Större skärm, fler hårddiskar, bättre prestanda för samma pris. Det är mer värt för mig än friheten att sitta och chatta i sängen.

fulifuli
2014-06-02 22:54
#2

Jag har en bärbar datorn. En dyrare sort som är helt underbar, funkar både till mer krävande spel och 3D-program men självklart ska du köpa utefter behov. jag köpte en bärbar med bra prestanda pga utrymmesbrist, en stationär hade helt enkelt tagit för stor plats i min lilla etta (som jag nu inte bor kvar i).

beem
2014-06-02 22:55
#3

Jag har stationär dator och kan i övrigt bara instämma i det #1 säger.

Vi har även laptop men det går inte att jämföra. De kan fungera om man mest surfar men om man vill jobba  vid en dator är den stationära det bästa.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[lenniiis]
2014-06-02 22:55
#4

#1 Det där med stor skärm tycker jag också är viktigt, skulle aldrig vilja ha en liten och nätt bärbar dator. Min bärbara är väldigt stor och tung. Dock håller den på att lägga av så det är som sagt dags för en ny… Men det här med att ligga i sängen är ju såå skönt 😕 Tycker tyvärr att det är jätteobekvämt att sitta på en stol framför datorn, men det kanske bara är en vanesak? Eller har jag haft fel stol? Har ändå haft en vanlig kontorsstol så det borde ju inte vara pga det.

[lenniiis]
2014-06-02 22:59
#5

Det jag är ute efter i en dator är mest att kunna ha mycket bilder och dokument (jag vill bli författare så skriver mycket), kunna spela lite The Sims (haha) och det ska inte ta 100 år för datorn att ladda liksom.

kissidor
2014-06-03 14:34
#6

jag har en liten, lätt och illersnabb bärbar som jag kan sitta i min favoritfåtölj med när jag behöver jobba över, så sitter jag dels så bekvämt som jag bara kan och dels så sitter jag inte helt isolerad från övriga familjen vilket kan bli lite trist om jag behöver jobba över varenda kväll i ett par veckor i sträck. 

skärmen tycker jag för det mesta är stor nog, men jag använder trådlöst fullstort tangentbord och mus till däremot. den har vridbar skärm, så jag vänder den bak och fram så får jag plats med det trådlösa tangentbordet framför. just tangentbordet ska du nog tänka på så att du får ett du trivs med eftersom du skriver mycket.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[lenniiis]
2014-06-03 17:46
#7

#6 Det låter underbart! Tycker nog innerst inne också om bärbar mer. Ja, tangentbordet är viktigt! Har just nu en HP Probook som jag trivs sjukt bra med, men tyvärr är de lite för dyra för mina lilla budget som student.

kissidor
2014-06-03 18:55
#9

vilken av dem lenniiis? jag kommer till en serie om 7 olika modeller på länken. 

några saker som jag tycker du skulle försöka få med om det ryms inom din budget är: 

dels full HD-upplösning dvs 1920x1080. om du skriver mycket läser du väl också det du själv har skrivit, och då blir det skönare för ögonen med en högre upplösning.

hybridhårddisk, dvs den vanliga hårddisken är kombinerad med en liten liten ssd-disk som gör att den startar mycket snabbare och även en del andra saker går snabbare.

bakgrundsbelyst tangentbord - har man provat kan man aldrig tänka sig att vara utan det igen.

helst minst 8GB RAM-minne

fast när jag söker på minst 17" skärm och så de sakerna som jag föreslår så kostar den billigaste datorn jag får fram 8820:- 😕, så det kanske är lite väl mycket jämfört med vad du tänkt dig? men du får väl fundera på vilken om någon av de kriterierna som känns viktigast för dig själv så får man se vad som händer med prisintervallet då.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-06-03 20:45
#10

#9 Slå inte i henne en massa dumheter nu. Jag köpte ett bakgrundsbelyst tangentbord för något år sedan, och det åkte i papperskorgen efter två timmar. Med lyset i rummet tänd, gjorde det ingen skillnad. Verkligen ingen alls. Och med lampan släckt, blev det t.o.m. svårare att se tangenterna, eftersom det lyste runt omkring dem.

Ska man ha belysning i ett tangentbord, ska varje tangent vara individuellt upplyst, och tecknen på tangenterna ska vara halvtransparenta, så att ljuset tränger igenom så det blir tecknen som lyser, inte mellanrummen runt tangenterna.

kissidor
2014-06-03 21:04
#11

jaså det var värst mrdiabolic 🙂. ja det är väl olika för olika individer då. saken är den att jag hatar - verkligen hatar - stark inomhusbelysning. det bara svider och rinner i ögonen på mig. att ha en massa avskyvärda lampor tända på för att se vad jag skriver på kvällen är verkligen inte ett alternativ för mig, men att skriva på mina bakgrundsbelysta tangentbord är en ren fröjd. dock är de av den typen som du säger, dvs det lyser igenom själva tecknen. men de är ju fristående och det kanske inte är lika vanligt på inbyggda tangentbord i laptopar?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-06-03 21:35
#12

Hur vanligt det är i laptop har jag ingen aning om. Jag har förvisso en laptop, men den använder jag bara när jag reser bort. Jag köpte det där tangentbordet för att jag också ogillar stark inomhusbelysning. Jag bor i en liten etta, och den enda lampa jag brukar ha tänd är sänglampan. Den har en mörk skärm, som gör belysningen behagligt dov. Jag tolkade bakgrundsbelyst som ett sånt med belysning i bottenplattan. Dessa måste vara skapade av Hornper; det blir jämförbart med att fotografera i motljus. Och även de med individuellt upplysta tangenter som jag sett har för mycket ljusläckage mellan tangenterna. Det finns säkert de som är täta, men jag har inte hittat dem. Och vad gäller RAM, tycker jag du överdriver lite. 8 GB är visserligen inte för mycket, men om budgeten är begränsad, klarar man sig långt på 4. Det mest RAM-hungriga jag kör är filsystemet ZFS. Det cachar ALLT i RAM för att öka prestanda. Jag körde det på bara 3 GB ganska länge, utan några problem.

kissidor
2014-06-03 22:06
#13

ok, ja om man filtrerar på prisjakt så är "bakgrundsbelyst"den enda benämningen som finns, oavsett vad det är för typ av belysning.

kan väl hålla med om att 8GB RAM inte är helt nödvändigt för alla - därför skrev jag också "helst" minst 8GB RAM. det där är förstås också väldigt individuellt, själv skulle jag verkligen inte vara en glad datoranvändare med mindre, men jag har alltid väldigt mycket igång samtidigt. 

sen hör det ju också till saken att om vi snackar 17" och större laptops och så med HD-skärm så följer RAM-minnet också med, då ligger det sällan under 8GB - liksom att det oftast är i7-processor mm. 

men nu vet jag ju inte vad lenniiis budget är, eller vad som är viktigast för henne. får jag veta det så kan jag ringa in bättre vad som kan vara vettiga alternativ.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[MrDiabolic]
2014-06-03 22:19
#14

Jo, jag håller med. Och jag skulle inte vilja gå tillbaka till 3GB igen. För visst flyter det bättre med mer. Jag har 24 nu. 😃

kissidor
2014-06-03 22:46
#15

Respekt 🤓😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

fulifuli
2014-06-03 22:55
#16

Jag har ägt ett antal bärbara HP och vill bara tillägga att enligt min erfarenhet har de sjukt dåliga fläktar som går sönder snabbt vilket gör att datorn överhettas. Men ni andra som ägt bärbara HP kanske har fått tag i bättre exemplar. Däremot har jag haft Asus nu ett tag, den har varit helt underbar och relativt felfri länge nu. 

Men ska du ha en bärbar och klara av Sims utan större väntetider och med bra grafik så tänk på prestandan i datorn och antal kärnor. Jag kan inte jättemycket om datorer, brukar be min lillebror om hjälp då han vet vad som är bra. Han sitter mycket med krävande 3D- och renderingsprogram så jag litar rätt mycket på honom när det kommer till datorer som ska klara mera krävande saker. Antal kärnor (flera är bättre) är väl det jag lyckats snappa upp. Annars är ligger ju stationära datorer som klarar av (stora/krävande) spel i en billigare prisklass än vad bärbara som ska klara av samma gör.

Zepp
2014-06-10 00:21
#17

Har en bärbar och en stationär hemma, på jobbet har jag tre stationära och några sevrar.. men de använder hela företaget.

Snart har vi bara en server.. på den ligger flera andra.. det e något viritiuellt! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-06-10 02:09
#18

Kör stationär och skulle inte kunna tänka mig annat.

När jag sitter vid datorn så vill jag vara koncentrerad och fokuserad på det jag gör och inte ha en störande tv eller annat.
Minde än min 24 tums skärm skulle jag inte heller kunna tänka mig.
Har investerat i en riktigt bra kontorsstol/fåtölj som man sitter riktigt bra och skönt i.

Bästa hälsningar,
Bertil

[lenniiis]
2014-06-10 22:46
#19

Åh vet inte vad jag ska välja!! Håller med #16 om att HP har dåliga fläktar! Har man inte sådana problem med stationära? Vad har du för fotölj Bertil? :) Förlåt för korta svar men jag har gjort illa handen så att skriva långt är inte något jag helst gör… :)

Ni får gärna länka bra datorer - stationära som bärbara! :)

Saker jag helst vill ha i en dator:

Snabb (ska inte ta 100 år att starta upp)
Bra fläkt
Kunna spela mindre spel som The Sims
Mycket utrymme

Zpookey
2014-06-11 15:22
#20

Jag har båda delarna….men jag använder min bärbara mest.

Annons:
bamse6311
2014-06-11 15:52
#21

#19 lenniis

Jo, jag köpte den där kontorsstolen för några år sedan.
Köpte den på Jysk när de hade ett bra erbjudande, kommer inte ihåg hur mycket den kostade men den är jäkligt bekväm och hållbar.

Faktum är att även många kontor osv köper sina kontorsstolar därifrån.

Den som jag har påminner om den som här i länken heter "Trige" och vilken dom just nu också har extrapris på.

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-laderlook-svart

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar-0

Bästa hälsningar,
Bertil

SimsBrooke
2014-06-15 10:31
#22

Ska du spela the sims , så föreslår jag en stationär då laptop funkar till en början men ju fler expansions/prylpaket du har desto segare blir det. Jag körde the sims 3 på min gamla laptop för ett tag sedan men när jag installerade husdjur blev det sjukt drygt och sitta och spela på den.

Det må vara skönt och ligga i sängen, det håller jag med om. Men att köpa en stationär dator som klarar av ett tungt spel som The sims är något som slår allt. Jag har köpt mej en surfplatta och det fungerar bra att ligga i sängen med och surfa på. Så en surfplatta kan vara att rekommendera om du bestämmer dej för att köpa en stationär dator till en början =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2014-06-15 10:33
#23

#21 Är du nöjd med den där stolen? Jag har funderat på att köpa något liknande. Men jag går och velar hela tiden =/ Min kompis köpte en stol som heter Mark, jag vet inte om Trige är samma stol?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

bamse6311
2014-06-15 10:54
#24

#23

Jo, jag är väldigt nöjd med den.
Har haft den runt tre år nu och sitter väldigt mycket vid datorn.

Tar du dig till en Jysk-butik så kan du ju provsitta lite olika kontorsstolar.

(Btw, kikade in lite på din blogg som jag tycker är väldigt bra både rent tekniskt och med trevliga inlägg)

Bästa hälsningar,
Bertil

SimsBrooke
2014-06-15 11:51
#25

#24 Ja jag har suttit i den du länkade till, men jag är så himla osäker på om jag skulle bli nöjd, vill ju ha en stor sittdel då brukar sitta med fötterna uppe på sitsen också.

Nu känns det som om jag kapade tråden lite, vilket inte var meningen alls =(

Tack :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

bamse6311
2014-06-15 15:11
#26

#25

Jo, om du skall sitta med fötterna uppdragna behöver du nog någon annan form av fåtölj.

Jag sitter mycket och många timmar framför datorn varje dag.
Kollar en hel del på youtube och mycket på play.

När jag som idag har tittat på ett antal avsnitt av "Hem till byn" på svt öppet arkiv så lutar jag mig bekvämt tillbaka i kontorsfåtöljen och lägger upp benen på en fotpall *skrattar*.

Ber också om ursäkt för OT och hoppas att inte TS har något emot detta.

Bästa hälsningar,
Bertil

[oroligkaninägare]
2014-07-19 16:08
#27

Padda (surfplatta har mamma:)

Annons:
[VSK]
2014-07-20 21:17
#28

Har tillgång till stationär och bärbar dator. Hade en surfplatta men den bytte jag bort då jag inte kunde ha den mer pga smärta (sönderbiten tumme).

Upp till toppen
Annons: