Annons:
Etikettwindows
Läst 2900 ggr
Niklas
6/3/14, 8:25 PM

Installera Windows

Det var länge sen jag installerade Windows på en dator. Vilken är den billigaste version av Windows som jag kan köpa om jag ska göra en ny installation och inte är student? Det enda jag egentligen vill är att testa webbplatser med Internet Explorer. Kan man köpa Windows som en nedladdningsbar fil eller på USB-minne?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MagArne
6/3/14, 8:41 PM
#1

ISO-filer av Windows kan man tydligen ladda ner lagligt lite varstans
http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-image-downloads.12325/

Men om det är de billigaste versionerna låter jag vara osagt då man så klart behöver köpa en giltig licens. Men något att spinna vidare på kanske?

Niklas
6/3/14, 9:35 PM
#2

Aha, då återstår bara frågan om vilken som är den enklaste version jag klarar mig med. Det kanske dyker upp någon som vet. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

deeman
6/4/14, 1:41 AM
#3

#1 Nja, länk härleder ju till och är ämnat för dem som redan har en äkta uppsättning av Windows 7. Installation på en annan dator är nog inga problem. - Men hur är det med aktiveringen på en annan dator efter 30 dagar?
Känns lite som Adobes fadäs att lägga ut länkar till ISO's av hela C2 suiten.

#2 Billigaste och enklaste är nog en OEM version av Windows 7 Home.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
6/4/14, 1:57 AM
#4

Niklas jag vet inte vilken som är billigast, men om du ska installera windows så borde det väl vara nåt av win 7, av två orsaker. Ena är att det är största OS:et av windows. Andra är att du bör få IE 10 från början och kan sen installera IE 11 på den. Sen avinstallera IE 11 igen om du vill. (ska väl finnas nåt sätt så man kan ha flera olika versioner installerade samtidigt, men hittar inte det nu) När det gäller pris är det väl enklast att kolla på prisjakt eller pricerunner eller kontakta microsoft och fråga.

Men jag kollade på nätet för jag vet att det förut fanns ställen där man kunde se sidor i olika webläsare. Hittade denna sida. vet inte vilka dom vänder sig till, men kanske nåt du kan använda dig av. 

Om du bara registrerar dig så kan du bara använda det 30 min per månad, men det finns så man kan betala per månad och då har man oändlig testning. Och där kan du testa alla webläsare och även olika OS.

Jag gjorde en liten snabbkoll och gick på manual och skrev in en adress och jag kunde öppna trådar, men jag kunde inte logga in. Men den webläsare jag fick upp var IE 5 så inte den bästa webläsaren att testa med, men den verkar vara den som kommer upp som första. Sen till höger finns det en knapp more browsers, men jag hade inte reggat mig så kunde inte testa med nåt annat.

.

MagArne
6/4/14, 6:16 AM
#5

Jag tror Niklas kör Mac som inte har någon DVD-spelare. Hur får han in Windows på denna typ av dator? Licensen är ju säkert billigast som OEM men levereras inte de på DVD?

deeman
6/4/14, 9:53 AM
#6

Mountar och kör t.ex ISO från USB

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
MagArne
6/4/14, 10:02 AM
#7

#6 ja men var får man tag i en laglig ISO då som inte är en svindyr professional eller ultimate?

Kaj
6/4/14, 12:24 PM
#8

Windows 7 skulle jag välja och sedan IE11.
med F12 i IE11 kan du växla till utvecklar läge där du själv kan växla mellan olika dokumentlägen (webnivå standarder såsom IE7, 8, 9 och 10 samt Edge som alltid är senaste i detta fall IE11)
Du kan även ändra vilken user-agent sträng du ger i från dig för att se om webservern klarar av att leverera rätt kod till aktuell webbläsare. Via user-agent strängen kan du simulera så att webservern tror du är vilken webbläsare som helst och vilken version av densamma.

Samma funktionalitet finns naturligtvis även i Chrome, Opera, FF mfl men jag tycker att IE11s utvecklingsläge är helt suveränt.
Att IE11 numer även följer senaste WC3 avseende Html5, CSS3, SVG2 mm gör att det blir mycket enklare för webbutvecklare.
Bara ange Edge mode i din startkod (!DOCTYPE html) och om du behöver använd X-UA-compatible metataggen (helst inte eftersom Edge skall räcka om du följer senaste WC3 standards

Niklas
6/4/14, 12:33 PM
#9

Tack för alla svar! Ni föreslår Windows 7. Borde jag inte använda Windows 8.1 som är det senaste? Jag hittade till exempel det här: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8.1/productID.288573000 Rätt dyrt (tycker i alla fall jag som kör OS X i vanliga fall) men det kanske är vad det brukar kosta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

deeman
6/4/14, 2:18 PM
#10

Frågan är snarare om du vill ha version 8.

Köp i sådan fall någon billigare version 8.
8.1 finns att ladda ned gratis

Med tanke på vad Windows har kostat innan så är priset för övrigt billigt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
6/4/14, 2:26 PM
#11

Niklas Nu hittar jag inte artikeln som finns som säger att de som har XP skaffar win7 i första hand. Och win 9 räknas med att komma nån gång nästa år. Så win 8 eller win 8.1 kommer inte få så många användare. win7 har idag runt 50% win 8, 8.1 har runt 13% så vill du prova utifrån hur andra ser det så är det win7.

.

Niklas
6/4/14, 2:33 PM
#12

Okej, om jag väljer Windows 7, finns det att köpa för nedladdning över nätet på samma sätt som Windows 8.1 som jag länkade till? Jag har ingen användning av en DVD, möjligen ett USB-minne, men jag vet inte om Microsoft kör med sånt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
6/4/14, 2:55 PM
#13

Vet inte om det finns att köpa nedladdningsbart via nätet. Men om du köper en skiva via nätet eller butik så borde du kunna ladda ner det via microsofts sida. Kontakta dom och fråga för dom har nedladdningssidor för program fast dom inte längre själva säljer produkten.

.

Annons:
Niklas
6/4/14, 3:34 PM
#14

Jag ringde Microsoft. Det finns inte att ladda ner från nätet om man inte redan har en dator med Windows 7 eller Windows 8 på. Som jag tolkar det går det alltså inte att installera Windows utan Windows eller en DVD-läsare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
6/4/14, 7:47 PM
#15

Niklas det lät knäppt då dom har sålt det förut. 

****

Den som är mer hemma på datorer får säga om detta bara gäller om man redan har nåt windows installerat förut eller om det går att göra som helt nyinstallation.
Är från sweclockers där dom skriver om hur man får win 7 och det ska då gå att installera från USB minne.

.

annia1
6/4/14, 11:48 PM
#16

Niklas jag kom på en sak här. Kan du tänka dig begagnat så kolla på blocket under stockholm och datorer. Visst finns risken att man blir lurad när man handlar begagnat, men risken minskar ju när man träffar säljaren direkt.

.

deeman
6/5/14, 12:16 AM
#17

Gå det inte lägga ISO filen med Windows på ett bootbart USB minne och boota datorn med det?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Niklas
6/5/14, 11:56 AM
#18

Nu har jag köpt ett paket med både Parallels Desktop och Windows 8.1. Det blev lite billigare än att köpa dem separat. #17: Det vill jag göra men jag har ingen DVD-läsare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
6/5/14, 2:19 PM
#19

Niklas det blir säkert bra utifrån det du ska använda den till.

***

Nu spelar det ingen roll. Men när det gäller DVD/USB så skriver sweclockers att det går att använda USB. Det jag var osäker på i det dom skriver var om man var tvungen att ha ett annat windows installerad från början.

.

deeman
6/5/14, 2:36 PM
#20

Niklas - jag ser att du gjort ett köp redan men jag hittade i skrivande stund följande: "IETester" - http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage

Kanske kan vara något?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: