Annons:
Etikettwindows
Läst 1017 ggr
Hiro
6/8/14, 10:18 AM

Vad hände? Windows slutande fungera?

I morse så var jag inne på datorn (laptop) en stund innan jag som vanligt vek igen locket och gick iväg. Då jag kom tillbaka och öppnade datorn så var den bara svart (den brukar svara jättesnabbt på "kommandon") jag stängde då av den och startade om den på startknappen och satte på den igen och då sa den att låsskärmen slutat fungera (eller något liknande) så jag startade om den igen (jag tror det stod att jag skulle göra det) då den startade upp igen så stod det att Windows hade slutat fungera. Varför änder detta och hur kan jag förhindra att det sker igen?

Jag har en HP Pavilion G6-2301AX (tror det är rätt siffror) med Windows 8.1

Annons:
Inkanyezi
6/8/14, 10:38 AM
#1

Sånt kan hända när som helst, en dator är en ganska komplicerad tingest, och ibland finns det data i en diagnosfil som talar om vad som har hänt, men ibland finns det inte, eftersom systemet kanske slutade fungera innan något skrevs i den filen. Man kan välja att skicka diagonosen till den som underhåller systemet och hoppas att det kommer en uppdatering som minskar risken att det ska hända igen.

Du kan inte göra något särskilt för att det inte ska hända igen, om du inte vill stänga av av helt varje gång du har använt datorn. Då behöver den ganska mycket mer tid för att komma igång, och man brukar nog vilja att den ska komma upp direkt.

Så i praktiken är det ganska lönlöst att ta reda på precis varför det blev som det blev. Om det händer, får man stänga av datorn och starta den på nytt, och det är samma varje gång man råkar ut för någonting som systemet inte klarar att återställa medan det körs. Med nyare system får man ofta göra en hård avstängning för att systemet ska starta om, dvs hålla knappen intryckt tills den stängs av helt. I värsta fall måste man först starta i felfritt läge innan man kan få den att fungera normalt igen.

Hiro
6/8/14, 12:39 PM
#2

 Okej tack för hjälpen :)

Zepp
6/9/14, 10:35 PM
#3

Det är först när datorn gör så ofta som man behöver fundera på varför!

Jag brukar åtgärda cirka 90% av alla felaktigt fungerande datorer på jobbet genom att starta om dem.. och då bryr jag mig inte om varför.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hiro
6/10/14, 9:00 AM
#4

Okej

ru4real
6/10/14, 2:58 PM
#5

Läste ngnstans om varför man skall vänta ca 10 sekunder innan en omstart. Intressant faktiskt. Kortfattad är det för att det finns vissa delar i elektronik som lagrar ström lite längre (och därmed information) och väntar man då 10 sek så hinner de delarna att tömmas och därmed nollställas.

Hiro
6/10/14, 6:24 PM
#6

Jag brukar vänta någon minut oftast men inte denna gång, fick mini panik :s

Annons:
Upp till toppen
Annons: