Annons:
Etikettövrigt
Läst 8262 ggr
djurtok
2014-06-15 15:59

Fabriksåterställa Asus

Hej!

Har fått hem en Asus laptop, Pink edition.

Eftersom jag köpte den begagnad har den massa saker jag inte är intresserad av att ha, så jag vill fabriksåterställa  den men jag vet inte hur man gör…

Nån som kan förklara?

Är inte på något sätt händig med datorer så fattar jag inte vad ni menar så e det nog darför ;)

För evigt med Gaia

Annons:
Zepp
2014-06-15 16:41
#1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

djurtok
2014-06-15 17:15
#2

Jaha okej,Tack! :)

För evigt med Gaia

bamse6311
2014-06-15 17:25
#3

#1 Zepp och ni andra.

Jag har ingen märkesdator utan när jag köpte min i Januari 2012 så gick jag till en sådan där datorbutik som bygger datorer efter kundens behov, önskemål samt naturligtvis ekonomi.

På F9 Har jag något som heter Xpress recovory.
Vad är detta och hur fungera det???

Eftersom jag är jävligt dålig på att läsa engelska så skulle jag vara tacksam för en förklaring/handledning på svenska.

När jag googlar på det så får jag enbart förslag på en massa till engelska sidor vilket ju inte hjälper mig nämnvärt.

Nu är det inget som jag har behov av just nu då min dator fungerar helt perfekt men om eller rättare sagt när något händer så skulle det vara bra att redan nu veta lite mer om vad som menas med Xpress recovory.

Jag använder Win7 Home premium 64-bitars, har ingen installationsskiva för det men har naturligtvis bränt en systemreperationsskiva samt även gjort en systemavbildning av mitt Win7 som jag har på den externa hårddisken.

Skulle nu något inträffa med mitt OS Win7 så har jag iofs också Win8 Pro som jag köpte redan när det kom ut.
Har det både på ett USB samt på dvd som jag beställde från Microsoft och fick hemskickat till mig.

Dock så trivs jag så jäkla bra med mitt Win7 så vill helst inte byta ut det mot 8 Pro (8.1) om/när något eventuellt inträffar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-06-15 18:13
#4

Express recovery är på vikingars språk "Snabb Återställning"!

Grejen är att det heter lite olika på olika märken.. men numera är det vanligt att det finns en dold partion där instalationsdisken ligger.. dvs det man förr i tiden fick en CDskiva för.

Förmodligen är det just fabriksåterställning.. men i bland kan man få upp en meny, där man kan få välja lite olika alternativ.. tex systemåterställning.. vilket är att backa tillbaka operativsystemets inställningar till någon dag då allt fungerade.. om man nu har en aning om när det var.

Man kan gott backa rejält.. såvida man inte lagt in något nytt program.. har man skivor eller dem på sticka/fil kan man få instalera det igen.

Vid systemåterställning så ändras i princip bara Windows register.. dvs inställningarna för hur dina program skall fungera o litta parametrar o sånt.

Har du fått hem uppdateringar efter återställningsdatumet så kommer de ytterligare en gång.. iomed att de inte då syns i registret.

Så det är inget man behöver vara rädd för att göra.

Dock så om du köpt en dator med W7 så är det denna som instaleras.. likaså om det är en dator med W8.. och W8.1 kommer då följdaktligen som en uppdatering igen.

Det enda man skall vara försiktig med är enskilda filer som man är rädd om.. vid fabriksåterställning altså, då som regel hårddisken formateras.. ibland får man välja sådant.. men det rekomenderas att få en ren instalation så man kan börja från början.

Sen så kan du ställa datorn på under natten och sätta den till att installera alla uppdateringar automatiskt.. starta sen om den med samma inställning på morgonen innan du går till jobbet och sen så räcker som regel att du ställer att de skall hämtas hem men installeras när du vill.. och då blir det som regel när du stänger av datorn för kvällen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-06-15 20:13
#5

#4 Zepp

Tackar för information.

Det där med systemåterställning är jag bekant med då jag gjort det några gånger.
Mest då för ett antal år sedan då jag inte var en lika försiktig general som jag är numera var jag surfar och vilka program jag laddar ner.

Det som jag nu undrar över är det där med den dolda partionen du skriver om där mitt operativ kanske ligger.

Hur kan jag i så fall hitta det och kan jag i så fall bränna ner det till en dvd?

Som jag skrev tidigare så har jag systemreperationsskiva på dvd samt systemavbildning av mitt Win7 som jag har på den externa hårddisken.

Systemreperationsskiva gör jag en ny med jämna mellanrum och systemavbildningen uppdaterar jag också med jämna mellanrum.

Min fråga/frågor till dig Zepp och andra som vill svara är då alltså.
Hur kan jag hitta den där dolda partionen och om jag gör det, kan jag då bränna ner mitt operativ till en dvd?

(Jag har naturligtvis licensnyckel till mitt Win7 men däremot ingen installationsskiva).

Nästa fråga är då följande:
Som sagt så har jag en systemreperationsskiva samt en systemavbildning.
Kan dessa ersätta en installationsskiva om jag nu så skulle behöva?

Som sagt så har jag även Win8 Pro på dvd som jag köpte från Microsoft om det nu skulle behövas men trivs så jäkla förbaskat bra med Win7 och det är därför som jag inte har installerat 8:an.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-06-16 21:08
#6

Om man säger som så.. det skiljer lite från OS till OS!

Nu kör jag W8 för tillfället.. och där finns funktionen att bränna ut Instalationspartionen.. men om jag fattar det hela rätt så är det en Acerfunktion.. iomed att jag för tillfället har en Acer!

Troligen så har andra fabrikat samma?

Dvs då får man en installationsdisk.. höll jag på att säga, men numera är det USBsticka som gäller på minst 32 Gb.. och då innehåller den alla specefika Acer drivare oxå.

På min laptop kan man bara göra det en (1) gång.. vettesjutton hur de håller koll på detta.. frågor om detta hänvisas till Acer support! 🤦‍♂️

Och iomed att min W7 HP/Compaq ligger i soptunnan så har jag ingen möjlighet att kolla om det ser lika dant ut.. den tog jag ingen avbildning av.

Men.. om man har särskild fabriksåterställningspartion.. oavsett märke så anar jag att denna går att komma åt via Windows hur som helst.

Har man dessutom en hopplockad dator som kräver en del drivare specefikt för denna så brukar man bara hämta dessa från tillverkarens sida.

Såå gör jag på jobbet.. formaterar om skiten.. rensar gamla datorer.. går sen in o kollar vilken hårdvara som ligger på burken.. oftast då moderkortet.. och hämtar hem drivarpaket till detta.

Man slänger som regel alla CD.. iallafall är det omöjligt att hålla reda på alla som förekommer på ett företag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2014-06-16 22:43
#7

Systemreparationsskivan/avbildningen är ytterligare en annan sak.. det handlar mest om vilka inställningar du har gjort i ditt operativsystem och antar jag i de flesta windowsprogram typ mail, office och browsers.

Till stora.. antagligen största delen handlar det om din profil.. dvs det användarkonto du loggar in på och de inställningar du gjort där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-06-17 20:17
#8

#6 #7 Zepp.

Tackar för info.

Som sagt så har jag alltså en dator som butiken byggde åt mig.
Nu har jag ju när jag köpte datorn fått en förteckning av vad den skall innehålla för hårdvara även om den kanske inte riktigt överensstämmer riktigt exakt med vad "speccy" visar.

Fick med en ganska tjock handledning (bok) om moderkortet men det är tyvärr på engelska vilket inte hjälper mig något.

Nåväl och hur som helst så om något skulle inträffa så kan jag ju kolla vad det där Express Recovory är och ur det funkar.

Annars så har jag som sagt var både en reperationsskiva på dvd samt en systemavbildning som ligger på min externa hårddisk.

Å andra sidan så köpte jag ju också Win8 Pro redan när det kom ut och det har jag på både en USB samt på dvd som jag beställde från Microsoft.

Ville ha den där Win8 på både USB samt dvd för alla eventualiteter.
Kanske skulle det kanske redan nu vara dags att installera Win8 (8.1) men trivs som sagt var så jäkla bra med Win7.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: