Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1092 ggr
Jalking
6/17/14, 6:19 PM

Vilken pdf-läsare använder ni?

Är ni nöjda med den?

Jag håller på att installera nödvändiga program i nya datorn. En pdf-läsare måste jag givetvis ha. Adobe Reader finns förinstallerad, men den gillar jag inte! Den var OK i sina allra första versioner, men har sen blivit för tung och krävande.
I gamla har jag kört Foxit Reader. Jag är inte missnöjd med den, men skulle gärna hitta en ännu lättare och snabbare. Freeware naturligtvis. Inga finesser utom att den ska kunna hantera pdf-filer är önskvärda.

Några tips?

Annons:
deeman
6/17/14, 6:28 PM
#1

Foxit Reader använder jag egentligen bara för finessernas skull och jag kör f.n oftast med Foxit Reader i normala fall. I fallet när det handlar om att bara ta fram/visa snabbt och läsa t.ex en PDF så använder jag  Sumatra PDF. I övrigt så är jag nöjd med dem båda, de gör sitt jobb bra.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
6/17/14, 10:11 PM
#2

Det ligger ju redan en PDFläsare på alla nya datorer?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jalking
6/17/14, 10:20 PM
#3

Det brukar vara den tunga och tröga Adobe Reader som dom skickar med.

deeman
6/17/14, 11:33 PM
#4

3# Ja, det stämmer. 2# I normala fall är det Adobe Reader som är förinstallerat, men det gillar TS inte.

3# Kollade du in Sumatra?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Jalking
6/18/14, 1:30 AM
#5

Testade nyss Sumatra på min gamla dator. Den var blixtsnabb även på den. Gillar!

deeman
7/19/14, 3:15 PM
#6

#5
Kan för övrigt meddela att i en aktuell rapport från  IT- företaget Secunia, som bl.a sysslar med säkerhet, undersökningar och sårbarhetsanalyser så är f.n  Sumatra den PDF läsare som är den säkraste.

http://secunia.com

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Inkanyezi
7/20/14, 9:43 PM
#7

Jag använder Evince när jag har dokumentet på datorn, och när det ligger på webben läser jag med Firefox i första hand.

I de ganska få fall när jag måste använda ett PDF-formulär har jag inte hittat något annat än Adobe Reader som fungerar. Det behövdes bland annat för att fylla i formuläret för inresa i USA för något år sedan.

deeman
7/20/14, 10:19 PM
#8

I samma rapport säger man också att Firefox är f.n den läsare som är den mest känsliga. Drog iväg ett inlägg om detta i min blogg häromdagen. Se länk nedan.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
7/20/14, 10:25 PM
#9

#7
Evince har jag vare sig hört talas om eller provat, ska testa via "isolerad miljö" på min testdator.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[PeterWem]
7/21/14, 12:09 AM
#10

Kör Sumatra på Windows.

Inkanyezi
7/21/14, 11:21 AM
#11

Det ser ut som om jag kan klara mig utan Adobe Reader, då Okular kan hantera skripten i PDF-filer, så att man kan fylla i formulär.
http://okular.kde.org/

Man får lite överblick över fri programvara för att läsa PDF här:
http://pdfreaders.org/

Upp till toppen
Annons: