Annons:
Etikettinternet
Läst 1977 ggr
juliahhl
6/17/14, 9:05 PM

Internet via stadsnät

Jag ska flytta hemifrån om några veckor, och funderar på internet. Blev tipsad om att Bahnhof var billigt och bra, och jag kollade upp det. Kostnaden skulle bli 184 kr/mån.  Såg sen att man måste vara ansluten till stadsnätet, och min nya lägenhet verkar inte vara det. Om jag då ansluter till stadsnätet, kostar det extra i månaden då?

Om det inte skulle gå, vad kan jag göra då, om jag inte vill ha mobilt bredband och inte är ansluten till stadsnätet?

Annons:
kissidor
6/17/14, 9:08 PM
#1

du kan inte ansluta dig till stadsnätet alldeles på egen hand 🙂. men fråga vilken om någon fast bredbandsleverantör de har där i huset. har de mot förmodan ingen så finns ju alltid adsl, det ska nog vara tillräckligt bra inne i stan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
6/17/14, 11:39 PM
#2

Det är fastigheten som måste vara anslutet till det s k stadsnätet.
Finns det inte så finns tyvärr inte den möjlighet för dig att anskaffa bredband via stadsnätet. Och som #1 säger så får du fortsätta med den äldre metoden, d v s ADSL.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
6/18/14, 11:58 AM
#3

Du kan kolla om fastigheten är ansluten till Bredbandsbolaget (ex så har HSB specialavtal med BBB som gör att deras BRF innehavare får 100 Mbit/s för 250 kr i månaden).

De flesta operatörer idag har möjlighet att ansluta dig till kopparnätet i höga hastigheter. Gå in på respektive operatör. Där brukar det finnas en sida där du kan slå in din adress och så talar de om hur du kan ansluta via dom och hur mycket det kostar.

juliahhl
6/18/14, 6:34 PM
#4

Tack för svar!

Bahnhof skrev att dom eventuellt kan leverera ADSL till mig. Min bror sa att det blir segare då dock..

Fastigheten har ComHem, och då kostar 10/10 289 kr/mån, alltså 100 kr mer än Bahnhof. På ComHem står det om 10/10 att det är för dom som har annat för sig än att sitta vid datorn, och att det duger bra till att betala räkningar och beställa resor m.m. Jag är dock en sån som streamar och så ibland. Funkar 10/10 bra ändå?

50/10 var nästa, och kostar då 339 kr/mån.

Eller ta 30/30 på Bahnhof och ha ADSL. Hur mycket segare blir det?

deeman
6/18/14, 9:32 PM
#5

10/10 duger till bra mer än vad som beskrivs.
Har själv haft ComHem 10/10 tidigare och streamade, spelade över nätverk mm. Funkade bra, alltid.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
6/19/14, 12:20 AM
#6

Säger precis som #5 deeman.

10/10 från comhem duger alldeles utmärkt till det som du skriver att du har behov av.

Med comhem kan du ju också ha både heltelefon samt tv-box också och har du då alla tre så får du den billigaste utan kostnad.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Kaj
6/19/14, 8:55 AM
#7

Fårstår inte vad han menar med att ADSL blir segare. om det är 30/30 så skall operatören så klart garantera att du kan ladda ner och överföra i 30 Mbit/s. Viss diskrepans tillåts men om du köper 30/30 och bara får ut säg 10 Mbit/s kan du överklaga och skall då ha rätt att få reducerat pris eftersom tjänsten inte ger vad den utlovat.

Om din bror menar att datorn i sig blir segare vet jag inte. Har aldrig haft ADSL så där har jag ingen erfarenhet. Men bit hastigheten skall den klara.

Nackdelen med ADSL är ju att den bygger på gammal teknik genom att boosta koppartråden som vanlig telefoni använder. Detta gör att det kan finnas begränsningar i vissa områden där tråden inte är så bra - fast då får du enligt vad jag skrev ovan ha rätt till nedsättning i pris för vad du verkligen får ut.
Dessutom kan det vara så att ADSL modem inte är så snabba i sig och då blir det problem.
Ex kan själva ADSL kopplingen mycket väl klara 30 Mbit men att ADSL modemet (om det är lite äldre eller av dålig kvalitet) inte klarar av att hantera mer än säg 10 Mbit. Då kommer du aldrig få ut mer än 10 Mbit oavsett om du skulle ha en 100 - 500 Mbit lina eller mer. Alla modem och routrar har en throughput som anger vad de max orkar att leverera oavsett vad själva internet linan levererar.
Idag är det ovanligt att routrar inte klarar av minst 100 Mbit/s men som sagt vad ADSL modem klarar kan jag inte men du bör rimligen finna ett modem som hanterar minst 30mbit/s - får du dessutom ADSL modemet från din internet leverantör så lär väl de ha sett till att modemet klarar minst den hastighet de säljer till dig.

deeman
6/19/14, 12:38 PM
#8

Det finns inga garantier, det är mer troligt med upp till 30 som gäller.

Kan intyga att t.ex 10/10 ADSL är segare än ComHems 10/10 etc.
Jag har själv upplevt och har erfarenhet av att det är så, då jag satt just med ADSL innan fastigheten jag då bodde i blev "ComHem"-anslutet.
Hur och varför det är så, det vet jag inte. Men i teorin är det troligtvis för att ComHem använder annan teknik som är snabbare/stabilare än ADSL.

Däremot så är datorn indirekt oberoende. Att den är seg beror inte på vad man har för typ av uppkoppling till Internet, med undantag om det inte är en dator som är beroende av Internet för att fungera till fullo.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


juliahhl
6/19/14, 5:52 PM
#9

Så det kanske är bättre att välja ComHem 10/10 än Bahnhof ADSL 10/10? Då jag inte har supergott om pengar så skulle jag hellre välja det billigaste, men samtidigt vill man att internet ska fungera enkelt och bra, så det kanske är värt att välja det dyrare alternativet? Angående kombinationer med internet, tv och telefon så behöver jag inte allt. Tv 'ingår' i hyran, och hemtelefon behöver jag inte :)

Tackar än en gång för svar, jag är ganska lost när det gäller sånt här ^^

deeman
6/19/14, 6:04 PM
#10

Du kan ju ta det billigaste om du vill, för som jag sa tidigare att ADSL 10/10 duger gott och väl till ditt användningsområde. Men som du säger så kan det vara värt att betala lite extra.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


juliahhl
6/22/14, 11:39 PM
#11

Tackar så mycket för all hjälp! Det får nog bli ComHem 10/10, då Bahnhof ADSL var dyrare och inte hade några bra "hastigheter".

bamse6311
6/23/14, 12:59 AM
#12

#11 juliahhl

Grattis till Comhem.
Har själv haft comhem sedan 2005 och aldrig varit missnöjd med dem.

Bästa hälsningar,
Bertil

juliahhl
8/11/14, 1:31 PM
#13

Har funkat jättebra än så länge! Fick ett brev från ComHem föra veckan där det stog att dom tar bort 10/10 och uppgraderar mig till 50/? utan extra kostnad. Låter ju väldigt mysko.

Annons:
Inkanyezi
8/11/14, 1:54 PM
#14

Jag har haft ComHem i flera år, och jag har fått 50 i nerfart flera månader, utan att de meddelade någonting. Nu för några dagar sedan kom ett brev om att de hade höjt hastigheten till 50 Mbit redan. Så det är helt korrekt att det höjs till 50 utan att de tar mer betalt.

Upp till toppen
Annons: