Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1237 ggr
Mysan59
6/19/14, 11:28 AM

Kan detta funka?

Har fått en Vaio från en bekant som inte var helt rensad. Har ingen kontakt med personen längre så jag kan få hjälp av denna person. På denna dator är det Vista.

Nu kom jag på att jag har en HP med Windows 7 som inte fungerar längre på grund av att fläkten sagt upp sig. Och på denna dator är det tydligen väldigt svårt att byta fläkt. Har haft folk som är bra på datorer som inte lyckades.

Hur som helst, kan jag fixa till det så att jag avaktiverar W7 från HP:n och lägga in i Vaio:n?

Och exakt hur gör jag då?

Är inte så bra på datorer och dataord, så förklara gärna som om jag vore 5 år 😉

Jag kan använda Vaio:n en kort stund om jag ställer den på en skärbräda av plats som varit inne i kylskåpet ett tag, gjorde nämligen så när jag skulle flytta över vissa saker till en extern hårddisk när fläkten hade pajat.

Hoppas detta inte var för rörigt, har säkert glömt att skriva nån viktig detalj. 

Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig. 

(Är jag inne i fel grupp så flytta mig gärna till rätt) 😊

Annons:
Zepp
6/19/14, 2:16 PM
#1

Näpp.. din W7 licens är som regel bunden till en fysisk dator  och det går inte att aktivera detta på någon annan dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
6/19/14, 2:31 PM
#2

Du kan återställa Vista till att bli så som när datorn kom. Då försvinner alla filer som har skapats, alla användare utom admin och alla program som är installerade efter att datorn anskaffades, inklusive uppdateringar, så att man efter återställningen måste installera Window-uppdateringarna igen.

På så sätt kan du få datorn rensad, och sedan kan du fortsätta använda den med Vista om du vill och uppgradera därifrån.

Ett annat alternativ är att skaffa en W7-licens och installationsskiva. Man kan ofta få tag på äldre versioner billigt hos handlare eller privat.

Ett tredje alternativ, som i längden blir billigare, är att installera någon Linux-distro på datorn. Det finns distributioner som är så pass lika Windows att man nästan inte vet att det är Linux man jobbar med, och det finns också betydligt smidigare lösningar på många av de vardagliga uppgifterna. En fördel är att man har fria program för alla ändamål, och att de är ytterligt enkla att installera via menysystemet.

Mysan59
6/19/14, 3:12 PM
#3

Tack för era svar! 👍

Och speciellt till dig Inkanyezi som gav lite förslag på vad jag kan göra.

Detta med att återställa den till fabriksny har jag funderat mycket på och googlat och så men ännu inte vågat göra.

Även Linux alternativ har jag funderat på men inte kommit mig för. Är så rädd att jag gör nåt som sabbar allt. 🥵

Men då vet jag det iaf. Synd att det inte gick så smidigt som jag trodde.

Inkanyezi
6/19/14, 3:32 PM
#4

Det fina med Linux-distributionerna är ju att man kan prova dem utan att sabba någonting, och man kan till och med installera Linux utan att sabba systemet som redan finns på datorn.

Linux-distributioner kommer som CD-ROM eller DVD, och man kan starta datorn och köra den på skivan utan att röra hårddisken. På så sätt kan man prova systemet och att allt fungerar som det ska, utan att ta bort någonting eller ändra i datorn. Man installerar alltså ingenting då, utan man kör systemet helt från CD-ROM eller DVD.

Det går mycket långsammare att köra på det viset, men allting fungerar.

När man har bestämt sig för att installera, kan man behålla sitt gamla system, Windows eller vad det vara må, och då kan man bestämma när man startar datorn vilket system man ska köra. Linux klarar att komma åt Windowspartitionen, men Windows kan inte använda den del av hårddisken där man har Linux.

Så det är ofarligt att prova Linux, vare sig man provar Mint eller Ubunty eller någon annan, så länge man kör det från en skiva. Om man bestämmer sig för att ha Linux, kan man sedan också ha Windows kvar, om hårddisken är tillräckligt stor.

Zepp
6/19/14, 4:17 PM
#5

Sällan någon ide att byta OS.. speciellt inte på en Vaio.. som jag har för mig är någon form av lågbudget!

Att återställa till fabriksinställningar är kanon.. sen får du ett hundratal uppdateringar.. men ställ datorn på att hämta hem och instalera automatiskt över natten.

På morgonen startar du om den med samma inställning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mysan59
6/19/14, 5:55 PM
#6

Tack igen snälla rara ni.

#5 Jaså är det inte… ok får väl se hur jag gör.

Men en återställning för och främst verkar ju vara bäst. Sen tror jag att jag vill testa nån Linux-variant iaf.

Tack igen och trevlig midsommar! 🌺

Annons:
deeman
6/19/14, 6:08 PM
#7

Vaio behöver inte alls vara ett specifikt lågbudgetalternativ då det finns Vaio-modeller i alla prisklasser.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
6/19/14, 8:07 PM
#8

#4 Inkanyezi

Jag har funderat på att testa någon Linux distribution samtidigt som jag har kvar mitt Win7.

Behöver man inte då lägga Linux distron i en VB för att det inte skall kollidera på något sätt?

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
6/19/14, 8:48 PM
#9

Det finns möjlighet att köra Linux inne i en VB, men man får ju inte datorns alla resurser då. Om man har massor med minne kan det funka bra.

Men man behöver inte göra det. Standardinstallationen byter ut Windows MBR mot ett program som kan starta valfritt operativsystem, och flera system kan vara installerade på datorn. Det blir inte några kollisioner då, utan varje system körs på hela datorn när man kör det. Det finns en delad resurs, och det är om man har en växlingsfil. Linux kan använda samma växlingsfil som Windows.

Men systemen körs aldrig samtidigt när man har en sådan installation. Om du kör i en VB, så kommer det att vara som en liten dator inne i den stora, och då går systemen samtidigt. Det är en fördel att köra så om man vill testa websidor eller något annat där man vill prova med olika system och olika webläsare, men för vanligt bruk tror jag inte riktigt på det.

Med den vanliga installationen kör man alltså inte systemen parallellt, utan det man för stunden inte använder startar man inte alls. När man startar datorn, får man välja om man vill starta med Windows, Linux eller något annat system man har installerat, och medan man sedan kör det, så ligger de andra bara kvar på hårddisken och gör ingenting. Det blir inga krockar, för man kör bara ett system åt gången. När man ska starta ett annat system så stänger man först ner det man för tillfället kör.

Man kan köra Windows-program i Linux, utan att starta Windows, men det är inte full kompatibilitet, bland annat för att det är konflikter med filnamn. Windows gör inte skillnad på gemener och versaler i filnamn medan UNIX och andra POSIX-kompatibla system ser dem som olika tecken. Om man exempelvis har en fil som heter Min_Fil.DOC och en annan som heter min_fil.doc, så är det två olika filer, men Windows klarar inte av att se skillnaden. När man jobbar med flera system måste man hålla reda på sånt och inte skapa filnamn som vållar konflikt. Liknande konflikter finns också när man blandar in gamla program i Windows, eftersom en del äldre program inte stöder långa filnamn eller bara har begränsat stöd för dem.

Alla Windows-program jag har fungerar under Linux när man kör dem med kompatibilitetslagret wine. Jag har till exempel Photoshop version 4.0 och Autosketch version 2.0 och 3.2 för Windows, och de fungerar. Jag har inte installerat dem på mitt nuvarande system, eftersom jag hellre kör Autosketch i en Windows-maskin och Photoshop av den gamla versionen är överspelad för längesen. Jag använder Gimp. UFRaw och Raw Therapee i stället. Men jag kör ofta Irfanview med wine, eftersom det är mycket smidigt för vissa filoperationer.

bamse6311
6/19/14, 10:11 PM
#10

#9 Inkanyezi

Tackar för fullödig och väldigt bra info.

Har tänkt att jag vill testa en Ubuntu eller någon av de Mint som finns för att se hur de är i jämförelse med windows.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: