Annons:
Etikettövrigt
Läst 9239 ggr
thorntagg
2014-06-27 10:11

Inget ljud på SVTPlay på laptopen

Min man har en laptop som han brukar titta på SVTPlay med. Helt plötsligt får han inget ljud på filmerna, bara bild. Högtalarna är det inget fel på. På min stationära dator kan man titta på SVTPlay och har både ljud och bild. Vi har trådlös bredbandsanslutning på allt: datorer, TV, telefoner via Telia. Vi har samma operativsystem: Windows 7. Hur bär man sig åt för att lösa detta problem??

Annons:
Kaj
2014-06-27 10:32
#1

Du säger inget om operativsystem eller så men om du har Windows så gå till startknappen (sökfältet) och skriv ljud. Välj sedan ljud och titta under fliken uppspelning.
Se vilken av enheterna som är satta som default. Pröva och dubbelklicka på den. Där kan du pröva om ljudet fungerar.

Om du inte får igång ljudet ändå. Starta SVT Play och starta upp en film.
Klicka nu på ljudikonen i aktivitetsfältet. När ljudikonen kommer upp klickar du på mixer länken längst ner. Du kommer då se en eller flera olika enheter för ljud. Under program-delen bör du bla se en för Internet Explorer. Om någon av dem har ljudnivån i botten (bör i så fall vara SVT Play) så dra upp den. Du bör kunna dra upp samtliga så högt som du vill ha dem.

thorntagg
2014-06-27 12:17
#2

Tack för svar. Tyvärr ledde det inte till någonting, då högtalarna var markerade med grön bock alltså OK, och AMD HDMI Output var ej inkopplad.  Under egenskaper står det att den sistnämnda fungerar korrekt… Någon annan variant finns inte.  Jag hittar inte heller det  du nämner när jag startar SVTplay; f övr så har jag alla ljudnivåer i topp men det hörs ändå ingenting.

På den stationära datorn (jag skrev i frågan att båda datorerna har Windows 7 som operativsystem) är Digital Display Audio ej inkopplad men två andra: högtalarna OK och Realtek Digital Output också OK.  Denna dator fungerar alltså ljudet på vid visning av t ex SVTplay-program.

Kaj
2014-06-27 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ljudet i Windows kopplas dels till system men även till olika applikationer och program.
Ex om jag bara klickar på ljudikonen i aktivitetsfältet längst ner till höger och sedan klickar på den blå texten Mixer längst ner (alternativt skriv ljud i sökrutan vid Windows knappen och välj Justera ljudvolym) så kommer du få upp en skärm med flera olika ljud-profiler. Den första heter Enhet och är dina högtalare.  
Därefter kommer System och är operativsystemets systemljud.
Därefter kommer det komma upp olika ljud-profiler för aktiva program som har egna ljudprofiler. Där kan t ex vara internet Explorer eller FlashPlayer ellervad som helst. Dessa är inte alltid aktiva (synliga) utan är enbart synliga då den ljudprofilen är aktiverad. Om du t ex inte har någon Internet Explorer öppen så synns inte den ljudprofilen. Om du drar igång ett program som ex VLC så kommer VLC att synas där osv.
För vart och en av dessa ljudprofiler kan du dra en slidebar som ökar eller minskar ljudet och till och med helt stänga av det.
Det är inte helt ovanligt att en eller flera ljudprofiler blir inaktiverade efter ex. systemuppdateringar eller om man gjort andra ändringar i systemet. Om man då går in på denna så brukar man kunna se att dessa är inaktiva eller att ljudnivån är satt på 0 och då dra i slidebaren för att aktivera/öka volymen.
Det kan vara ditt problem men är så klart inte säkert.

I mitt exempel i bilden så har jag klickat på ljudikonen och valt Mixer. Då får jag upp bilden. Just Internet Explorer ser jag bara om jag har en webbsida uppe som har ljud (ex SVT Play) annars syns inte den. Här kan jag justera ljudnivån för olika ljud-profiler som är aktiva. Windows kommer sedan ihåg dessa inställningar

thorntagg
2014-06-27 14:31
#4

OK tack igen! Jag får försöka attackera problemet på ett annat sätt; bra att du bifogade en bild få se om det passar in på laptopen!

thorntagg
2014-06-27 20:08
#5

Tack igen, snälla Kaj!  Jag har gjort precis som du sa i ditt senaste inlägg, och  mycket riktigt var Internetstapelns högtalarsymbol rödbockad! När jag klickade på den röda så försvann den och ljudet kom direkt!  Du är suverän!

Kaj
2014-06-28 11:34
#6

Bra att det löste sig

Annons:
Upp till toppen
Annons: