Annons:
Etiketthårdvara
Läst 598 ggr
ElementOfLaughter
7/9/14, 8:04 PM

HDMI mini till HDMI problem

Hallå!

Nu är det såhär att jag skulle vilja koppla in datorn till TV'n. Har en HDMI sladd sedan tidigare som fungerade utmärkt när jag kopplade min gamla laptop till min TV (fungerar precis lika bra mellan mitt Xbox 360 och TV'n). Sedan dess har jag skaffat en stationär dator och upptäckte när jag skulle koppla ihop den att det istället för en vanlig HDMI port var en mini HDMI port (oteknisk som jag är så fick jag googla för att få reda på vad för liten skum HDMI port det var, haha).

Så nu för några dagar sedan så skaffade jag mig en mini HDMI till HDMI adapter från Biltema. Så jag kopplade in HDMI sladden i adaptern och sen i datorn… men inget händer. Jag kör vanligtvis med två skärmar till datorn så jag vet hur den biten ska gå till, men datorn känner inte ens av att jag har kopplat in något. 

Har googlat problemet och har efter det testat att ändra upplösningen i datorn och tagit ur och satt i sladden där emellan, ingen skillnad. Har även testat att ta ur och koppla in ca 20 gånger men det verkar inte fungera heller (haha). 

Jag antar att det är nu jag ska fundera på att köpa en annan adapter, men då jag inte är så fasligt rik efter kattens två dagar hos veterinär så lär det dröja tills jag har råd med en ny. Så tills dess så vill jag se om det finns något annat jag kan testa innan jag drar slutsatsen att det är adaptern som är fel.

Så där har vi frågan, finns det något som kan vara fel som jag kan kolla redan nu? Några inställningar eller liknande? Är även orolig för om det finns en risk att det är själva porten det är fel på och inte adaptern då det är första gången jag ens försöker att koppla in något i mini HDMI porten? Kanske en dum fråga men är man så oteknisk som jag så är det lika bra att fråga lite för många dumma frågor, haha!

Uppskattar all hjälp jag kan få! :)

Annons:
ElementOfLaughter
7/9/14, 9:52 PM
#1

Ja nu känner jag mig lagom dum får jag väl erkänna… Uppdaterade drivrutinen på grafikkortet (och inte genom enhetshanteraren som hävdade att den redan hade den senaste uppdateringen, utan genom GeForce experience som installerades med kortet) och då hördes det där ljudet när man kopplar in något och javisst, då dök skärmen upp på TV'n! 

Nåväl, kanske är lika bra att jag delade med mig om någon annan stöter på det här problemet i framtiden, haha! :'D

Aniara14
7/10/14, 10:39 AM
#2

Enligt Nvidias instruktioner så ska man ju alltid avinstallera dom gamla grafikdrivrutinerna innan man installerar nya, om man vill vara helt säker på att inte få problem med gammalt och nytt i konflikt.  Detta görs väl inte när man använder Geforce experience?

Jag har sett en hel del folk på olika Tech-forum som har dåliga erfarenheter av Gf experience, så jag har aldrig brytt mig om att använda det, utan har det alltid helt avstängt.

Istället laddar jag ner nya gfx rutiner manuellt som en .exe fil härifrån, sen tar jag bort dom gamla och därefter dit med dom nya. Det tar ju en stund att göra såklart, men känns som en mer tillförlitlig och fullständig förnyelse av det hela.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: