Annons:
Etikettwindows
Läst 5868 ggr
i fokus
2014-07-15 14:16

Datorn har fastnat

Har en packard bell easynote te. Fabriksåterställde den då den började bli seg, osv. Allt fixades, men glömde att installera drivrutiner igen eftersom att de försvinner också. Gick till Windows Update för att fixa det. Nu har den fastnat på "Det gick inte att konfigurera Windows-uppdateringar. Återställer ändringar. Stäng inte av datorn." Skärmen blir svart. Den tänds igen. "Konfiguerar Windows-uppdateringar." Sen börjar den om på "Det gick inte att konfigurera Windows-uppdateringar. Återställer ändringar. Stäng inte av datorn" och samma sak händer om och om igen. Vad är felet? Hur ska jag fixa det?

Annons:
Inkanyezi
2014-07-15 14:23
#1

Det jag skulle göra i det läget är att installera ett annat system på datorn, vilket kan vara det enklaste. Om du bränner ut ett par Linux-distributioner och provkör innan du bestämmer dig för vad du ska göra, kanske du kan få datorn att fungera ännu bättre än med Windows. Förslag: Zorin eller Mint.

Man kan alltså köra datorn från en sådan skiva (eller USB-sticka) utan att göra några ändringar och utan att sabba någonting. Fungerar det bra, kan man installera systemet på datorn. 

Annars kan du prova att vänta. Det kan vara någonting som saknas för att webbadressen inte är åtkomlig för tillfället, men som fixar sig så snart den är uppe igen.

i fokus
2014-07-15 14:31
#2

Dum som jag är hade jag ingen backup, men hade inget jag ville spara heller. Tror det fixades nu faktist, för den kom till startskärmen och det stod att den hade uppdaterat hundra procent! Får se om det funkar som det ska.

i fokus
2014-07-15 14:32
#3

Läste jag fel eller ändrade du din kommentar? :)

Inkanyezi
2014-07-15 14:32
#4

Jag satt och redigerade om mitt inlägg, och som du ser kom det med på tampen att vänta och se om den kommer igång efter en massa omstarter.

Det kan i en del fall ta flera timmar innan datorn fungerar när man uppdaterar.

i fokus
2014-07-15 14:34
#5

Aa, blev lite orolig! Får se om allt fixas nudå. Tack för att du tog dig tid! :)

Inkanyezi
2014-07-15 14:39
#6

Fabriksåterställning går först tillbaka till den installation som gjordes från fabriken, och sedan ska alla uppdateringar som har gjorts läggas in. Det senare kan ta mycket lång tid, med många omstarter, och man bör inte stänga av datorn medan den håller på. Det står så på skärmen också emellanåt.

Återställningen tar bort alla data som har förts till efter att man köpte datorn.

Om du har Windows 7 bör datorn fungera bra när den väl har kommit igång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: