Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 5194 ggr
deeman
2014-07-19 15:27

Opera och Safari är säkrast

I en aktuell rapport från  IT- företaget Secunia, som bl.a sysslar med säkerhet, undersökningar och sårbarhetsanalyser säger man att Opera med tät följd av Safari är de webbläsare som f.n  är de minst sårbara och därmed får anses som de säkraste. Google Chrome och Firefox toppar bottenlistan och är i stället f.n de mest sårbara(i antalet idikerade känsligheter(245st resp. 270st)) webbläsarna.

http://secunia.com/

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Fridaaaa
2014-07-19 15:42
#1

Synd att det är så, jag tycker Chrome är allra bäst på dator. safari och Opera gillar jag inte alls :/ undra varför det är så? Chrome var ju betydligt bättre innan när det kom till säkerhet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deeman
2014-07-19 16:01
#2

Själv trodde jag Firefox skulle placera sig bättre…
Opera är jag ok med. Men jag gillar också Chrome, och blev som du också ganska förvånad av Secunias analys och resultat.  Jag har inte förkorvat mig djupare i undersökningen, men jag tror att en stor dos av resultatet har mycket att göra med alla dessa funktioner och tredjeparts- tillägg osv.  Därav så kanske man ska ta undersökningen med en liten nypa salt, men att man dock har som riktmärke att vara kritisk och se upp med vad för typ tillägg man installerar.., jag vet inte.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fridaaaa
2014-07-19 16:03
#3

Gäller väl också att ha ett bra virusprogram och så också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deeman
2014-07-19 16:24
#4

Yes, samt att ställa in sitt antivirus att maxa skyddet. Komplettera med brandvägg och program som kan ta bort PUP:er som t.ex Anti-Malware och ADW Cleaner.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[PeterWem]
2014-07-21 00:08
#5

Man kan ju alltid se till att blockera skript med NoScript till Firefox. Det borde skydda mot en del av sårbarheterna.

deeman
2014-07-21 13:10
#6

Ja iof kan man nog bromsa upp en del företeelser, men det påverkar ju inte indirekt känsligheten  i sig.  Bättre kompletterande åtgärd är också att köra webbläsaren via en "sandlåda"(en isolerad miljö).

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
[Jens]
2014-07-22 10:33
#7

Jag använder Safari på OS X och gillar den skarpt. Har provat de andra men ändå slutar det med att jag återgår till Safari för jag tycker den är bättre helt enkelt. På jobbet så kör jag Chrome på Windows 7 och 8 och tycker den är bäst där. Safari på windows är långt ifrån lika bra på OS X tycker jag.

deeman
2014-07-22 12:13
#8

#7 Har både PC och Mac och kan inte mer än att hålla med när det gäller Safari  på en Windows- maskin kontra Safari på Mac OS -dator. Av någon anledning känns det mer gediget på Macen :-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
2014-07-23 04:37
#9

Att safari är bättre på mac är kanske inte så konstigt. Enligt macworld så skrotades safari för windows 2012. Så senaste versionen man kan ha på windows är 5.1.7 

***
Det räcker inte med att ha bra antivirusprogram i alla fall inte när det gäller tilläggen för tex chrome. Jag avinstallerade chrome här för några dar sen för jag haft problem. Installerade den sen igen och de två tillägg jag brukar ha och fick in PUP:s, så jag tror att tilläggen drar ner säkerhetsaspekten både på chrome och firefox.  
Och mitt antivirusprogram som är inställt på att upptäcka PUP:s sa inte ett pip inte heller malwarebytes anti-malware sa ett pip vid installationen, men det var malwarebytes som sen upptäckte det vid sin vanliga genomskanning.

Chrome har sagt att de ska rensa bland sina tillägg, men om det gjorts vet jag inte. De som gör tillägg ska inte få ha mer än ett program per tillägg. De som redan finns har fått en viss tid på sig att göra om tilläggen, de som gör nya har det som krav från början.

.

[Jens]
2014-07-23 08:55
#10

Oj, jag hade verkligen ingen aning om att Apple har lagt ner Safari till Windows och ser att den senaste versionen är 5.1.7. Ja, den är ju inte mycket att hurra för.

Det där med tillägg har jag aldrig gillat utan har bara använt mig av 2-3 st välkända tillägg och inte mer i Windows-miljön. I OS X så har jag inga tillägg alls och inte ett virusprogram installerat heller.

annia1
2014-07-23 16:56
#11

Jag kommer inte ihåg hur jag upptäckte att safari skrotats. Om det var att det skrevs att det skulle komma en ny uppdatering och jag inte fick nån. Senare så såg jag det att apple skrotat den.

När det gäller tillägg. Jag har också bara välkända tillägg och de var inga problem förut att installera dom utan det är nåt som kommit senaste året på dom för jag har samma tillägg på båda datorerna och det var inga problem att installera dom för ett år sen. Så man får vara uppmärksam numera även när man återinstallerar sånt man haft förut.

.

deeman
2014-07-24 00:23
#12

Rapporten är dock inte helt dagsaktuell, men när det gäller "tillägg" så handlar det egentligen inte om specifika eller individuella val av sådana. Det som är mer relevant är att det med den mängd tillägg som finns för t.ex Firefox, så finns det per automatik en risk för en ökad sårbarhet, för vilket jag också finner vara trolig och goda själ till att Chrome och Firefox tangerade in som de mest sårbara webbläsarna.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: