Annons:
Etikettwindows
Läst 2879 ggr
Zepp
2014-07-22 10:19

Då skrotas Windows 8

Windows 8 blev ett fiasko – då pekar det mesta på att Microsoft skrotar operativsystemet. Enligt uppgift lanseras ersättaren Windows 9 redan i höst och släpps så tidigt som nästa vår.

**http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/5513_fiasko_da_skrotas_windows_8#xtor=AD-500-[prisjakt_pryl]-[tf_win8slopas_1407]-[integration]-[aftonbladet]-[Nyheter]-[27001]
**

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jens]
2014-07-22 10:35
#1

Mycket tråkigt tycker jag för windows 8 är betydligt bättre än 7an (använder det på jobbet). 7an är märkbart mycket segare. Nåväl, tror det handlar mest om att de flesta inte vågar lära sig något nytt.

kissidor
2014-07-22 10:48
#2

ja win 8 är snabbare - men det är ju inte det folk retar sig på utan användargränssnittet. kan win 9 förbättra den saken samtidigt som det är lika snabbt så kan det ju inte vara någon nackdel 🙂.  sen är väl frågan hur bra win 9 kommer att vara direkt när det släpps 🤔. 

undrar hur mycket man kommer att få hosta upp för uppgradering från win 8.1? om det kommer att vara ganska hårt sponsrat av goodwillskäl?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-07-22 12:05
#3

Kunden har alltid rätt.. och de har som regel redan en smartphone och eller en padda!

Om de då skall köpa en ny dator.. så tror jag de flesta vill ha en helt annan GUI än på smartphonen!

Misstaget.. av MS tror jag är/var att de inte hade alternativa GUIs!

Och sen alla företagskunder.. de är trots allt en betydande del av kunderna som sitter framför en dator hela dagen.. där skulle man ha gjort ett helt annat GUI!

Nu så har jag själv W8, men lade direkt in ett oberoende gränssnitt.. så jag fick lite struktur i användandet!

http://www.classicshell.net/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-07-22 12:24
#4

Det ev. faktumet att det kan komma ett Windows 9 är mer påtaglig i dagsläget, 
men inte en direkt nyhet, det har snackats om det här sedan ryktet om Windows 8.1 började. 

Jag hoppas för användarnas skull att man inte kommer att göra en repris av Windows XP med Windows 8.x genom  skrota det helt och hållet efter lansering av version 9. Vore ju tråkigt i sådana fall och inte kundvänligt och då kan jag tycka att man i vissa fall (beroende på inköpsdatum etc.) ska (likt Apple) erbjudas en fri uppgradering av sitt OS.
  
Jag tycker Windows 8 var en katastrof, med 8.1 blev det bättre , modern och snyggt, med Classic Shell blir det lite bättre,  med det det är inte användarvänligt. Ett OS för dator ska inte vara i "metrostil", eller som gränssnittet på en smartphone.

Tankar som går…,
jag kan inte låta bli att förundras över att efter Windows 7 eran så känns det f.n liksom lite som att alla Windows- produktioner från MS blir halvfärdiga ting.

Man är åter igen i en mellanläge likt övergången XP  - Windows 7 och däremellan kom Vista , men tidigare fanns även fadäsen Windows ME som var, ja.., -jag vet inte vad.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2014-07-22 12:41
#5

Sen så funderar jag på hur de tänkt.. och om de tänkt överhuvudtaget!

Bara krånglet att få igång datorn, där man skall skapa Microsoftkonto och sån skit är hur som helst helt fel vad gäller företagsdatorer!

Jag är rätt datorvan.. och det tog mig timmar bara att få igång W8! 😡

Om jag vill ha något MSkonto eller ej är något man skall få välja så småningom.. det skall på inget sätt ha någon inverkan på min användning av datorn eller dess funktion!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-07-22 12:51
#6

#5 Jag håller, Windows 8 kan vara rätt förvirrande, det är kanske är så Microsoft känner sig också -  för tänkt, det har man INTE gjort.
Övergången har ju varit allt annan än smidig. blir W9 en härledande fadäs eller vad ska det komma att bli för något mån tro?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
2014-07-22 13:25
#7

Jag tror som så.. att W9 i själva verket blir en W8.. med lite ändrat utseende och och alla de funktioner/GUIs som W8 borde ha innehållit!

Sen så har jag full förståelse för att MS vill knyta alla till sina egna molntjänster och program.. men då skall man f*n inte krångla till det så förbannat!

Att man gör det lätt att använda MS tjänster har jag inget emot.. att man gör det hart när omöjligt att få igång datorn i början utan att knyta sig till MS tjänster gör att man tappar kunder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
2014-07-22 15:31
#8

Enda förklaringen bakom tillkomsten av Windows 8:as användargränssnitt är att alla på Microsoft fick samtidigt kollektivt hjärnsläpp. Annars hade ett sånt vedervärdigt missfoster aldrig kunnat skapas. Att gå från Win XP till 7 var inga problem, men från 7 till 8 var en ren plåga i början. Nu har jag ju lyckligtvis fått ordning på det mesta, bl a med hjälp av ClassicShell, och lite annat fixande.

I artikeln som Zepp länkade till i #0 står det att Win 7 är överlägset mest populärt, med XP som god tvåa. Inte ett dugg förvånande, håller med helt och hållet.

Win 7 = ❤️💋🏆🌺🤗🙂👍😍

Win 8 =🤢🤮😡😈🤪🤦‍♂️🐖😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Leon1973
2014-07-22 15:45
#9

#5 har installerat flera Windows 8 maskiner senaste tiden, microsoft kontot är ju valfritt, du kan välja att köra utan, jag ser inte problemet.

Jag har win 8 sen ett tag innan det lanserades och visst i början så saknade man en riktigt "windows" knapp men nu har jag vant mig och trivs bra med att den inte finns.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kissidor
2014-07-22 16:00
#10

jag förstår inte alls poängen med att man ska söka på måfå efter sånt man förut hittade genom att leta i en struktur - vet man exakt vad man söker är det väl inget problem, men när man inte riktigt vet exakt vad man letar efter utan bara att man känner igen det om man får se det… ja då är man mindre glad för windows 8! 

körde med classic shell i den datorn jag köpte i höstas, men kände att jag behövde en större så jag har en ny nu igen sen ett par veckor - och har bestämt mig för att försöka härda ut utan classic shell i den… vi får väl se hur det går! jag är ju trots allt mer van vid det nu än när jag kom från win 7 i höstas. jag tänkte iaf ge det en chans utan stödhjul sas 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-07-22 16:58
#11

Jag håller med Leon1973 för det finns faktiskt smarta kommandon och små enkla knep för att komma lätt vidare till olika saker i Win8. Tror bestämt att det handlar mest om ovana.

Har en arbetskamrat som har fått till uppgift att lära sig Win8 och utav honom så har jag lärt mig massor och gillar Win8 mer och mer än det gamla Win7 men som sagt så är det bara på jobbet. I hemmet kör jag enbart Apple produkter.

Fillixa
2014-07-22 19:47
#12

Windows Phone och efterträdaren till nuvarande Windows 8.1 kommer att få ett gemensamt OS 👍! 

Win 8.1 och WP 8.1 är redan idag på väg att växa ihop👍!

Skönt om man slipper Win 7 helt och hållet👍!

Win 7 var bra, men det känns allt bra mossigt nu för tiden tycker jag!

kissidor
2014-07-22 21:45
#13

#11, ja om man kan lära sig det på betald arbetstid är det nog betydligt mindre irriterande än för alla de som bara behöver byta dator och sas "får det på halsen" och bara vill att det ska fungera som de är vana vid utan att de behöver lägga en massa tid på det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Jens]
2014-07-22 23:11
#14

Få det på halsen? Jag tror snarare så att utvecklingen går ju framåt och det vet jag såväl att du kissidor vet om också.

Varför är de flesta så trötta på att lära sig något nytt idag? Jag får ofta samtal där de säger att det är så jobbigt med ett problem och då brukar jag säga: Nu har utveckligen gått framåt och man måste lära sig. Det dröjer inte länge förrän de hör av sig igen och säger att det var inte så svårt som de trodde.

bamse6311
2014-07-22 23:39
#15

Köpte ett Win8 Pro redan när det kom ut men med tanke på alla negativa kommentarer det fik så installerade jag det aldrig och har fortfarande inte gjort det.

Vill inte ha ett nytt VISTA fiasko som OS i min dator.

Visst läste jag om också om  classic shell redan i början men tycker inte att man skall behöva ta en sådan "omväg" för att få sitt OS med skrivbordvy att fungera som man har tänkt sig.

Vill inte heller ha ett nytt misslyckande som Vista med ett OS.

Nåväl, nu har jag mitt Win8 Pro som jag fick levererat från MS på DVD-skivor, en för 32 bitars och en för 64 bitars vilket jag har i min dator.

Kanske installerar jag det och kanske uppdaterar jag det till Win9 om priset är det rätta.

Dock så trivs jag ytterligt med Win7 precis som jag gjorde med XP och är innerligt tacksam att jag slapp Vista-skiten.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-07-23 00:13
#16

Altså.. jag har inget emot W8 i sig, det förefaller vara en stabil plattform!

Det jag har emot är gränssnittet.. som är ostrukturerat och jobbigt att använda.

Hur svårt var det att ha ett alternativt klassiskt GUI?

Hur som helst kostade det ägarna några miljarder i intäckter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-07-23 01:14
#17

Ja du vet ju Jens att jag inte är den som m normalt beklagar mig över teknisk utveckling 😃. Men det kanske inte var mig själv jag främst tänkte på, utan alla de som egentligen är totalt ointresserade av det och bara vill att det ska vara som vanligt eller iaf så nära som möjligt - dem hade man kunnat göra det lite lättare för. Det är ju inte bara nördar som har datorer, ALLA har det.

Jag håller tex tummarna för att sambons dator håller så länge som möjligt, för jag vet precis vem som får ett litet helvete med ständig supportjour den dagen han blir tvungen att försöka använda win 8 😓. Hans hjärna är inte utformad för att hänga med i svängarna och ta till sig glassiga nymodigheter, den vill laga veterantraktorer och titta på repmånad och andra saker som den känner sig bekväm och van med - och han är långtifrån ensam om det

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-07-23 08:58
#18

Hahaha Kissidor! Jag känner igen det där för jag har en filur i huset som beter sig likadant som din sambo ;)

Inkanyezi
2014-07-23 09:49
#19

#17 Nej, det är inte bara nördar som har datorer, och inga nördar jag känner har Windows överhuvudtaget när de ska jobba med datorn. Det finns åtskilliga svagheter hos Windows som inte alls tyder på att utvecklingen skulle gå framåt, och att ändra gränssnittet till oigenkännlighet har inte ett smack med teknisk utveckling att göra.

Windows saknar fortfarande en hel del saker som är ganska elementära. Rätta mig om jag har fel, men jag kan inte se några alternativa skrivbordsytor, så att man kan ha ett antal fönster öppna på ett skrivbord och andra fönster öppna på ett annat skrivbord och växla mellan dem, och själv välja om man ska kunna kopiera mellan skrivborden eller om de ska vara helt skilda miljöer.

Att Windows bara tillåter en användare åt gången är väl en mindre svaghet, men ändå är det något som har funnits sedan datorns barndom. Är det teknisk utveckling att under flera decennier inte tillåta mer än en användare?

Att ändra gränssnittet mot användaren har inget med teknisk utveckling att göra, och i synnerhet inte att ändra det till oigenkännlighet. Det är en i grunden dålig idé att hitta på ett helt nytt gränssnitt, om det gränssnittet inte har några specifika fördelar framför det gamla. Nu är gränssnittet som Windows 8 visar upp inte särskilt nytt, utan det är i stort sett samma miljö som kom när Microsoft kom ut med DOS version 4.0 och lade på ett "grafiskt gränssnitt" där man kunde välja vad man skulle göra med musen på skärmen. Jag kommer inte ihåg vad missfostret hette, men det var ett försök att likna då populära system som MacIntosh och Amiga. Och nu har man försökt efterlikna pekskärmssystem som Android, trots att ingen pekskärm finns, vilket är en del av problemet användaren upplever. 

Nej, det är inte teknisk utveckling, och det är inte bättre att i början vara tvungen att leta sig fram, innan man hittar någonting som fungerar smidigt. Man har lagt på en grundskärm som kan reta vilken användare som helst till vanvett. Först när man lämnar den blir systemet någotsånär följsamt, och det allra bästa är när man hittar ett sätt där det inte längre går att komma tillbaka till den. (jag misstänker att det ändå går, genom att trycka Windows-D eller någonting sådant.)

Att en nörd sedan hittar vägen ut ur labyrinten fortare hänger nog ihop med just de nördiga egenskaperna.

Aniara14
2014-07-23 10:53
#20

Teknisk utveckling som innebär förbättringar är ju bara bra, det tycker säkert alla, men Win 8 gränssnittet är definitivt ingen förbättring, tvärtom.

Många nya uppfinningar och prylar som har betraktats som teknisk utveckling när dom lanserades, visade sig vid närmare påseende bara vara onödigt och opraktiskt skräp som försvann lika snabbt som det kom. Så kommer det förhoppningsvis att bli den här gången också. 

Det är inget fel alls med att lära sig använda nya saker, det får man ju göra nästan dagligen, i synnerhet när man håller på med datorer och annan hemelektronik. Men då ska det ju också finnas nån vinst med det, och vettig anledning, vilket det absolut inte gör i det här fallet. Dom flesta människor i dagens stressade samhälle har redan så mycket som dom måste tänka på och lära sig och hålla reda på, att detta bara blir ytterligare en börda. Helt i onödan dessutom.

Jag gav inte upp direkt, utan försökte faktiskt vänja mig vid eländet under mer än en månads tid, men det gick inte alls. Jag blev bara mer och mer irriterad och frustrerad istället. Men antagligen är jag inte lika vuxet sansad och tålmodig som en del av er verkar vara, ha ha!😃

Det är faktiskt inte heller bara användargränssnittet som är sämre jämfört med Win 7, för både jag och en hel del andra har upplevt ett irriterande felmeddelande som kommer upp i form av löjliga små popup fönster som varnar för att det är för lite minne på datorn, vilket gör att man måste stänga av ett program. För min del har det hittills bara hänt 2 ggr när jag spelat Sims 3,  men för andra har det tydligen hänt när dom bara kör vanliga icke krävande Windows program. Dessa varningar har jag aldrig fått på nån av mina Win 7 datorer, oavsett vilka spel eller program jag kört, trots att det bara är 4 och 8 GB RAM på dom, jämfört med 12GB på den nya Win 8.1 datorn. Verkar helskumt, tycker jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Jens]
2014-07-23 12:12
#21

Jag tänker inte skriva hundra rader utan jag kan bara kommentera det hela lite och det är det där med pop-up-fönster om varningar som jag aldrig har fått på min dator eller har sett på någon annans dator så det var nytt för mig.

Om man säger så här så försöker nog Windows göra samma sak som Apple genom  att integrera sina enheter med varandra men de överdrev 'lite' genom att ha funktionalitet anpassat för touchskärm på dator vilket inte är så vanligt idag men när det väl kommer så är det ännu bättre än vad den är idag.

Att ha ett konto för varje person tycker jag inte är något konstigt alls men det kanske beror på att jag är van att ha det så på jobbet. Ett konto anpassat för mig och ingen annan. Även i hemmet så har jag min dator, platta och telefon som är kopplad till ett konto. Om någon utifrån vill låna min dator så är det väl okej så länge jag finns i närheten annars så får de logga in som gäst.

annia1
2014-07-24 03:49
#22

Jag har vista på min bärbara och den fungerar lika bra som nåt annat OS. Så vet inte alls vad kritiken mot den är.  Haft den ca 5 år och knappt haft några problem alls, först nu (sen en tid tillbaka) som jag fått problem, men den är gammal så kanske helt enkelt börjar gjort sitt. Hoppas den håller till win 9 kommer.

När det gäller win9 så finns det ett par bilder som läckt ut. Eller åtminstone sägs det vara bilder på hur den kommer bli att se ut. Bilderna är egentligen samma i båda artiklarna, men den ena har lite mer uppe på skrivbordet. På en står det windows 8, men ska tydligen vara 9:an. Ena är från pcföralla. Andra från extreme.

.

Leon1973
2014-07-24 09:11
#23

Det största problemet med Vista är att det drar mer prestanda än nödvändigt. 

Skulle du t.ex installera Win 7 eller Win 8 på den datorn så skulle du med all säkerhet uppleva att den blev mycket piggare. Skulle du gå steget längre och lägga in Linux på den hade den blivit ännu piggare förmodligen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

annia1
2014-08-21 02:52
#24

Häromdan så skrev PC för alla att windows 9 beräknas släppas i förhandsversion om ett par veckor i alla fall enligt en på zdnet. Och allmänheten kommer då troligen få tillgång till den. Det finns dock inga uppgifter om när den färdiga versionen släpps.

.

Upp till toppen
Annons: