Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2163 ggr
AnnaFagerell
2014-07-28 17:18

Extern hårddisk pajjat?

Undrar om någon vänlig själ kan tala om för mig som inte är så datakunnig om man kan föra över information från en kass extern hårddisk och var man då lämnar den?  När jag startar den får jag inte upp den i datorn och den slår ut saker i datorn såsom mus etc. antar att den havererat? När jag köpte den fick jag veta att den ska vara idiotsäker??

Snälla hjälp, hela mitt bildliga liv är i denna hårddisk.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Anders49
2014-07-29 12:26
#1

Det beror på vad som pajat. Normalt kan man nästan räkna med att det går att plocka ur filerna om du ansluter den interna hårddisken som sitter i externa skalet som en sekundär hårddisk i en stationär dator.

Jag har haft problemet 2 gånger och man tjänar tusenlappar på att fixa det själv.  Man behöver inte vara datorexpert för att göra det.  Du har säkert någon vän som kan hjälpa dig.

Min hårddisk till min laptop var stendöd och reparationen gick som tur var på garantin. Men de skulle ha flera tusenlappar för att plocka ur filerna. Detta löste jag genom att koppla in laptopens hårddisk som sekundär hårddisk till min stationära och sedan var det bara att plocka ut filerna.

En av mina externa hårddiskar la också av plötsligt. Jag upptäckte att det var fel på strömtillförseln  och det hade kostat för mycket att reparera. Men  hårddisken inuti var helt felfri.

Men om det är ett allvarligt fel på den interna disken så kanske du måste lämna in den och det blir dyrt.

Zepp
2014-07-29 13:35
#2

Det är bara backupperna som skall ligga på den externa!

Finessen med extern är att man alltid har två av allt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnaFagerell
2014-07-29 14:17
#3

Tack, jag har lämnat in den idag. Kostar 600kr att bara få den kollad, kanske skulle dom kunna föra över filerna på en ny men går det inte behöver den skickas iväg och jag fick veta att det kostar ca 8-10 tusen… Får i så fall ta hem den och så får någon annan experimentera…  Otroligt att det ska behöva vara så dyrt… och ska man behöva ha två? Då behöver man ju ha tre eller fyra också kanske? =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Aniara14
2014-07-29 18:28
#4

#3 Allt man har som är omistligt och värdefullt för en ska man lagra på minst 3 olika ställen, gärna fler, och då ska minst 1 ligga nån annanstans än i det egna hemmet, ifall det skulle börja brinna och alla ens ägodelar går upp i rök.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

AnnaFagerell
2014-07-29 21:23
#5

#4 Men hur många gör så egentligen?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anders49
2014-07-30 08:01
#6

Jag skulle aldrig ha viktiga filer utan minst en back up.

Annons:
Aniara14
2014-07-30 10:32
#7

#5 Ja du, det har jag ingen aning om, men det får ju var och en själv avgöra.

Om man bara lagrar sina viktiga saker på ett ställe, så är ju allt frid och fröjd så länge inget händer, men när/om det väl gör det, som i ditt fall nu, så ångrar man nog bittert att man inte gjorde några säkerhetskopior i tid, medan man hade chansen.

För min del så har jag 3-5 kopior på allt som jag värdesätter, och absolut inte vill bli av med. Nuförtiden så är ju priset ganska överkomligt för diverse lagringsmedia, såsom externa hårddiskar och USB-minnen.

Man kan ju även sätta i ytterligare en intern hårddisk i dom flesta desktopdatorer, och en del laptops. Sen finns det ju också möjlighet att lagra saker på olika sajter på nätet, för den som vill.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
2014-07-30 13:45
#8

Jag har intern HD, extern och utrymme i molnet som givetvis är gratis.. iomed att det ingår i min Internetavgift.. likaså ingår AV!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders49
2014-07-30 20:11
#9

På de diskar som pajade för mig så hade jag inget väldigt viktigt men ändå lite som var bra att ha som jag därför ville rädda. Men jag skulle aldrig betalat de många tusenlappar som supporten ville ha för ett ganska lätt jobb. Tidigare brände jag CD skivor men det är på väg bort nu.  Jag är osäker på om CD är ett säkert sätt att förvara data. Jag har ingen statistik på vilket medium som är säkrast.

[PeterWem]
2014-07-30 21:45
#10

Polarens hårddisk fick läsfel. Gick inte att koppla in den och läsa från Windows. Ibas ville ha +11000 kr för att fixa den. Eftersom polaren inte var beredd att utlägga 11000 kr fick jag leka bäst jag ville med hårddisken. Jag snabbformaterade den och återställde sedan filerna med Testdisk. Kanske inte den smidigaste lösningen att snabbformatera, men alternativen var mindre lockande.

Aniara14
2014-08-03 12:46
#11

#10 Det låter ju inte riktigt klokt att det ska kosta 11000:- eller mer för att återställa data från en trasig hårddisk!😮😮😮! ! ! 

Det skulle verkligen vara intressant att få veta vad det är som är så enormt tids- och/eller arbetskrävande med det momentet, så att det kan motivera den orimligt höga kostnaden.

Vad bra att du lyckades klara det själv gratis istället, men snopet för Ibas som gick miste om en fet penningsumma.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2014-08-05 18:34
#12

Ingen lösning är idiotsäker.

Att använda sig av en extern hårddisk är bättre än inget…tyvärr är det för många som inte lagrar sina filer på två ställen, utan lägger allt viktigt på den externa hårddisken. En hårddisk är en hårddisk oavsett om den är extern eller sitter i datorn…den kan gå sönder oavsett var den sitter. När det gäller hårddisklösningar så är en så kallad 2-disks NAS ett bättre alternativ…och helst då med SSD-diskar.

En 2-disks NAS har alltså två hårddiskar som hela tiden kopierar sig mot varandra (kallas för RAID1) och skulle en av dom gå sönder så har man alltid informationen kvar på den andra och man byter helt enkelt ut den trasiga disken och sen så kopieras alla filerna över på den nya disken per automatik. Det sättet som dock är det säkraste idag är att bränna ner de viktiga filerna på DVD och spara undan i t ex bankfack. Var 3:e år tar man sedan ut DVDn och kopierar den till en ny DVD och lägger den nya kopian i bankfacket istället. Det är en bökig lösning men bra mycket billigare än att lämna in hårddisken till IBAS eller liknande tjänst. Ett annat alternativ är också att skriva ut bilderna man är rädd om…eller ännu hellre ta dom till en fotobutik och få dom framkallade på riktigt fotopapper. Idag är det ganska billigt att framkalla foto och med tanke på att man bara framkallar de fotona som blir bra så får man 100% valuta för pengarna (annat var det förr då man kanske hade 5 bra foto av 36 men ändå fick betala för alla 36)

Som sagt…ingen lösning är idiotsäker men det finns bättre och sämre lösningar.

Den lättaste lösningen kan också vara att använda sig av en molntjänst….kostar en liten slant i månaden men med tanke på att du slipper att oroa dig för att en hårddisk ska gå sönder eller att din backuplösning ska bli gammalmodig så är onlinelösningar ganska bra då de har kontinuerlig övervakning, backup och byte av gammal hårdvara. Låt oss säga att en extern hårddisk kostar 1000:-. Det får du kanske 3-4 års onlinetjänst för….och det är ungefär efter 3-4 år du bör byta din externa hårddisk oavsett om den fungerar eller inte, och så ska du kopiera över filerna till den nya hårddisken etc. Men med en onlinelösning slipper du det…..du har hela tiden ny fungerande hårdvara som du inte behöver byta.

Långt inlägg men jag har varit med om för många som förlorat jätteviktiga filer som t ex foto på barn, barnbarn, djur och annat som de inte har backup på och som de aldrig kan ta om….bara pga okunskap och att man förlitar sig på externa hårddiskar, usb-minnen och annat….och backupen skulle de ju ta "imorgon".

Zpookey
2014-08-05 18:35
#13

#0

Har du testat hårddisken i en annan dator? Det kan ju vara din dator som inte är riktigt frisk.

Annons:
Zepp
2014-08-05 19:30
#14

Oså en annan sak.. folk letar ofta febrilt efter den billigaste lösningen.. när de i stället borde leta efter den bästa!😭

När man söker ISP bör det ingå både AV och molnlagring i avgiften!

Sen kan man köpa en extern disk på det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnaFagerell
2014-08-05 21:21
#15

#14 Eller som för mig, litade på att det var den bästa lösningen…. 

#13 Självklart…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

bamse6311
2014-08-06 02:21
#16

#14 Zepp

Det finns ju väldigt få om inga operatörer idag som tillhandahåller både antivirus och molnlagring i avgiften.

Kanske du har ett äldre abonnemang där det fortfarande hänger med men om du nu kollar runt lite på olika operatörer så kan du säkert väldigt snabbt se att så inte längre är fallet!

Jag har Comhem och där ingår varken antivirus eller molnlagring.
Jo förresten, molnlagring finns gratis men enbart för 2 GB:s lagring.

Antivirus på Comhem finns också men det är INGET som ingår i avgiften utan får "köpas" till separat!

Har sett dig skriva det här ett antal gånger tidigare men snälla Zepp innan du skriver det ett antal till gånger så kolla efter hur det verkligen IDAG förhåller sig med olika operatörer eller det som du kallar ISP.

När man skall ge råd till människor här på datorn i iFokus så är det väl trots allt bästa att de får relevanta och korrekta svar.

Misstänker att du har ett gammalt ADSL abonnemang på Telia men idag så ser det mesta helat annorlunda ut.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-08-06 13:04
#17

Då får du ju bara räkna in AV och molntjänst i Com Hems avgift.. iomed att det tillkommer!

Och som sagt vad.. är man erfaren kan man fixa det mesta själv ibland gratis eller rätt billigt.. men för oerfarna ointresserade så bör man kolla in alla tilläggstjänster som ISP erbjuder.. så slipper man stå där med lång näsa efteråt.

Föresten.. vilken molntjänst och backupprogram använder du själv?

Det är väl mycket bättre att tala om för nybörjarna hur man på ett enkelt sätt löser problemet, än att klaga på att någon har en komplett tjänst från sin ISP!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-08-06 16:45
#18

ADSL är mer eller mindre utdöende och det är en väsentlig skillnad på ADSL och Stadnät/Fiber och som Bertil säger i #16 så ser det mesta annorlunda ut idag.., därmed i det sistnämnda fallet(Stadsnät/Fiber), så är Molnlagring och Antviruspaket och dylikt absolut inget som alls bör ingå , bortsett från ADSL dvs där man kan tycka att sådant bör ingå pga. vad det faktiskt kostar - ADSL är inte billigt, så där håller jag faktiskt med #17 gällande en tyckande inkludering av sådant(minst ett säkerhetspaket) från din *ISP, dock endast när det gäller en sådan lösning där tekniken ADSL används. Annars är det i dag inte särskilt relevant.

Vad jag minns när jag hade jag ADSL innan stadsnätet var en möjlig lösning där jag bor, då fick jag  betala min leverantör 30kr/mån extra för den tjänsten, som då omfattades av en paketlösning från F-Secure.  Så den ingick ju inte i huvudabonemangets kostnad på så vis då de är externa lösningar utanför det huvudsakliga abonnemanget i fråga. 

____

* ISP - Internet Service Provider [Internetleverantör] - Din leverantör av en internetanslutning kan vara ett företag som t ex Bahnof, Com Hem, IP Sweden,  Telia etc.

Beträffande anskaffan av en s k molntjänst som t ex DropBox så är detta väldigt enkelt, och något som är svårt att misslyckas med.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zpookey
2014-08-07 16:30
#19

AV bör INTE ingå hos en ISP eftersom att de självklart väljer en lösning som är mest fördelaktig dom själva. De ska inte heller erbjuda en molntjänst eftersom att samma sak gäller där. Molntjänster ska erbjudas av de som verkligen kan molntjänster…och för att överleva så måste man vara bäst. För att överleva som ISP så gäller det bara att erbjuda en massa gratistjänster som inte är bra….gratis är ju gott. Ingenting får kosta för någon men bra ska det vara.

bamse6311
2014-08-09 00:15
#20

#17 Zepp

Eftersom du frågar.

Det som mig är viktigast för min del  de bilder som jag har

Dels så har jag dem naturligtvis på hårddisken i datorn.
Sedan har jag dem även på en extern hårddisk.
Sedan så sparar jag den även på olika USB-minnen.
Slutligen så spar jag dem även i molnet på OneDrive där jag har 25 GB kapacitet och kan betala för mer om detta skulle behövas.

Sedan så har vi det här med luren/mobilen.

De bilder som jag tar med min lur spar jag på i molnet i Asus Webstorage  där jag även där har 25 GB lagringsutrymme då min "lur " är en Asus PadFone2.

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92600

Hur som helst bästa #17 Zepp och eftersom du frågar så är det så här som det som det ser ut för min personliga del.

Nu är jag ju långt ifrån din oerhörda intelligenta kapacitet och din oerhörda intelligenta kunskap som jag har sett och förstått att du har vad det vad det gäller datorer men eftersom du frågade så får du här ett svar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
2014-08-09 03:30
#21

Edit #17

Glömde att berätta att jag även förutom allt detta även spar ner mina bästa bilder på DVD-skivor samt även beställer dem på pappersbilder som jag sätter in i album.

Nåväl, allt kan ju gå åt helvete.

Hårddisken på datorn kan ju lägga av samtidigt med både min externa hårddisk och om jag har en jäkla otur så kan ju även mina USB-minnen samt DVD-skivor lägga av samtidigt på samma gång.

Skulle jag sedan ha extrem otur så kan ju även min lägenhet samtidigt brinna upp varvid allt försvinner.

Kvar är dock mina bilder i molnen som mina barn känner till och skulle även mina moln försvinna samtidigt med allt detta så är det ju en närmast obeskrivlig nästan omöjlighet.

Min Morsa gick bort den 28 Juli i år.

I hennes lägenhet fanns eller rättare sagt finns många pappersbilder som hon har sparat genom hela sitt liv.

Alla fanns kvar  fast de inte var sparade på varken några hårddiskar, USB-minnen, Dvd-skivor, moln eller annat.

Visst kan allt gå åt helvete men det är knappast troligt att det gör det samtidigt.

Att min interna hårddisk skall gå åt helvete samtidigt med min externa hårddisk samt mina USB-minnen och DVD-skivor och mina papperskopior samt allt jag har på mina moln skall gå åt helvete samtidigt är ju knappast troligt och om det nu skulle göra så är jag väl "one in a liftetime" som har blivit utsatt för just detta.

Även om mitt hem brinner upp så tror jag inte ett molnen där jag har mina bilder försvinner samtidigt.

Jag som person kanske försvinner (brinner upp) i en sådan  brand men knappast att mina bilder som jag har i mina moln gör det samtidigt.

Skulle allt detta ändå gå åt helvete samtidigt så har jag ändå gjort allt för att bevara mina bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Martin
2014-08-09 13:28
#22

Jag har hittills bara kört backup på viktiga filer (ej foto) på liten molntjänst men är inte helt nöjd med hur det funkar.  Funderar på att utöka och ha en större del, dvs viktiga filer inkl foton på en molntjänst och är ute och letar efter bra tjänster. Har någon tips, får ni gärna tipsa mig.

I övrigt kör jag ingen backup med automatik vilket väl bara det är en svaghet. Har extern disk som jag lägger över till med jämna mellanrum och även en extradisk i datorn som jag lägger över till med jämna mellanrum. På den externa lägger jag över viktiga foton och filer.

De bästa fotona skriver jag ut och hamnar i fotoböcker.

Det allra viktigaste har jag kopior på på jobbet. I skåpet där har jag även kuvert med brev till några av mina närmsta, om något skulle hända mig oförutsett så vet de hur jag vill ha saker och ting. Fast det är ju inte en teknisk backup om en HD trillar av pin, det är ju mer en backup om jag själv trillar av.

mvh Martin

AnnaFagerell
2014-08-10 11:04
#23

Ska hädanefter spara allt i en dropbox…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Zpookey
2014-08-15 09:57
#24

#14
Förstår inte riktigt…
Du skriver att folk jagar det billigaste när de borde välja det bästa…sen i nästa mening ska man välja en ISP där allt ingår. Då letar du alltså det billigaste alternativet.
En ISP ska göra det som de gör bäst….leverera internet och inget annat.
Sen letar man upp det bästa antivirusprogrammet och den bästa molntjänsten.
En kombination är aldrig bra eftersom att en ISP aldrig tillverkar AV-program eller molntjänster, utan de köper in dessa tjänsterna från de leverantörerna som har bäst erbjudande och som kan få ISP att tjäna mest pengar.
Man skulle ju t ex inte sätta in pengar på "Görans Pizza, Bank och Bilverkstad" eller hur?

Aniara14
2014-08-15 12:49
#25

#23 Menar du sajten Dropbox, eller bara i en molntjänst vilken som helst? Om du menar just Dropbox, så borde du först kolla upp vad det står under rubriken Avslutning i Villkor för tjänsten:

"Du kan sluta använda våra tjänster när som helst. Vi förbehåller oss också rätten att stänga av eller avsluta tjänsterna när som helst efter eget godtycke och utan föregående meddelande."

Låter inte som ett särskilt tryggt och bra ställe att förvara alla sina värdefullaste filer och mappar på, eller hur…?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Martin
2014-08-15 13:00
#26

Många kloka ideér, jag som snyltar på tråden av lite egenintresse skulle gärna se förslag (konkreta) på olika tjänster och inte bara hänvisa till "min isp" eller "den bästa molntjänsten".

Så om någon använder molntjänst för backup är jag intresserad av att veta vilken och vad som är fördelarna med den. Jag söker molntjänst för backup av foton, är inte intresserad av hela hårddisken som jag vet att en del erbjuder (minus systemfiler). Extra bra är det om jag själv kan avgöra vilka mappar som skall backupas.

mvh Martin

AnnaFagerell
2014-08-16 06:52
#27

#25 som extra är det lika tryggt som en extern hårddisk som säger upp sig =)

Min disk gick tyvärr inte att utläsa ett skit av fick jag reda på… =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: