Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1024 ggr
jojjon
2014-07-28 22:10

Kan ni hjälpa mig? Router

Hejsan! Vi ska köpa en ny router men då ingen av oss har kunskap nog så vänder jag mig till er. Är det för svårt och detaljerat för att ni ska kunna hjälpa mig? Vad behöver ni veta? Vi har i dagsläget en Belkin 54g.

Annons:
catcult
2014-07-29 06:32
#1

Köp någon av D-links AC-routers, du kommer inte bli besviken! D-link är också väldigt användarvänliga, har ett trevligt gränssnitt och fungerar direkt om man inte orkar att pilla med massor av inställningar.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

jojjon
2014-07-29 23:43
#2

Okej men hur vet jag att den passar då? Alla routers passar väll inte? Eller?

catcult
2014-07-30 00:08
#3

Jo, de passar. Såvida du inte letar efter en router som också har inbyggt modem, men jag utgår från att det inte är aktuellt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

jojjon
2014-07-30 01:31
#4

Näe, har en D-link dosa också som är kopplad till routern. Antar att den är modemet? Så jag kan alltså bara beställa hem en router? Vi har 2 mobiler och en IPad som är uppkopplade konstant, den måste alltså klara av att vi är inne samtidigt. Så minst 5 enhet samtidigt helst. (Besök och ibland uppkopplad med dator.) Är det orimligt att den ska klara 5 enheter minst eller är det snarare standard?

catcult
2014-07-30 03:31
#5

Jag är osäker på vad du menar med en "D-link dosa"? 

I vilket fall som helst ska det fungera med vilken router som helst, men vill du ha stabilast möjliga uppkoppling bör du välja en router som är minst N-standard, helst AC-standard och från ett välkänt märke. Som jag skrev tidigare rekommenderar jag varmt någon av D-links modeller om du vill pilla så lite som möjligt med inställningar, själv har jag D-links cylinderformade N600 gigabit router och är nöjd (flera datorer och telefoner uppkopplade dagligen som jag streamar och spelar på). 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

jojjon
2014-07-30 11:53
#6

Okej, tack!! :) Har en annan dosa också som kommer från d link, det lär ju vara bredbandet.. ;) Tusen tack för all hjälp och snabba svar! Har levt med ett internet som slutar fungera efter ca 2-3 minuter och man måste dra ur sladden på routern och sen ansluta och då fungerar det i 2-3 minuter till osv….haft det så länge jag kan minnas men nu äntligen är det slut med det ;) tack!

Annons:
catcult
2014-07-30 12:47
#8

#7 Jag har inte läst några recensioner på just den modellen, men skummade igenom specifikationerna och den ser helt okej ut "på papperet"! Vet dock inte hur bra täckning/räckvidd den har (detta är generellt det stora gambling-momentet när man köper router, suck!), men det kanske någon annan kan svara på.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kaj
2014-08-07 11:42
#10

Är själv ingen fan av d-link routrar då jag alltid tycker att de brukar strula framför allt med vissa program.
Netgear har jag aldrig haft problem med och inte heller linksys som jag har idag.

En AC router skall du definitivt ha även om den kostar några hundra mer. Den ger absolut bästa prestanda, du kan utan tvekan koppla upp 5 enheter eller fler - max hastigheten är dock vad ditt bredband kan ge. Du kan styra vilka enheter som skall få mer eller mindre bandbredd mm.

Dock bör du veta att om du har bredband över ADSL så funkar inte en vanlig AC router utan då måste du ha en ADSL router.

Upp till toppen
Annons: