Annons:
Etiketthårdvara
Läst 667 ggr
laptopparen
2014-07-31 15:03

Död laptop

Hej!

Har en ca. 2 år gammal HP-laptop, som igår morse var helt död när jag skulle starta den. Startade till sist med batteriet urtaget (kommer inte ihåg om det var på första försöket). Gick sedan därifrån kort och när jag kom tillbaka var den åter död- Kunde dock starta upp den igen. Satte i batteriet som såg ut att vara fulladdat. Fungerade sedan som vanligt hela dagen.

I morse när jag skulle sätta på den var det på samma sätt igen, men nu startar den inte överhuvudtaget (har provat endast sladd med batteri i och ur, bara batteri).

Vad talar detta för att felet sitter, och vad kan det tänkas kosta att åtgärda?

Tacksam för svar

Annons:
Inkanyezi
2014-08-01 07:27
#1

Beskrivningen är aningen vag, och det kan vara mer än ett fel. Ett av de sannolika felen är att batteriet inte är helt bra. Din beskrivning antyder att du kanske jämt har den kopplad med adapter till vägguttaget, och då brukar datorn kunna bete sig så som du beskriver efter ett par år.

Ibland kan det fixa sig bara man skaffar ett nytt batteri.

laptopparen
2014-08-01 10:28
#2

Tack för svar. Provade idag igen med strömförsörjning via sladden, utan batteriet isatt, och fick den att starta men den dog sedan efter bara några sekunder. Gick sedan inte att starta igen. Detta borde väl utesluta att batteriet är felet?

Inkanyezi
2014-08-01 11:57
#3

Nej, det utesluter inte att batteriet är felet. Men däremot antyder det att batteriet inte är enda felet, och kanske inte orsaken till att den går ner på det sätt som den gör. Då är det mer troligt att det är en supercap som håller ström för klocka och BIOS när man tar bort batteriet. Den brukar sitta lödd på kretskortet och är inte lätt att byta. På stationära datorer och en del äldre laptop är det ett batteri, och oftast enkelt att byta, men alla moderna laptop saknar sådant batteri och har i stället en kondensator (supercap), som kan hålla spänning och driva datorklockan i flera dagar.

Zepp
2014-08-01 20:57
#4

På laptoppar kollar man blinksignaler, på stationära kollar man pipsignaler!

Det är biosets felsignaler!

Jag fick blink på min HP/Compaq.. "main board failure!

https://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01768490#N414

Det är lite olika koder för olika BIOS.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: