Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2887 ggr
Evaline
8/3/14, 1:32 AM

Vilken extern hårddisk?

Hej igen alla datorkunniga! Behöver en ny extern hårddisk för att göra lite extra back-uper och undrar om det är någon större skillnad på dessa två, typ, om någon är bättre än den andra?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WD1TBMOELE/wd-my-elements-extern-harddisk-1-tb-svart

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/SGBP1TBBLAV2/seagate-backup-plus-1-tb-usb-extern-harddisk-svart

Tänkte först köpa en på 500GB men det kändes dumt när det fanns dubbel så mycket för bara knappt 200kr mer. Eller, behöver man 1TB?

Tack på förhand!

Annons:
[Jens]
8/3/14, 10:18 AM
#1

Jag skulle satsa mer på WD än Seagate. Att döma från denna sajt så är WD pålitligare.

http://www.extremetech.com/extreme/175089-who-makes-the-most-reliable-hard-drives

deeman
8/3/14, 12:15 PM
#2

Jag skulle också köra på WDn.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Aniara14
8/3/14, 12:29 PM
#3

Jag har en WD på 1 TB, 2.5" med USB 3.0, och hittills har jag inget att klaga på. Den är liten och gullig, snabb och enkel att använda. Vad mer kan man begära? Hoppas bara att det fortsätter lika bra, helst jäääättelääänge…..🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Spectabile
8/3/14, 5:31 PM
#6

Nu blev jag lite orolig här. Jag har 2 styck WD-diskar, men jag använder aldrig någon mjukvara till dom, utan hanterar allt manuellt. Då till min fråga, är filerna krypterade lika förbenat? 🤔

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
deeman
8/3/14, 6:02 PM
#9

#4 Det lät ju lite oroande den där tekniken med nycklar på skivorna.
Men krypteringen bör man kunna påverkar till så vida grad att man använder det eller inte. Men och andra sidan så är det nog ändå något man skulle vilja ha.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
deeman
8/3/14, 6:33 PM
#12

#0  >
Vill också förmedla för kännedom att:

  1. Serien Elements och disken som länkas ovan (WD My Elements ) har en medföljande programvara för kryptering,  detta är dessvärre endast en TESTVERSION som varar under 30 dagar. 

Det innebär då att du som köpare får komplettera med annat från början, det känns också ganska onödigt att använda den medföljande programvaran för kryptering då den slutar att fungera fullt ut efter x antal dagar.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Evaline
8/6/14, 2:48 AM
#14

Nu känner jag mig bara ännu mer förvirrad :/ är som sagt inte alls särskilt datorkunnig så allt prat om kryptering hit och dit gör mig bara orolig.

Sedan, i vilket internetabonnemang ingår en molntjänst?? Aldrig varit med om det! Lät ju smidigt.

deeman
8/6/14, 3:51 PM
#15

Krypteringen är en sorts säkerhetsfunktion. I Elements-serien erbjuds man dock bara att testa funktionen i 30 dagar - efter detta kostar det troligtvis en slant för att fortsätta att nyttja krypteringsfunktionen.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Evaline
8/8/14, 9:43 PM
#23

Så… vilken hårddisk bör jag satsa på, börjar bli lite kris här? Någon av dem jag länkade till, eller en helt annan? Tack.

deeman
8/9/14, 2:32 AM
#24

Ursäkta nedlusningen av tråden - i bland blir det så här OT tyvärr.

Kör på WD-elements men tänk på att inte använda krypteringen…. ;-)
Kryptering går att ordna med på annat vis om det är önskvärt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Evaline
8/9/14, 12:52 PM
#25

Tack! :)

beem
8/9/14, 5:12 PM
#26

Kolla också såden passar till den Windowsversion du har.

Jag köpte en WD och tänkte inte att det kunde bli problem. Den ingående mjukvaran gick inte att använda med Windows 8. Jag kollade med företaget och det stämde. så nu använder jag den  utan mjukvaran - kopierar och klistrar in.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Spectabile
8/9/14, 6:59 PM
#27

Jag ställde en fråga angående krypteringen av WD-diskar i nr #6 av den anledningen att det kan bli svårt när man vill koppla den till en ny/annan dator som då kanske inte kan läsa krypteringen. Då sitter man där med skägget i bevlådan.

Zepp gav mig svaret, att när man gör det manuellt så blir filerna inte krypterade. Däremot om man använder mjukvaran, om jag fattat det hela rätt.

Till min förvåning ser jag att flera inlägg är raderade. Varför? De var inte stötande!

Enligt mig har tråden mist sitt innehåll och blivit tämligen intetsägande. Den förklarar inte längre vad, när och hur.

Återigen, varför?

Annons:
deeman
8/10/14, 12:36 AM
#28

Det framgår att möjligheten till krypteringsfunktionen som kommer med
WD- Elements disken är en 30 dagars testperiod och bör därför av sannolika själ inte användas för att man kan stöta på problem. I och med det så är den frågan löst och det problemet ur världen.
#0 ställde en fråga gällande för två typer av diskar, ok rek. att köpa den ena hällre än den andra. #0 kan köpa disken WD elements hårddisken - det  är en bra hårddisk och bättre än Seagate. Dock bör #0 tänka på att inte använda sig av det medföljande programmet som står för krypteringen - det går att lösa på annat vis, vilket också har lyft fram  och förståtts av #0. I övrigt så fungerar WD disken i länk 1 med Windows 8 (och andra sidan, eller för egen del - så använder jag sällan någon medföljande programvara, det fungerar lika bra utan).,, möjligtvis måste annan programvara användas. 

#26 När kollade du upp detta och kan du ev. styrka det?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
8/10/14, 12:12 PM
#29

#28 För några månader sedan. Jag ringde Dustinhome där jag köpt den och de bekräftade att mjukvaran  inte gick att köra i Win. 8. Det är ju inga problem svarade han för du kan ju köra utan mjukvara genom att kopiera och klistra in vilket jag ju inte var nöjd med. Därefter kontaktade jag WD som svarade att det skulle komma en uppdatering men när kunde de inte svara på.

Jag har naturligtvis inte kvar mailet för jag sparar inte mail som är klara.

Min info var bara en upplysning att kolla ordentligt så den passar för tex. Win. 8.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

deeman
8/10/14, 2:17 PM
#30

Ok, ja.., behöver man egentligen programvaran och vad är det för programvara?
Beträffande uppdateringar så släppte men en uppdatering av programvaran SmartWare i mars. Man har har ganska nyligen(26 juni 2014) också släppt en ny firmware för Windows- plattformarna.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
8/10/14, 2:24 PM
#31

#30 Man behöver inte programvaran men det är smidigt att den sköter backupen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: