Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2234 ggr
Skitgalen
8/8/14, 2:16 AM

Gulaktig skärm...?

Jag formaterade om min dator idag och när jag hade uppdaterat alla drivrutiner osv så blev min skärm gul helt plötsligt. Inte illgul utan mer sepia-gul och det stör mig skitmycket för jag vet inte varför det blev så. 
Jag har uppdaterat grafikkortet och alla andra drivrutiner som kan tänkas behöva uppdateras men det hjälper inte, har startat om datorn flera gånger, även skärmen, har vickat på sladden till skärmen för o se om det är glapp där men det hjälper inte heller… 
Får panik…

PS. Skärmen var normal precis innan jag började installera uppdateringarna i Windows.

Annons:
Gurky
8/8/14, 3:52 AM
#1

Fungerar det i felsäkert läge?

Skitgalen
8/8/14, 8:01 AM
#2

Hur startar man det?

Skitgalen
8/8/14, 8:15 AM
#3

Hittade det, men skärmen är fortfarande gul…

Kaj
8/8/14, 9:39 AM
#4

Skriv bildskärm vid startknappen (eller sökrutan) och gå in på "kalibrera bildskrämsfärg" och se om du kan göra något där.
Du kan även pröva de andra bildskärmsinställningarna som kommer upp där vid sökningen. Några beror på ditt grafikkort och där brukar man kunna ställa in olika profiler. Standard profilen brukar vara OK för de flesta men sedan kan man göra egna justeringar för hur man vill att färgåtergivningen skall vara.

Skitgalen
8/8/14, 10:34 AM
#5

Det verkar som det löste sig nu trots allt.

Jag tog bort hela grafikkortet i Enhetshanteraren och la dit den på nytt och då blev det normalt igen :)

Skitgalen
8/8/14, 10:35 AM
#6

Nehe det gjorde det visst inte…. verkar som det är något fel på grafikkortet eller drivrutinen till det…

Annons:
Zepp
8/8/14, 1:49 PM
#7

Kolla vilket grafikkort du har.. https://www.piriform.com/speccy/download

Skriv upp allt och leta upp tillverkarens sida och se om där finns nyare drivare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
8/8/14, 3:36 PM
#8

Nä, det har nog inte med grafikkortet att göra, utan det mest troliga är att ledningen i din bildskärmskabel för blått spökar. När du joxade med kortet råkade det bli kontakt på den blå ledningen ett tag, men sedan försvann den.

Om du böjer och trycker lite på kabeln invid där den sitter i grafikkortet kommer du troligen att se att det ibland blir rätt, och ibland gult. I så fall är enklaste kuren att helt enkelt byta den kabeln.

Ladydragon
8/8/14, 4:10 PM
#9

Har nyligen haft liknande problem med min skärm….

det enklaste o billigaste är att först prova att köpa en ny kabel till skärmen….den som går mellan skärmen och datorn brukar vara VGA kabel 

själv var jag helt säker på att antingen var det nåt knas med antingen grafikkortet eller skärmen och såg inte fram emot att byta ut nåt av det då det kostar en del
men började med att köpa en ny VGA kabel och det löste alla problemen 🙂
så mitt råd är att börja med kabeln

Zepp
8/8/14, 5:30 PM
#10

Kan man låna en kabel av någon granne så sparar man tid och pengar!

Blir det inte bättre så lånar man deras skärm oxå.

Så då har man uteslutit skärm och kabel innan man micklat för mycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
8/8/14, 5:35 PM
#11

#10 Ja, det brukar ju kallas "uteslutningsmetoden" och den är mycket effektiv och användbar! 🙂Inte bara när det gäller felsökning av datorer och deras tillbehör, utan i alla andra sammanhang också.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
8/8/14, 5:40 PM
#12

Jaa.. oså får man umgås med grannarna.. som om man har tur visar sig vara singel och bakar goda bullar och kokar gott kaffe!😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
8/8/14, 5:52 PM
#13

#12 Eller så är man så lyckligt lottad att man har en eller flera skärmar och kablar själv i reserv, så kan man testa med dom först.

PS: Kaffe ger mig en halsbränna från helvetet, så det har jag aldrig kunnat dricka, och bullar är mycket gott men sätter sig tyvärr lätt på fel ställen… ha ha😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Skitgalen
8/8/14, 5:53 PM
#14

Tack så mycket för alla tips, men det har löst sig nu, igen, och har hållit sig nu så det var nog någon uppdatering trots allt :)

Zepp
8/8/14, 5:59 PM
#15

#13

Kaffe kan jag dricka hur mycket som helst.. ont i magen får jag bara när jag inte får mitt kaffe!

Bullar sätter sig på samma ställen som på dig så de äter jag bara i undantagsfall.. men om grannen är av rätt kön och i rätt ålder så kan det vara ett sådant tillfälle!

#14

Går man ut manuellt på Windows update så brukar det rätt ofta även ligga hårdvaruuppdateringar där om man har ett vanligt datormärke!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: