Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1297 ggr
Gejter
8/12/14, 11:13 AM

processorkärnor

Hej!

Min ena dator har lagt av. Nu tänkte jag köpa en ny.  Jag har tittat på en massa olika datorer och man blir lite snurrig. Vad jag hittade var två HP som jag blev intresserad av. Det som skiljer dom åt är 1000 kronor och att den ena har en processor som heter Intel Core och i den andra en Intel Pentium. Vad jag fått fram har tydligen Intel Core 4 kärnor och Intel Pentium 2 kärnor.  Vad jag inte vet är vad som skiljer en dator med 2 respektive 4 kärnor. Jag använder datorn mest till enklare bildbehandling, kollar någon film ibland och spelar musik.

Sen har jag en fråga om operativsystem. Jag kör nu med Widows 7 och har lyckats lära mig det hyfsat. Numera säljs nästan alla datorer med Windows 8 och jag undrar om ni kan säga vilket ni tycker är bäst? Har sett att på Dustin Home säljer de nästan alla datorer med 7:an och sen finns även 8:an med som sekundärt operativsystem.

Kan ni ge mig lite tips och idéer så kanske det blir lite enklare för mig att veta vad jag ska satsa på.

Annons:
Zepp
8/12/14, 12:27 PM
#1

Den med Core är modernare.. sattsa på den.. tror inte du ångrar dig.

Jag höll på att bli knäpp när jag köpte en W8.. men tack vare detta eminenta forum så visste jag att man kan lägga in ett tillägg.. så ser det ut som W7.

http://www.classicshell.net/

Sen i övrigt så är W8 en bra och stabil plattform.. inget fel förutom gränssnittet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
8/12/14, 2:10 PM
#2

+ att W8 är inte riktigt kompatibelt med allt, än…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
8/14/14, 12:36 PM
#3

Det där med Intels olika processorer är inte alltid så lätt att avgöra vad som är bäst. Pentium är en äldre modell av processor från intel så den bör du undvika.

Intel har en massa olika typer av processorer som ex. benämns I3, I4, I5 och I7. Inom var och en av dessa finns det en massa under produkter och det är där man måste in för att se vad för specifikationer de har. T ex kan en viss typ av I5 processor vara av sämre kvalitet än den äldre I3. Vissa I5 har tex inte multithreading vilket direkt drar ner prestanda om man kör flera applikationer samtidigt.

Sedan måste man veta om man vill ha en för mobil eller stationär dator för det är skillnader även där.

Wikipedia ger en bra start
Här är Intels sida där du kan jämföra alla processorer och underprodukter
(byt till annat än mobila produkter genom att välja valet i vänstermenyn)

Under Q3/Q4 i år kommer Intel släppa sin nya Core M Broadwell serie (510Y) som drar hälften så mycket ström och ger upp emot 50% mer prestanda. Den är till för mobila enheter, plattor och hybrider. ASUS har byggt en hybrid på den som heter Asus transformer book T300 CHI som kommer vara mycket intressant och se när den kommer ut i höst. En 12,4 tums skärm med 4K upplösning, batteritid på ca 15 timmar mm.

Upp till toppen
Annons: