Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 5618 ggr
Lenore
8/16/14, 6:41 PM

D-link router utan modem?!

Efter flytt har jag nu bredband, fiber via stadsnätet där jag bor. Har en stationär dator plus två laptops jag vill ansluta.

Jag köpte en router, D-link DIR-826L. Insåg när jag fått hem den att jag också behövde ett modem för att den skulle fungera, vilket jag såklart helt hade missat att läsa. Tyvärr har det gått för lång tid för att kunna lämna tillbaks den så jag skulle bli jätteglad om någon här kan hjälpa mig. Vad för någon slags modem ska jag ha?

Annons:
Zepp
8/16/14, 7:52 PM
#1

Eh.. det är väl ett nätverksuttag?

Typ patch?

Dra den sladden till din router så kan du sen ansluta alla dina datorer trådlöst.

Som regel brukar det sitta några patchkontakter på routern oxå.. om du vill använda sladd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lenore
8/16/14, 8:07 PM
#2

 Här är en bild på hur man ska koppla in den.

Lenore
8/16/14, 8:11 PM
#3

Så här ska det vara.

Zepp
8/16/14, 8:49 PM
#4

Jo men har du redan patchkontackten i väggen så finns det redan modem, men på annat håll.

Eller rättare sagt det är ett LAN-nätverk.

Såå.. kolla hur uttaget i väggen ser ut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/16/14, 8:54 PM
#5

Så här ser det ut i Botkyrka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/16/14, 8:57 PM
#6

En Till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
deeman
8/16/14, 10:38 PM
#7

#0
Som Zepp nämner så ska du inte behöva köpa ett modem. Modemet(stadsnätet) det är ju installerat och det sitter ju i väggen, i ett skåp som i videon ovan eller liknande.  Hos mig sitter det t.ex ett sådant skåp som visas i videon vid mitt proppskåp i hallen ovanför hatthyllan. 

Titta i instruktionerna för ditt stadsnät hur du installerar din router.
Hör annars av dig till din hyresvärd för att se om det har någon som kan hjälpa dig, de brukar erbjuda den tjänsten gratis…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


catcult
8/17/14, 3:39 AM
#8

Grabbarna ovan har rätt, är du ansluten till stadsnätet behöver du inget modem. Du drar helt enkelt nätverkssladden direkt till uttaget i väggen. Var uttaget sitter är lite olika beroende på hur hyresvärden valt att lösa det, men mitt sitter precis ovanför uttaget för kabel-TV (modernt så det förslår!).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Anders49
8/17/14, 1:10 PM
#9

Det kan ju bli ett problem mellan router och dator/laptop om man tidigare hade telefonmodem.

Gamla datorer saknar ofta både trådlös anslutning och nätverkskort.

Anders49
8/17/14, 1:16 PM
#10

Routern var inget felköp om du vill ha trådlöst internet.  Du hade kunnat köpa något billigare om du bara vill ha flera datorer anslutna men då måste du ansluta med kabel.

catcult
8/17/14, 1:25 PM
#11

Jag är ganska säker på att hennes datorer har wi-fi, det har varit standard i många år nu.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Anders49
8/17/14, 1:41 PM
#12

TS skriver inte hur gamla hennes datorer är.  De kan vara mer än 7 år gamla. Jag har sådana som fortfarande fungerar.

catcult
8/17/14, 1:44 PM
#13

#12 Visserligen skulle de i teorin kunna vara äldre än 7 år, men jag finner det föga troligt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
deeman
8/17/14, 1:46 PM
#14

#11 Förutom den stationära som man troligen får trådansluta.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anders49
8/17/14, 2:08 PM
#15

#14 Wi-fi  

till en stationär dator är nästan gratis nu för tiden. Men kabel är kanske  bättre om man vill ha max hastighet.

deeman
8/17/14, 2:53 PM
#16

#15 Ja, en WIFI- adapter eller ett instickskort kostar inte så mycket!
Kabel är alltid bäst!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Ladydragon
8/17/14, 4:03 PM
#17

och såvitt jag kan se så har routern även 4 stycken portar för trådanslutna enheter som stationära datorer….dom flesta trådlösa routrar har oxå några portar för att använda till trådanslutna enheter 

port 1-4 på baksidan av routern

Anders49
8/17/14, 7:15 PM
#18

Jag inser nu att det är modemet i bilderna  #2  och #3  ovan som satt myror i huvudet på Lenore.  Det gäller att hitta rätt ställe att sätta nätverkskabeln i. 

Men jag tror hon löst det nu.

deeman
8/18/14, 12:12 AM
#19

#17 Japp, det går att trådansluta till routern.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


ru4real
8/20/14, 6:43 PM
#20

Sen kan det vara så att antingen är nätet in inkopplat i den lägenheten, eller att det har kommit skräp i ledningen på ngt vis (hände faktiskt ett ex till mig, vi felsökte som f*n, men problemet satt nere i skåpet i källaren).

Annons:
Anders49
8/20/14, 11:13 PM
#21

Det är väl alltid bra att börja med och kolla om man har internet in i lägenheten innan man misstänker routern.

Lenore
8/25/14, 11:16 AM
#22

Oj, många svar! Jag var nog otydlig, förlåt.
Såhär ligger det till. Jag har en stationär dator, utan wifi-mottagare men den vill jag ska vara direkt kopplad till jacket för maxhastighet och det är inga problem där. Saken är den att vi har två laptops, båda med wifi-mottagare, som jag också vill ha internet till. Alltså, kabeln in i stationära datorn och trådlöst till laptops. Eller det går kanske inte?

Zepp
8/25/14, 11:21 AM
#23

Det går alldeles utmärkt!

Den stationära stoppar du bara in i vägguttaget och de bärbara ansluter du trådlöst till routern som är ansluten till vägguttaget eller står i bredbandsskåpet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/25/14, 11:47 AM
#24

#22 Plugga in routern i väggen, in med nätverkssladden till stationära datorn i routern och voilà!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Lenore
8/25/14, 1:11 PM
#25

#24 Ha! Att det kunde vara så enkelt! Tack, den meningen räckte för att jag på 10 min fick internet i hela huset! Jääj!

Tack alla ni för hjälpen! :)

catcult
8/25/14, 1:14 PM
#26

#25 Yay, vad skönt att det löste sig! 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
8/25/14, 4:21 PM
#27

Har vi inte sagt det allihopa.. hela tiden?

Fördelen med att ha den stationära kopplad till routern är att den sannolikt innehåller en hårdvarufirewall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
catcult
8/25/14, 4:36 PM
#28

#27 Det var väl lite onödigt surt? Ibland är det bäst att svara kort och koncist för att undvika förvirring.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
8/25/14, 4:51 PM
#29

Okej glömde! 😃

Så att inga missförstånd skall uppstå. 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lenore
9/15/14, 11:14 AM
#30

Oj, länge sen jag loggade in här. Såg era inlägg först nu.

Zepp: Du får ursäkta, jag förstod inte riktigt vad ni menade men som catcult skrev, jag behövde ett kort och koncist svar. Sen skrev jag kanske inte heller så att ni förstod. Tack till er med som svarade. 🙂
Jag har frustrerande nog ADHD och en bipolär depression och har otroligt svårt med koncentrationen vilket gör att jag knappt kan få ihop meningar, både att läsa och skriva. Detta inlägget har tagit mig 40 min att skriva. 😡

Upp till toppen
Annons: