Annons:
Etikettwindows
Läst 4909 ggr
deeman
2014-08-18 14:27

Ny uppdatering ger blåskärm i Windows 7

Windows 7
Häromveckan släpptes några uppdateringar, där en av dem(MS14-045) har visat sig innehålla en bugg som kan ställa till det. Microsoft rekommenderar att man f.n avinstallerar uppdateringen som främst gäller 64-bitarsversionen av Windows 7. 

KÄLLA: 2014, PC För Alla - Microsoft: "Avinstallera senaste uppdateringen"http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.578764/microsoft--avinstallera-senaste-uppdateringen

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
bamse6311
2014-08-19 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ursäkta en kanske "dum" fråga men hur gör man för att avinstallera Windows uppdateringar.

De senaste jag fick var den 13/8, kan dock inte se just den där.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
2014-08-19 11:44
#2

Frågan är inte alls dum, men jag vet inte säkert, eftersom det var länge sedan jag behövde trassla med Windows.

Men jag gissar att man startar felsäkert och återgår till senast fungerande konfigurering på ett eller annat sätt.

kissidor
2014-08-19 11:48
#3

jag har för mig att det var mycket enklare än så, i win 7 iaf.  att man gjorde det från kontrollpanelen. men jag kommer inte åt att kolla exakt var från den här datorn

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
2014-08-19 11:49
#4

Det beror ju lite på när man får blåskärm. Om man får det när man startar tror jag inte att det är lika lätt att komma åt kontrollpanelen.

Men om systemet fungerar, tror jag att det är mycket lätt att komma tillbaka till förra uppdateringen.

Kaj
2014-08-19 12:07
#5

#1 du letar upp den KB du vill avinstallera och markerar den. Då kommer du uppe i menyn se valet "avinstallera". Alla KBn går inte att avinstallera och då ser du så klart inte heller valet. Dock den som denna månad orsakade BSOD går att avinstallera så bara markera KBn och klicka på avinstallera så ryker den från din dator.

bamse6311
2014-08-19 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja just det, man kan ju göra en systemåterställning till ett tidigare datum.

Vet inte om det är just detta som deeman tänker på med avinstallering?

Dock så kan det ibland eller rättare sagt ganska ofta var lite klurigt att hitta en återställningspunkt som funkar.

I mitt fall så skulle jag då återställa min dator till den 10/8, om det nu funkar.

Dock så är frågan att eftersom jag har haft de senaste uppdateringarna sedan den 13/8 och inget hittills hänt om det kan göra det nu?

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
2014-08-19 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Kaj, tackar så mycket.

Dock så vet jag inte i vilken KB den här MS14-045 ligger.
Har kollat i de länkarna som finns i PC För Alla men hittar inte MS14-045 i någon KB där.

Nåväl, eftersom jag ha haft de här senaste uppdateringarna i sex dagar nu och inget hänt hittills så händer kanske inget nu heller, eller?

Bästa hälsningar,
Bertil

Ladydragon
2014-08-19 15:41
#8

#7 vad har du för operativsystem och är det 32 eller 64 bitars?

Jag har Windows 7 32 bitars på ena datorn och jag kan inte hitta den felaktiga uppdateringen på min dator…antar att det beror på att det är 32 bitars 🤔

och #7 igen jag tror inte du behöver oroa dig blåskärmen borde dyka upp direkt efter man har installerat den uppdateringen…

Kaj
2014-08-19 15:44
#9

Du har den där 2930275 - bäst att avinstallera för det rekommenderar Microsoft. Ha sedan automatisk update igång för det kan komma en rättning när som helst.

bamse6311
2014-08-19 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Kaj, tackar så mycket.

Dock så har jag inte KB 2930275 bland uppdateringarna förra veckan och har också tittat längre ner men ser den inte där heller.
Konstigt att det inte finns med där.

Automatiskt update har jag alltid på men om jag inte har fel för mig så kommer väl numera uppdateringarna varannan tisdag och kollade precis om det fanns nya men det finns det inte.

Skärmklippet i mitt inlägg #7 var som jag såg när jag kollade länkarna i Pc För Alla.

#7 Ladydragon, tackar så mycket.

Jo, jag har Win7 64 bitars vilket ju är det som Pc För Alla varnar för.
Tänkte precis som du att har den där blåskärmen inte dykt upp tidigare så gör den det kanske inte nu heller.

Som pensionär så använder datorn väldigt mycket och startar den flera gånger per dag och är uppkopplad väldigt mycket.

Är dock en väldigt försiktig general och eftersom jag läst en hel del om det där med blåskärm och inte vet vad jag skall göra om det händer så blev jag lite rädd när jag läste det här.

Bästa hälsningar,
Bertil

Ladydragon
2014-08-19 20:31
#11

#9 jag skulle snarare vilja säga att stänga av automatiska uppdateringar och välja enbart att få noteringar om när nya uppdateringar finns…då kan man själv välja när man vill installera Windows uppdateringar och man kan vänta några dagar ifall problem skulle uppstå då får man information om det innan man har installerat dom…..

deeman
2014-08-20 00:41
#12

I artikeln står det att det drabbar främst 64-bitars system, vilket i sig inte behöver betyda att 32-bitars systemen är utom fara.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2014-08-20 09:00
#13

Njae att stänga av är ingen bra idé. Det är mycket sällan som det kommer en patch som MS måste dra tillbaka. Typ 1-2 ggr per år.

Anledningen att bamse inte fått den kan vara att han utförde sin windows update efter att MS upptäckte felet. De drog genast tillbaka den (typ efter ett par timmar bara) så den finns inte längre för nedladdning förrän de rättat problemet.

Annons:
bamse6311
2014-08-20 14:56
#14

#13Kaj

Har inte tänkt på det men det låter ju väldigt troligt att så är fallet eftersom jag inte har den där KB:n där felet ligger.

Bästa hälsningar,
Bertil

Ladydragon
2014-08-20 17:00
#15

#13 som jag försökte påpeka i mitt inlägg….så kan man välja istället att få noteringar när det finns uppdateringar istället för att det automatiskt laddas hem och installeras….

det betyder att man kommer få en notering minst 1 gång i veckan om inte mer om att det finns uppdateringar att ladda hem och installera 

det är mycket svårt att missa dom noteringarna själv har jag alltid inställt det på det viset och eftersom jag får påminnelser rätt ofta om att jag borde installera uppdateringar så är det inget som glöms bort

Upp till toppen
Annons: