Annons:
Etikettdatorköp
Läst 4184 ggr
[Lilyz]
8/20/14, 9:28 AM

Bärbar speldator?

Behöver köpa ny dator för att kunna spela lite nyare spel utan att det laggar, dock måste det vara en laptop eftersom jag har lite ont om plats. Är det dumt att köpa en bärbar speldator? 😛

Vet ni någon bra? Har budget på 10 000 - 15 000 men ju billigare desto bättre såklart. Har kikat lite på den och den, verkar de bra? Är det mer värt att köpa den senare?

Alla råd mottages tacksamt. 🙂

Annons:
deeman
8/20/14, 12:37 PM
#1

Vill bara poängtera att när det gäller speldator så är alltid den ultimata lösningen en stationär dator. Beträffande bärbar speldator finns där dock några alternativ: Ta en titt på MSI- datorerna hos Inet 
Alternativt så finns t ex Alienware.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Lilyz]
8/20/14, 1:08 PM
#2

#1 Tack för svar. Ja, jag har förstått att stationär är det allra bästa och hade gärna köpt en men dels känns det svårare att välja rätt dator till rätt pris och dels så vet jag inte hur jag ska lösa det med plats åt den. Att köpa en bärbar känns smidigt på så många vis…

MSI GE70 ser intressant ut. Alienware har jag kikat på men känns lite väl dyra..

kissidor
8/20/14, 2:38 PM
#3

de där två verkar ju som att de borde duga mycket bra till att spela med båda två, det enda som skiljer dem åt är ju 4GB mer RAM och ett lite vassare grafikkort i nr 2. bägge kan ju dock utökas till 32GB RAM.  hur pass mycket bättre det grafikkortet är och om det isf gör nån skillnad för nån av de spel du spelar är alltså frågan, och jag rekommenderar dig att gå in på den här sidan och kolla och se om du blir lite klokare på den saken: www.game-debate.com/hardware

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Lilyz]
8/20/14, 3:00 PM
#4

#3 Tack! Jag ska läsa på lite mer. 🙂

Gjorde en jämförelse på inet och det lutar ändå åt en Msi nu… Den känns lite mer prisvärd (och snygg!) men jag ska fundera vidare. 😉

Aniara14
8/20/14, 5:00 PM
#5

#4 Innan du slutgiltigt bestämmer dig för en MSI, så tycker jag att du först ska ta och googla på "MSI gaming laptops overheating". Så får du mycket att läsa…

Det bästa sättet att avgöra vad som är prisvärt är att använda Prisjakt. Där kan du kolla var t ex datorerna i dina två länkar är billigast. Ibland kan det skilja rätt mycket i pris på exakt samma modell.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/20/14, 7:11 PM
#6

#5 Okej, oj då låter inget vidare. Ska läsa lite om det och vad det kan bero på så får jag kanske tänka om. 

Jaa precis! Ska kolla och jämföra priser när jag har bestämt mig. 🙂

Annons:
[Lilyz]
8/21/14, 8:25 AM
#7

Okej, nu har jag läst och läst och tror jag bestämt mig för Asus G750JS. Men det är inte lätt när man inte kan så mycket. 😛Jag ska ta och fundera ett tag till då jag inte vill ta ett förhastat beslut, det är ganska mycket pengar det handlar om. 🙂

Gurky
8/22/14, 8:30 AM
#8

Annars har du ett bra alternativ i http://www.siba.se/product/16768701/asus-republic-of-gamers-g750jx-t4278h?ref=section GTX 770M är ett bättre kort för nyare spel än GTX 860M.

[Lilyz]
8/22/14, 8:52 AM
#9

#8 Vad är det som gör att det grafikkortet är bättre? Sen är det ju andra saker som gör att den andra datorn verkar bättre, minnet exempelvis. 🙂

Gurky
8/22/14, 9:58 AM
#10

#9 Det presterar bättre i nya spel, medans 860 presterar bättre i gamla. Beror på om man tycker att 3000 kr mer för ram som man troligtvis inte kommer att behöva är värt det eller inte 😉

Aniara14
8/22/14, 11:23 AM
#11

#10 Varför jämför du mellan 770M och 860M? Datorn som Lilyz länkar till i #7 har ju 870M, och det är betydligt snabbare/starkare än både 770 och 860. Det är ju också bra att det är 4GB mer RAM i den datorn. Däremot tycker jag att den har ett stort fel, och det är att SSD hårddisken är alldeles för liten, borde varit åtminstone dubbelt så stor. 128GB räcker ju inte långt, särskilt inte eftersom man alltid ska ha minst 10 % av C: disken ledigt.

Jag förstår heller inte varför 770 skulle prestera bättre än 860 i nya spel, eftersom det är ca 8 mån äldre? Det är ju GTX 800M serien som är Nvidias senaste för bärbara datorer. Enligt benchmark sajterna GPU boss och Game Debate så är 860 lite bättre än 770, medan det är tvärtom hos Passmark. Antagligen är dom ganska likvärdiga vad gäller prestanda.

Så här står det på Notebookcheck: "Although the GTX 860M has much less memory bandwidth and computing power, it can compete with (or sometimes even beat) the old Kepler-based  Geforce GTX 770M while drawing significantly less power."

Fast det är ju lite svårt att jämföra mer exakt eftersom det tydligen finns två olika varianter av 860, Maxwell och Kepler, varav Maxwell har lite bättre specs.

Sist men inte minst så är dessutom SIBA datorn i din länk slutsåld både på webblagret och i alla deras butiker, och jag skulle inte tro att det kommer in några nya heller, eftersom det antagligen är en äldre och utgående modell.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

deeman
8/22/14, 11:55 AM
#12

#7 Beträffande datorerna ASUS 750 respektive ASUS750JS (länkade i #0), så är det den sistnämnda som är något bättre.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Lilyz]
8/22/14, 12:25 PM
#13

När det gäller RAM så tycker jag lite att ju mer, desto bättre. Jag har tänkt att datorn ska hänga med ett tag.

När det gäller SSD disken så tycks det vara den storleken som gäller för de datorer jag tittat på inom budgeten. Så jag antar att det går att klara sig på det plus den andra hårddisken på 1 TB?

När det gäller grafikkortet har jag kollat upp det på sidan #3 länkar till, och i mina okunniga ögon ser det bra ut iaf. 😛

Tack alla för att ni engarerar er, det uppskattas. 🙂

#12 Tack, det är den det lutar åt. 😃

Annons:
Aniara14
8/22/14, 12:44 PM
#14

#12 Länkade i #0 måste du väl mena? #1 är ju ditt eget inlägg.

Ja, den i #7 skulle bli toppen… om man sätter i en dubbelt så stor SSD.

I övrigt så är ju ASUS ROG G750 serien gaming laptops kända för att vara förhållandevis tysta och svala, även under belastning, och även om det är varmt i omgivande rummet. Jag kan bekräfta att det stämmer, för jag råkar händelsevis ha en sån, fast inte just nån av dom modellerna som varit uppe i den här tråden.

Det finns en till hos Komplett som har en tillräckligt stor SSD, men i gengäld 4GB mindre minne och lite klenare grafikkort än den i #7. Men då har den i alla fall ett betydligt lägre pris, 11990:- istället för 13490:- Tyvärr är det billiga priset nedsatt från det ordinarie, så man vet ju inte hur länge det varar.

Jag förstår verkligen om du har svårt att välja, Lilyz! Det är ju som en riktig djungel att försöka ta sig fram bland alla olika fabrikat, modeller och inköpsställen. Dessutom, som du själv nämner, så gäller det ju så pass mycket pengar.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/22/14, 1:08 PM
#15

#14 Det är verkligen jättesvårt. 😕Man måste typ lusläsa allt som står i specarna på varje sida man går in, då det finns variationer av varje modell dessutom.

Phew… får ta helgen på mig att fundera. 😴

Gurky
8/22/14, 4:16 PM
#16

#14 Fast den som du länkade till är "sämre" än den jag länkade till ;) #15 Vad är det för nåt du hade tänkt spela?

deeman
8/22/14, 5:57 PM
#17

#14 Jag menade naturligtvis #0 inte #1.

Beträffande hårddisken och dess storlek är ju något #0 få ta med i behovet om hon behöver en dubbel så stor hårddisk, 128 GB är ju trots allt en del ändå. 
Har hon f n  tänkt att spela ett endaste spel är det överflödigt att anskaffa en HD som är dubbelt så stor, men inte helt fel. Men SSD- diskar, de är inte billiga.
Dock skulle jag nog  hellre rek. en mindre hårddisk än mindre minne  och sämre grafikkort.

#15 Ett tips är att skapa en jämförelse i ett kalkylark(Excel), vilket ger en överskådlig bild i skillnader mellan datorerna.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/22/14, 6:01 PM
#18

#13

När det gäller RAM så tycker jag lite att ju mer, desto bättre. Jag har tänkt att datorn ska hänga med ett tag.
- Ja det är korrekt, en dators prestanda ökar med mer minne.

När det gäller SSD disken så tycks det vara den storleken som gäller för de datorer jag tittat på inom budgeten.
**- Det är f n vanligast med 128 GB SSD.  **
Så jag antar att det går att klara sig på det plus den andra hårddisken på 1 TB?
- Det tror jag nog, beror visserligen del på vad du ska installera, vilka eller hur många spel du ska installera osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Aniara14
8/22/14, 8:24 PM
#19

#16 På vilket sätt är den sämre?

#13 och #18 Instämmer helt i att det är bättre med mera RAM. Jag har 12GB i min ASUS laptop, och funderar på att ev. sätta i ytterligare en modul på 4GB. Mest för att det vore kul att kolla ifall det gör nån skillnad, och isåfall hur mycket.

Angående storleken på SSD, så tror jag ju inte att en disk som det står 128GB på utsidan verkligen har det utrymmet tillgängligt. Tyvärr har jag ingen 128GB SSD att koppla in och kolla närmare, men däremot har jag ett 128GB USB minne, som enligt Windows bara är 117GB. Likaså står det 1TB på min externa hårddisk av den vanliga sorten, men Windows menar att den bara är 931GB. Så jag gissar att det är precis likadant med en SSD disk? Är det nån som vet om det stämmer, så får du/ni gärna hoppa in här i tråden och säga det.

Dessutom ska minst 10 % alltid vara ledigt på system hårddisken, då försvinner ytterligare ca 12GB. Och Windows 8.1 kräver själv 20GB enligt Microsofts systemkrav.

Om jag räknat rätt (?) så återstår alltså ca 85GB, och det ska då räcka till alla program och alla spel man har. Det tror inte jag kommer att gå särskilt bra. Av min C: partition är redan 149GB använt, och då har jag inte haft datorn alls länge.

En tänkbar lösning för TS kan ju vara att köpa datorn i #7, och då få ett riktigt vasst grafikkort och 12GB RAM, och sen helt enkelt se hur långt 128GB SSD räcker i praktiken. Om det skulle visa sig otillräckligt, så finns ju alltid möjligheten att köpa en större SSD och sätta i. T ex den här, eller kanske till och med en sån här.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/22/14, 10:04 PM
#20

#19 Men _alla_ spel måste väl inte ligga på SSD? Okej att man kanske vill lägga stora och krävande spel där, men exempelvis mitt älskade Sims 3 kan lätt ligga på den andra och säkert flera andra spel. Eller så är jag helt ute och cyklar? 😛

Om jag skulle köpa till en större SSD, kommer jag kunna sätta i den själv då eller är det jättekrångligt? Jag har aldrig gjort något liknande. 😞

Annons:
deeman
8/23/14, 12:20 AM
#21

#20 Korrekt, alla program och spel måste inte ligga på SSD- disken. Möjligtvis kan det vara klokt att lägga mer krävande spel på den som du själv säger.
Beträffande byte av hårddisk oftast lättare att byta ut en sådan på en bärbar än en stationär, i fallet bärbar så är det inte alls krångligt ;-)
Så det klarar du nog galant ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/23/14, 12:30 AM
#22

Det känns ganska självklart att om det står att datorn t.ex har en 1st hårddisk som ligger på 128 GB, så språkar den informationen lite för sig självt - eftersom det INTE innebär att man har just 128 GB att förfoga över eftersom operativsystemet tar upp en del. Det tror jag de flesta är införstådda med.
Hur som helst och med tanke på att det finn en extern HD på 1TB så vill jag nog tro att det för närvarande ändå räcker gott och väl för #0 med den 128 SSD- disken.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/23/14, 12:38 AM
#23

#20 Sällan använda program och spel kan du med fördel lägga på din externa hårddisk. Medan de mer frekvent använda programmen/spelen som t.ex ditt favvospel Sims 3, Antivirus/Brandvägg, MS Office eller liknande installerar du på SSD- disken.  Sedan får man ju prioritera lite, man behöver ju inte fylla disken till bristningsgränsen. Minst 10% tillgodo som nämns är bra utgångspunkt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/23/14, 12:50 AM
#24

#19 När det gäller USB så har jag t.ex ett på 8GB som indikerar 7,44GB vilket mostvarar en diff på 0,56 GB och ett annat som endast diffar på 0,23GB. varför det är så här har jag inget riktigt bra svar på. men jag vet att dels använder systemet(Windows) en del av minnets minne för att läsa och skriva i från det och sedan kanske resterande mängd beror på hur det är formaterat och om det är rensat till 100% etc.
-Dock längesedan jag såg något som var formaterat med det äldre formatet
FAT eller FAT-32.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Lilyz]
8/23/14, 6:56 PM
#25

Tack så mycket för all hjälp! Jag har nu beställt den i #7, så nu är det bara att vänta och se!😃

kissidor
8/23/14, 7:01 PM
#26

grattis, tror du blir jättenöjd med den 🙂! tog du den sista eller 😉? ser att det står att den är tillfälligt slut i lager nu

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Lilyz]
8/23/14, 7:22 PM
#27

#26 Tack! Haha nej, jag fick beställa från en annan sida för den var redan slut. 😃

Annons:
kissidor
8/23/14, 7:24 PM
#28

haha, tänkte väl - för när man väl bestämt sig så vill man ju inte vänta en enda dag extra, eller hur 😃?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Lilyz]
8/23/14, 7:32 PM
#29

#28 Åh nej! Helt otänkbart att vänta två veckor! 😮😃

Aniara14
8/23/14, 8:54 PM
#30

#29 Jag antar att du kommer att spela Sims 3 på din nya dator när du får hem den? Du vet väl om att det inte finns nån inbyggd fps limiter i Sims 3, utan att man måste fixa det själv?

Om du inte gör det, så kan det sluta illa för ditt starka fina grafikkort, och det vore ju jättesynd, eller hur?😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/24/14, 4:18 PM
#31

#30 Nej det visste jag inte. Men går det att fixa så gör jag det! Blir inte särskilt förvånad dock, TS3 är ett dumt spel som knappt fungerar utan mods och sånt. Men trodde inte att det kunde vara skadligt för datorn. 😕

Tack för infon!

Aniara14
8/24/14, 4:41 PM
#32

#31 Ja, det går att fixa ganska lätt. Det enda man behöver göra är att öppna Nvidias kontrollpanel och slå på Vertical sync och Triple buffer för det aktuella programmet eller spelet, i det här fallet The Sims 3. Jag tror att det är två olika grafikkort i den datorn som du beställt, det är det i alla fall i min, och därför så måste du slå på v-sync i Intels kontrollpanel också. Annars funkar det inte.

Efter att du har gjort dessa justeringar så låses fps-talet till samma uppdateringsfrekvens som bildskärmen, vilket är 60 (Hz) på min, och jag antar att det är samma på din. Då slipper ditt grafikkort slita livet ur sig genom att leverera hundratals fps helt i onödan. Mitt grafikkort, GTX 860M fick ur sig mellan 600-700, och det alstrar en massa värme och slitage till ingen nytta alls. Numera ligger det fast på 60 hela tiden. Mycket bättre och skonsammare, och gör säkert att det håller längre.

Säg till sen när du fått hem din nya dator, så kan vi fortsätta med detta, ifall du behöver hjälp med nåt, eller nån annan inställning, program eller liknande. Du kan skicka PM till mig, det blir det enklaste, tror jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/24/14, 5:03 PM
#33

#32 Okej! Ja det låter inte så fasligt svårt, men känns väldigt bra att ha någon att fråga. Kommer säkert att behövas, så snällt av dig att ställa upp! Jag ska kika runt lite i den när den väl kommit så hör jag antagligen av mig. 🙂

Aniara14
8/24/14, 5:16 PM
#34

#33 Ja, och om du inte har upplevt det nya "förbättrade" användargränssnittet i Windows 8 förut, så har du en del "roliga" stunder framför dig, ha ha!😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Calcifer
8/24/14, 5:27 PM
#35

Har inte orkat läsa hela tråden men jag satt i samma sits för ett år sedan. För mig blev det en MSI för drygt 11 000:- på avbetalning och jag är riktigt nöjd. Perfekt är den inte, men den är bra mycket bättre än min gamla asus och den klarar spel tillräckligt för min del. Jag har precis betalat av den och är fortfarande nöjd trots att den är året gammal.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Lilyz]
8/24/14, 5:46 PM
#36

#34 Windows 8… Det är något jag gruvar mig för… Men antar man vänjer sig hehe. 😃

#35 Jag har redan beställt en Asus ROG som landade på 13490 kr. Jag tittade lite på MSI:s datorer som också verkar väldigt bra men beslutade mig ändå för Asusen. Vad härligt att du är nöjd med din dator! Hoppas jag blir lika nöjd med min. 😃 Jag sitter för närvarande med en pinsamt dålig Acer så vilket fall är det en rejäl uppgradering.

Calcifer
8/24/14, 5:48 PM
#37

#36 Ja men dåså, hoppas du blir nöjd! :)

Nästa dator blir en stationär speldator faktiskt, men det dröjer nog ett tag. Men varför jag valde en laptop är för att jag flyttat runt så mycket, mellan olika länder, och det var helt enkelt inte särskilt praktiskt att ta med en klumpig dator till Japan t:ex. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
8/24/14, 6:09 PM
#38

#36 Du behöver inte vänja dig, åtminstone inte vid det helidiotiska gränssnittet! Det är bara att ladda ner och installera ClassicShell, och konfigurera det rätt, och sen behöver du inte tänka så mycket mer på saken.

Tack och lov för Classic Shell! Du anar inte vilken lättnad det var att få slippa ifrån det fåniga Win 8 och få tillbaka det så som det var i Win 7 igen. Eller i varje fall det mesta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Lilyz]
8/24/14, 6:47 PM
#39

#37 Det är ju så lämpligt med laptop. 😃

#38 Okej är det så illa alltså? 😮 Haha, ja då antar jag att jag får installera det där så jag slipper!

Aniara14
8/24/14, 6:57 PM
#40

#39 Du kan ju alltid testa ett tag först och se vad du tycker. Det är ju så olika mellan olika personer. En del verkar gilla det, men dom flesta är nog inte så glada för det, eftersom det är en så stor förändring jämfört med hur Windows sett ut och fungerat ända sen mitten på 90-talet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

deeman
8/24/14, 7:40 PM
#41

 Beträffande Windows 8  så tycker jag dock att gränssnittet är ett bakslag.  
Installeras Classic Shell så får man/behåller man lite av det gamla från Windows 7.

I väntan på Windows 9

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: