Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 2463 ggr
Kaj
8/21/14, 1:39 PM

Support på Internet explorer efter 12 jan 2016

From 12 jan-2016 kommer Microsoft enbart supportera den senaste versionen av Internet Explorer per operativsystem. Om man ex. kör IE10 på en Win 7 dator kommer man efter detta datum inte längre kunna få några uppdateringar, säkerhetspatchar eller support.
Mycket bra tycker jag eftersom FireFox, Chrome, Opera mfl redan har samma policy princip. Senaste version ger man uppdateringar och korrigeringar till men inte äldre versioner.

http://support.microsoft.com/gp/microsoft-internet-explorer

Annons:
deeman
8/21/14, 3:02 PM
#1

Gör inte mig emot, använder inte IE ;-)
Läste ock någonstans i dag senast att pga. så många har lämnat eller klagat på IE så funderar man krasst på att byta namn, som om det vore en lösning…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
8/21/14, 5:47 PM
#2

Förstår inte varför människor använder ett äldre IE till den Win version man har   istället för att använder den senaste IE som finns för versionen.

Själv så har jag Win7 och installerade IE11 redan när den låg på betastadiet (fast MS kallade det något annat än beta).

Dessutom så har jag lite svårt att förstå varför så många klagar på IE.

Själv så har jag både IE11 samt senaste Chrome.
Personligen så finner jag ingen större skillnad mellan dem och använder IE11 som min huvudwebbläsare.

FF testade jag en gång för 8-9 år sedan då min Win version var XP men trivdes inte med den.

Visserligen så kan jag egentligen inget om datorer men jag har "fuskat" ända sedan ABC 800 med Basic.

Sedan dess så har jag haft många datorer och ända sedan Win 3.11 så har jag hållit mig till Windows och IE.

Som sagt så kan jag inget om datorer utan jag vill helst bara kunna trycka på "Powerknappen" så skall allt vara igång.

Visst så har jag precis som många andra fått omformatera och inte minst då jag hade Win95 men tack och lov så hade jag då mina söner som kunde allt sådant här *skrattar*.

Försökte själv någon gång och fick faktiskt till det där med startdisketten och sedan gå in promten (eller vad det nu heter) för att skriva de där kommandona och ominstallera från en CD.

Ber om ursäkt för att det här inlägget blev både lite långt och kanske också OT men jag är sådan när jag skriver, det liksom bara flyter på.

Jag är alltså en av dem som gillar IE men det kan ju också kanske bero på att jag dels är en "gammal stöt" som kör det som jag är van vid.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kaj
8/22/14, 12:08 PM
#3

Privatpersoner bör uppgradera till senaste versionen omgående men även det kan bli problem om ex. internet bankerna inte hänger med tillräckligt snabbt är det inte säkert att senaste versionen fungerar. Det kan ta tid för dem att anpassa.

Dessamma gäller alla företag som ofta har applikationer som bygger på integration med Internet Explorer. Ett sådant exempel är ekonomi programmet Agresso som många använder. Tro inte att den fungerar med senaste versionen av IE 11. Deras kod är snarare skriven för IE8 eller till och med äldre. Deras process för att anpassa till nya versioner kan vara månader till ett år ibland.
Då har många företag inget val - bara att ligga kvar. Många företag har dessutom andra applikationer med integration där ex ett program kräver minst IE10 medans ett annat absolut inte fungerar på någon version över IE8. Här blir det ett himla problem om användare behöver tillgång till båda programmen.
Tro mig det är bland annat detta som jag jobbar med att försöka hitta lösningar runt dessa problem. Det involverar en massa applikationer i kompatibilitetsläge, företagsläge (nytt i IE11) och andra trix.

bamse6311
8/22/14, 3:51 PM
#4

#3 Kaj

Tackar för en utmärkt förklaring.

Angående banker så har jag inte haft några problem med Swedbank (internetbank) när jag uppgraderat mina IE men vet att min granne som har Danske bank har haft problem med dem och det kan kanske bero på just detta.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: