Annons:
Etikettwindows
Läst 2416 ggr
Lia
2014-08-21 16:53

Windows 8.1

Hej!
Jag köpte en ny dator för några dagar sen, men jag har inte fått upp den fören nu idag. Jag vet att den består av appar och hela det köret, men innan idag när jag klickade på startknappen (eller vad den heter, den knappen längst i hörnet längst ner till vänster, haha) så kom det upp en form av startmeny som det brukade göra i 7:an, eller i alla fall en liknande. Alltså inte det här apptjosan "Start". Men nu kommer den inte upp längre, utan det går direkt till startgrejen med apparna när jag klickar där (och sen till skrivbordet igen om jag klickar en gång till). Kan någon förklara, för jag fattar ingenting x) Jag vill ha tillbaka menyn jag hade för en timme sen!

Annons:
Zepp
2014-08-21 17:32
#1

Lägg in Classic shell så sparar du dig en massa gråa hår!

http://www.classicshell.net/downloads/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-08-21 17:34
#2

Det Classic Shell gör, är stuva om lite i gränssnittet och efter installationen får tillbaka lite av looken från Windows 7.
Bl a startgrejen som du benämner det m.m

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Lia
2014-08-21 17:52
#3

Jo, jag ringde elgiganten, och de hjälpte mig med det där :D

[Ladymoon]
2014-09-26 00:17
#4

Jag har precis köpt en ny dator med 8.1 och förstår mig inte all på någonting alls. Längtar efter min XP. Jag har ändå lagt in Classic Shell så att det blev någorlunda lätt och för att slippa de där förb…….. apparna. Vad ska man med appar i en dator för? Låt en dator vara en dator och en mobil vara en mobil.

Hur som helst tycks jag ha väldigt svårt att installera program. Idag skulle jag installera Bank ID, men det gick inte. Programmet ville inte installera sig. Det frågade efter en app, men eftersom det inte fanns tillgång för den appen så bidde det inget.

Just nu är jag mycket besviken på 8.1

Lia
2014-09-26 00:28
#5

#4 Står det på din bank att bank id går att använda på datorn? Jag har tex Sparbanken Skåne/Swedbank, och jag kunde endast ha det på mobilen. Så det gick inte vid nedladdning.

beem
2014-09-26 09:50
#6

Har du testat i Google Chrome.

Jag hade Internet Explorer då jag köpte ny dator med Win. 8.1. Jag kunde inte installera bank ID. Fick tips om att det fungerade dåligt med IE så jag bytte till Google Chrome och nu fungerar det utan problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Ladymoon]
2014-09-26 21:14
#7

Jag ska försöka med Google Crome. 

Jag har problemet med att de nerladdade programmen bara "försvinner" och jag kan inte fånga dem som tidigare, att man kunde välja att spara på skrivbordet för att sedan köra dem därifrån.

Med datorn kom Norton AV och detta program har jag aldrig kunnat med, så nu har jag avinstallerat Norton och installerat Avast istället.

Zepp
2014-09-27 00:12
#8

Kolla inställningarna för chrome, var du valt att spara dem!

Du kan där oxå välja att få en fråga varje gång.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-09-27 12:55
#9

#7

Har du inte gjort någon ändring i Chrome så hamnar filerna under C:\Users\namn\Downloads
Så här gör du för att ta fram den mappen via Chrome :

  1. Använd snabbkommandot [Ctrl]+[J]
  2. Klicka på "Öppna mappen för hämtningar"

Eller:

  1. Gå till Inställningar
  2. Bläddra ned och klicka på "Visa avancerade inställningar…"
  3. Bläddra ned till "Nedladdade filer", där ser du var dina filer hamnar(Nedladdningsplats) och du kan även ändra vart du vill att de lagras. 
  4. Vill du dessutom alltid få en fråga var filerna ska sparas så bocka i enlighet med bilden nedan.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Ladymoon]
2014-10-01 22:12
#10

Nu har jag fått grepp om filerna. Man måste spara på filen och öppna den och sedan köra den.

Man lär så länge man lever, ibland får det ta några "rundor".

deeman
2014-10-01 22:19
#11

Så sant så…,"Man lär så länge man lever….." - Men det är väl ändå ganska givet att man måste köra igång installationsfilen ;-)😃 eller? 🤔

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Ladymoon]
2014-10-02 22:22
#12

# 11 - Absolut!

Men jag fick aldrig tag på dessa "kör" på samma sätt som med tidigare operativsystem i Windows. Därför fattade jag inte var alla installationer tog vägen, men du fick ett gott skratt och det bjuder jag gärna på. 😉

Upp till toppen
Annons: