Annons:
Etikettwindows
Läst 1104 ggr
ilenna90
8/24/14, 11:20 PM

windows7?

Min laptop är inte särskilt många år gammal men det känns tyvärr som att jag snart måste köpa en ny ändå. Fläkten låter otroligt högt fastän jag bara har word igång - även fast jag haft den på viloläge ett tag nu. Så jag är rädd den kommer börja slå av sig hur som helst, känns inte heller som det är nån idee att skicka iväg den på lagning när det kanske är nått annat problem och så får jag ändå betala massa. Grejen är dock att jag hatar Windows 8. Har det på familjens stationära dator och trivs verkligen inte med det. Men jag antar att det inte längre säljs datorer med windows7? :(

Annons:
Inkanyezi
8/24/14, 11:29 PM
#1

Det finns inställningar för att få åttan att se ut som sjuan. Det du inte gillar är antagligen standardgränssnittet som åttan kommer med.

ilenna90
8/24/14, 11:39 PM
#2

nu är jag inte särskilt dataspråkkunnig så vet inte riktigt vad du menar med standardgränssnittet men jag tycker inte om den här sidan: http://cdn1.pcadvisor.co.uk/cmsdata/reviews/3413225/Fake_Windows_8_Start.png
utan jag vill komma in direkt på skrivbordet. Och jag vill ha startknappen nere i vänstra hörnet där jag kan komma åt word/kalkylator/dokument/bilder osv. Vill inte behöva klicka upp startsidan jag länkade, och är inte intresserad av alla dess appar och grejer.

menar du att det går att få bort allt sånt?

annia1
8/25/14, 1:02 AM
#3

Jo då det säljs fortfarande datorer med windows 7 både bärbara och stationära. Men jag vet inte hur det är med fysiska affärer som du kan gå till, de flesta där har nog slutat sälja dom, men gå till dom du har i den närhet och fråga. Annars finns det fortfarande på nätet. Så kika på  prisjakt och pricerunner se om du hittar nån. 

Du skriver att fläkten låter. Kanske låta nån blåsa rent vid fläkten om du inte kan göra det själv då med tryckluft. Annars kanske köpa en kylplatta. Kylplatta brukar dataaffärer ha annars finns även de att köpa på nätet. Om det hjälper så kanske den håller till sommaren nästa år då räknas windows 9 komma.

.

ilenna90
8/25/14, 9:38 AM
#4

jasså okej :o fanns jag vill nog väldigt gärna testa hur datorn känns innan jag köper en, så det blir kanske lite svårt ändå. 
Fast jag har hört att när man använder sån där tryckluft så blåser man bara runt dammet inuti datorn istället? 
Okej jag kanske får kolla upp kylplatta och om det kan vara nånting. Men windows 9 låter inte vidare positivt när jag hatar 8an haha, för dom lär väl inte gå bakåt igen så att säga.

Inkanyezi
8/25/14, 9:53 AM
#5

Om du nu inte vill ha Windows 8 eller 9, kan det ju vara läge att titta på alternativ. Exempelvis Linux Mint är mycket lättanvänt och kan också användas för Windows-program om man vill. Men om man installerar Linux, kan man också behålla Windows för sådant som man vill ha Windows till, exempelvis om man spelar spel som kräver Windows eller har något annat som är krångligt att köra i ett Posix-system.

Det finns väldigt mycket annat än Windows, och andra system kan ha stora fördelar.

Så beroende på vad du gör med datorn kan det vara bättre att ta en riktigt ordentlig titt på vilka alternativ som finns. Alla Linux-distributioner kan provas utan att man installerar någonting på datorn, så du kan prova redan nu på den du har, om du kanske hellre skulle vilja ha exempelvis Mint eller någon annan distribution i stället för Windows.

kissidor
8/25/14, 9:57 AM
#6

Ilenna, jo faktiskt så lär de nog kanske på sätt och vis gå lite bakåt med win 9, enligt vad många tror. dvs att de återgår till ett användargränssnitt som fler känner sig bekväma med, för de har ju fått så enormt på skallen för det. (Och ja, användargränssnittet är precis det du talar om som du inte gillar, hur det ser ut, var man hittar saker, hur man tar sig runt i det mm.) 

Men eftersom ni redan har en dator med win 8 så kan du ju lätt kolla om detta hjälper upp saken tillräckligt -  gå på den datorn till  http://www.classicshell.net/ och installera Classic Shell. Vi är många som sitter med win 8 som tycker att detta gjort livet lite lättare 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
8/25/14, 10:41 AM
#7

#6 åh jaha vad bra ifall dom skulle behöva göra det! För jag har typ hört 1 av 10 som gillar windows 8 så det känns ju som att dom gjorde något utav ett misstag :o
har inte vågat starta min dator idag än men får hoppas att den kanske rättar till sig och håller fram till att windows 9 släpps ändå då. 
Ska testa med länken du skickade - fast går det isåfall att ta bort det igen? Är ju som sagt inte enbart min dator så vill inte ställa till nått för dom övriga i familjen haha.

ilenna90
8/25/14, 10:42 AM
#8

+ är det säkert att ladda ner från classicshell? Det kan inte komma med något virus/göra datorn segare eller liknande? Och det är helt gratis?

Zepp
8/25/14, 11:25 AM
#9

Har en W8.. likna f*n.. lade på Classic Shell.. ställde in att det skulle likna W7.. toppen!

Om du hämtar från deras sida är det inget problem.. det är när man hämtar från sk filservrar som de kan bundla det med något annat du inte vill ha.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
8/25/14, 11:59 AM
#10

det är en berättigad fråga ilenna, och det är bra att du tänker på det - men nu fick du nedladdningslänken från deras egen sida, just för att det skulle vara säkert 🙂.

det är helt gratis - man kan donera en valfri summa om man vill det (jag tänker göra det eftersom jag tycker det är värt en slant - men det är helt frivilligt), och man kan förstås avinstallera det om man inte vill ha kvar det

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
8/25/14, 12:00 PM
#11

#10 tack så mycket för hjälpen! :) då är det bara kvar att börja leta efter dator sen ;)

catcult
8/25/14, 12:04 PM
#12

Jag hatade Windows 8 och drabbades av fullständig ånger när jag köpte min näst senaste laptop, det var inte bara gränssnittet som var problemet utan massor av små buggar och några större (som att det tog flera timmar att köra win update, ibland fastnade det totalt!). Nästa laptop jag köpte kom visserligen också med Windows 8, men jag uppdaterade direkt till 8.1 som tack och lov löste alla problem! 

Kör nu Windows 8.1 med de senaste uppdateringarna och det är verkligen en milsvid skillnad mot Win 8. Numera kommer man direkt in på skrivbordet när man startar datorn och behöver aldrig beblanda sig med det löjliga apple-inspirerade gränssnittet om man inte vill. Problemen med vissa spel och handkontroller är också numera lösta.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

ilenna90
8/25/14, 12:08 PM
#13

#12
ja jag såg att det stod windows 8.1 på vissa datorer nu, men jag trodde att det var ganska så exakt som windows8. 
Men man har fortfarande ingen startknapp och kan komma in på dokument/bilder/osv därifrån eller? för det är ju verkligen fruktansvärt irriterande att behöva gå in på en helt annan sida för att komma åt dom olika grejerna, skriva första bokstaven för att få fram något så enkelt som tex. paint, och omständigt att ens kolla på bilder.

Annons:
kissidor
8/25/14, 12:11 PM
#14

jo win 8.1 i sin senaste version är klart lätthanterligare än win 8, men installerar du Classic Shell så blir det ännu lite bättre. men har ni inte uppdaterat er stationära till win 8.1 alltså?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
8/25/14, 12:13 PM
#15

okej det känns skönt att den möjligheten finns! 
nej jag tror inte det, jag är som sagt inte vidare teknisk och pga windows8 undviker jag den här datorn förutom när jag använder spotify och sånt där bara. Pappa får kolla upp det senare =)

kissidor
8/25/14, 12:39 PM
#16

ok, men då kanske du helt enkelt kan låta din pappa läsa den här tråden då, så ser han själv vad det är vi säger och vad vi föreslår? han kanske inte heller är så överförtjust i win 8:s utseende och gärna provar på en förbättringsåtgärd 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
8/25/14, 12:59 PM
#17

#16 jadå ^^ men det är inte så stor grej med vad vi har på den stationära eftersom jag ändå har min egen dator, men han vill säkert uppdatera ändå ;)

Zepp
8/25/14, 1:05 PM
#18

Tror 8,1 kommer som en automatisk uppdatering?

Det tar hemskt lång tid sen att starta om den första gången.. iomed att den bygger om operativsystemet utan användare inloggad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/25/14, 1:11 PM
#19

Man uppdaterar till 8.1 genom att gå in i Windows Store och sedan söka på Windows 8.1. Uppdateringen är dock gratis! 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

kissidor
8/25/14, 1:12 PM
#20

#17, jag tänkte mest så du får se hur det ser ut med Classic Shell innan du köper en ny dator, och vet om det är ok med win 8.1 i såfall 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
8/25/14, 1:27 PM
#21

#20 ah det har du rätt i! ska kolla upp senare :)

Zepp
8/25/14, 1:46 PM
#22

#20

Gör man.. för jag har alldrig någonsin använt Windows Store.. vet inte ens vad jag skall ha det till/vad det är bra för.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/25/14, 1:58 PM
#23

#22 Ja, åtminstone gjorde man det när det kom ut. Huruvida det är inbakat i "vanliga" Windows update i dagsläget vet jag inte, men det är mycket möjligt att för många klagade så att de var tvungna att implementera det.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Upp till toppen
Annons: