Annons:
Etikettövrigt
Läst 2355 ggr
[Torahzen]
8/26/14, 5:00 PM

e-postadress

Jag vill skaffa en ny epostadress då min gamla home.se börjar bli full av skräp och gammalt program. Jag har en gmail.com som jag vill ha för mina bekanta. Nu vill jag ha en ny epost för mejl till tävlningar, anmälningar m.m.

Vad rekommenderas? Gratis förstås…

Annons:
beem
8/26/14, 5:47 PM
#1

Jag har haft Hotmail/Outlook  i många år och är jättenöjd med den.  Jag har flera konton för olika ändamål och har aldrig haft några problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
8/26/14, 8:41 PM
#2

Varför använder du inte de som du får gratis från din ISP?

Brukar som regel ingå 5 adresser i din avgift!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/26/14, 9:19 PM
#3

Skaffa en till gmail-adress!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Torahzen]
8/26/14, 9:23 PM
#4

Zepp, utveckla ISP. Jag är inte så hemma på det här… Menar du via det abonnemang jag har hos Bredbandsbolaget?

Zepp
8/26/14, 9:26 PM
#5

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/26/14, 9:27 PM
#6

#4 Ja, det menar han (ISP=Internet Service Provider). Jag skulle dock inte använda deras tjänst då du förlorar adressen om du skulle byta leverantör. Jag har förlorat många adresser. 😭

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
[Torahzen]
8/26/14, 9:33 PM
#7

Jag vill kunna behålla adressen om jag byter…

Jag har inte outlook.  Jag ser nu att det heter Outlook där jag söker om hotmailadress.

catcult
8/26/14, 9:35 PM
#8

Som sagt, skaffa en till gmail. Av de jag testat gillar jag gmail bäst och det finns inget som hindrar dig från att skaffa en till (om du också är nöjd med gmail).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
8/26/14, 9:38 PM
#9

Outlook heter det numera.. förut hette det Hotmail!

Grejen är snarare om du vill köra IMAP eller POP3, mailprogram eller webbmail.

Till windows finns mailprogram att hämta, det heter Live mail numera.. förut hette det Outlook Express!

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/essentials

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Torahzen]
8/26/14, 9:43 PM
#10

Jag tänker mig webbmail.

Zepp
8/26/14, 9:49 PM
#11

Då är det bara att välja leverantör.. och lösenord!

Glöm inte att göra en redirect från din gamla mail.

Man kan ha både POP3 och webbmail när man inte är hemma.. man kan oxå låta en kopia ligga kvar på servern.. för full tillgång till alla mail via webben.

Alternativt köra IMAP.. där hela dritten körs och ligger på din mailsever.. man bara kikar in via IMAP med sitt maiprogram.. eller via webben!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Torahzen]
8/26/14, 9:59 PM
#12

Öj, nu blev det lite för mycket datatermer som jag inte kan. Förklara de två sista stycken tack.

Zepp
8/26/14, 10:10 PM
#13

Eh.. antingen har man mailprogram på sin dator.. tex MS Live mail, det i sin tur kan ställas POP3, dvs då hämtar programet mailet och lägger det på din dator och raderar det på mailservern hos din ISP/Hotmail/Home/Outlook.

Man kan även ställa in att kopia skall ligga kvar hos ISPs server om man vill kika på mailen via Webbmail.

Sen så kan man ställa programet att använda IMAP, vilket är ett annat protokoll, då kikar du bara in på ISPns webbserver.. dvs allt ligger kvar där.. följdaktligen ser du då oxå allt via webbinloggning!

Men.. man kan om man vill och är lagd åt det hållet strunta i mailprogram och logga in via webbinloggning hela tiden.. både hemma, ute och via smartphone!

Och numera kan man synka Hotmail/Outlook via POP3/IMAP och se alla sina mailkonton på sin dator hemma.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
8/27/14, 12:27 AM
#14

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
8/27/14, 10:14 AM
#15

Outlook.com - tidigare Hotmail som flera redan sagt. Den ä gratis

Du skapar ett nytt mail konto. Här kan du även lägga in att du skall få mail från dina andra mailkonton ex. Gmail, bredbandsbolagets mail etc. Du hittar dessa under inställningar (kugghjulettill höge och sedan alternativ)

Nu kan du använa detta epostkonto till alla seriösa.
Men du kan även via inställningar skapa ett "Alias". Detta aliaskonto når du genom at logga inpå ditt vanliga Outlook.com konto. Finessen äratt om du t ex vill skapa ett alias bara för en viss sak så kan du göra det utan att du behöver ange ditt riktiga Outlook.com konto. Du kan närsomhelst ta bort Aliaset om det börjr komma skräpmail etc.
Jag kapar tex alias om jag bara vill in på en webbsida en gång som man måste ange ett epostkonto på. När jag är klar så tar jag bort mitt alias från Outlook.com och då kan de inte bombardera mig med en massa reklam och skräpmail framöver för ailas kontot finns ju inte längre.

Med outloo.com får du även tillgång till live versionerna av Word, excel, powerpoit, onedrive, kalender och kontakter

kissidor
8/27/14, 11:12 AM
#16

delvis blev detta i själva verket väldigt enkla onödigt krångligt beskrivet 🙂. att använda internetleverantörens mail är ju som sagt ingen bra idé, då blir man ju av med den när man byter. 

webmail som du själv också tänkt dig är den klart den vettigaste lösningen i moderna tider, och då behöver du ju bara lägga upp ett konto och loggar in på din mail i webbläsaren - från vilken enhet som helst. detta sätt att komma åt mailen går ju alltid att göra, även om det för vissa enheter även finns appar för dem om man föredrar det. själv använder jag webbläsaren i min win 8-dator även om det finns en app, men i telefoner och plattor använder jag apparna. 

outlook, gmail och yahoo är väl de största - själv har jag använt yahoo i många år och är nöjd med den (har även gmail, samt har lagt upp outlook-konton till maken och dottern, så jag vet hur de ser ut också). gmail tycker jag personligen sämst om, tycker det är svårare att hålla ordning samt söka i den på ett sätt som känns intuitivt för mig.

sen tycker jag det är praktiskt att använda två olika tjänster - strular en tillfälligt så använder man den andra 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Torahzen]
8/27/14, 2:19 PM
#17

Tack alla! Nu ska jag få till en ny adress.

bamse6311
8/27/14, 8:43 PM
#18

Säger som många andra att satsa på Outlook eller Gmail.
Själv så har jag en adress på båda men envänder mest Outlook.

Om någon skriver till mig på den gamla Hotmailadressen jag hade tidigare så kommer det automatiskt till Outlook.

Personligen så rekommenderar jag alltså Outlook men vet att en del föredrar Gmail.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
8/28/14, 7:05 PM
#19

#2
Varför använder du inte de som du får gratis från din ISP? Brukar som regel ingå 5 adresser i din avgift! ___

Det behöver inte nödvändigtvis vara så - det beror på vem som är leverantören av tjänsten och vad denne erbjuder. En del erbjuder det, andra inte, en påverkande faktor kan också vara vad man har för typ av bredbandslösning, till exempel: ADSL, FIBER/Stadsnät…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/28/14, 7:31 PM
#20

#2
Varför använder du inte de som du får gratis från din ISP?_* ____

**Vänligen skriv ut förkortningen i sin helhet så förstår alla, skriv i stället t ex:
**_Internetleverantör då det är ett svenskt forum och då det finns ett relaterat svensk begrepp för ISP så bör det i första hand också användas.  
__
För ett förtydligande så är en ISP det företag som leverar ditt bredband som du använder för att surfa runt på nätet med, som till exempel  Telia, Bahnof, Com Hem och så vidare. Eller med ett enkelt uttryck: Internetleverantör eller  det företag som levererar ditt Internet._

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
[Torahzen]
8/28/14, 9:00 PM
#21

Tack deeman

👍 -Inga problem!

[Torahzen]
8/28/14, 9:29 PM
#22

Det blev en outlook!

deeman
8/28/14, 10:28 PM
#23

#22 Ett bra val som fungerar oberoende av datortyp, dock har Gmail den också oberoende av datortyp lite fler finnesser - men man lämnar ut lite info om sig själv till Google också iof - så det kanske inte är aktuellt?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Torahzen]
8/28/14, 10:30 PM
#24

Jag har en gmail också…

deeman
8/28/14, 11:54 PM
#25

👍

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
8/29/14, 5:30 PM
#26

#20 deeman.

Tummen upp 👍, med en sådan förklaring så kan alla förstå och visst är det här ett svensk forum.

#0 TS Torahzen

Kul att du hittade två som du gillar.
Jag har som sagt personligen också de båda.
änder dock mest Outlook men även vid vissa tillfällen Gmail.

Grattis till ditt val och lycka till.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Torahzen]
8/29/14, 6:48 PM
#27

Tackar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: