Annons:
Etikettövrigt
Läst 2900 ggr
Julip
8/27/14, 1:49 PM

Hur skaffar man antivirusprogram?

Jag får hem min lilla mini laptop imorgon eller på fredag och undrar då hur man skaffar ett antivirusprogram/virusskydd för datorn på bästa sätt? Då jag är student får det gärna gå så billigt som möjligt undan.

Annons:
Davbjo
8/27/14, 1:51 PM
#1

Vad är det för operativsystem? Windows Essentials är från Microsoft, det är gratis och jag tycker det fungerar bra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Zepp
8/27/14, 2:02 PM
#2

Vilken Internetleverantör har du?

De brukar ha gratis eller subventionerad!

Annars så MSSE som #1 säger.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essentials-download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/27/14, 2:03 PM
#3

Jag rekommenderar Kasperskys, tycker att det är snabbt och smidigt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
8/27/14, 2:21 PM
#5

Det ligger en Norton testversion i 30 dagar på datorn, så du behöver inte ha panik.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Julip
8/27/14, 3:42 PM
#6

#5 Åh! Vad bra. Jag är så okunnig när det gäller datorer så det såg jag inte ens.. Behöver ju använda den omgående då jag får hem den, då den främst är till för bla plugget. Så då behöver jag inte tänka på något innan jag surfar ut på nätet på datorn för första gången?? Vad kan jag använda för program till denna dator när dessa 30 dagar tar slut?

Annons:
Zepp
8/27/14, 3:59 PM
#7

Vilket du vill!

Kolla om din internettlevarantör eventuellt har något att erbjuda i första hand.

Det brukar funka bäst för de som inte är fena på datorer.

Annars så kan du via din dator köpa förlängning av Norton.. du får garanterat ett erbjudande om detta, på datorn!

Oså finns det gratis.. tex MSSE som jag länkade till förut, Avira och AVG.

MSSE funkar oxå bra för en novis, de andra kan kräva lite handpåläggning.. eller att man betalar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
8/27/14, 7:06 PM
#8

Om du efter testperioden av Norton vill köra på något fritt alternativ så kan jag i första hand inte rek. någon annan lönsing än Avast! alt. AVG i andra hand. Samt en komplettering med Malware Anti-Malware och någon renommerad brandvägg som t ex Zone Alarm.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
8/27/14, 8:30 PM
#9

Säger som deeman att Avast och AVG är två riktigt bra antivirusprogram som dessutom finns i gratisversioner och de båda brukar hamna i toppsegmentet i tester.

Komplettera som sagt också med Malwarebytes Anti-Malware så har du riktigt bra skydd.

http://avasthome.virusskydd.org/

http://free.avg.com/eu-en/homepage

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Vad det gäller Microsoft Essentials så brukar den få sämre betyg än de här båda i tester.

Alla tre får du i svensk version.

(Dock vad det gäller antivirus så kan du bara ha ett åt gången installerat för att de inte skall krocka  med varandra).

Lycka till.

Bästa hälsningar,
Bertil

catcult
8/27/14, 9:34 PM
#10

Vad du än gör låt dig inte luras till att köpa Norton efter att dina 30 gratisdagar är slut. Det är ett riktigt skitprogram i mitt tycke, klumpigt, omodernt och enormt resurskrävande för vad det är.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
8/27/14, 10:58 PM
#11

#10 Skulle inte jag hävda.. föredrar facktist Symantecs produkter.. man kan göra så mycket mer med dessa som regel, ställa det som man vill ha det!

Men.. iomed att F-secure ingår i min internetabonnemang så får det bli detta!

För övrigt så kör jag Symantec Endpoint på jobbet.. dvs med manager o hela kittet, det e riktigt vassa grejjer, men mest för företag.

Oandrasidan har man ingen koll är det overkill med Norton.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
8/27/14, 11:22 PM
#12

#11 Det beror på vad man är ute efter, vill man ha ett anti-virusprogram rätt och slätt är Norton inte värt det i mina ögon. Påbörjade en testversion jag hade på min förra dator och kan inte beskriva det som något annat än en mardröm. I gamerkretsar är det ökänt för att vara en prestandatjuv. Men, självklart gäller det gamla talesättet även här: Whatever floats your boat/tickles your pickle. 😉

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kaj
8/28/14, 1:55 PM
#13

Du har Windows 8.1 i den datorn då ingår Microsoft Security Essentials som standard. Den ger ett fullgott skydd om du inte surfar på allt för extrema webbplatser som hackar sidor mm.

Du har även en brandvägg i den så jag skulle inte bekymra mig om att köpa något program eller ladda ner något gratis eller provversion.
Kör på MS Security Essentials. Du hittar den förmodligen via kontrollpanelen, system och säkerhet - den bör dessutom vara aktiverad redan från start om inte din provversion av Norton slagit av den (fy skäms Norton i så fall)

Annons:
Julip
8/28/14, 2:09 PM
#14

Tack så mycket för alla svar!! Vilka kunniga människor det finns! :) Så med andra ord kan jag bara starta datorn och börja surfa? Hur vet jag om antivirusprogrammet är aktiverat (tänkte om man måste göra det själv eller om det sker automatiskt)?

Kaj
8/28/14, 4:10 PM
#15

Du går in i säkerhetscentret via kontrollpanelen. Där står det vad som är igång avseende brandvägg och antivirusprogram. Om det är rött så är ex inget antivirusprogram igång men du lär ha en grön sådan rad. Klicka på den så bör du få upp att både MS Security Essentials och ev. Norton är igång

Julip
8/28/14, 4:37 PM
#16

#15 Tack! Nu har jag fått ett meddelande om att den har kommit så ska cykla iväg och hämta den snart :)

deeman
8/28/14, 6:59 PM
#17

Beträffande Microsoft Security Essentials så håller jag inte med om att det skulle vara ett fullgott skydd, tvärtom.  Microsoft Security Essentials ger användaren ett grundskydd som är ok, men då det är en "skrapare", dvs något som bara skrapar vid ytans översta skikt så är det i dag inte att rekommendera som en lösning.
Microsoft Security Essentials skrapar lite mer, men inte mer än så - därav så är det inte ett fullgott skydd. Microsoft går till och med själva ut med att säkerhetspaketet är en "fulprodukt" och att man bör se sig om efter en annan lösning. Produkten är undermålig och placerar sig långt ned i segmenteringen.., och är inte mer än ett försök till förbättrade versioner av tidigare:  (Windows egna brandvägg + Defender).

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
8/29/14, 10:21 AM
#18

Jag skrev att MS Security Essentials är ett fullgott skydd om man inte är ute på en massa skumma webbplatser. Är man bara en vanlig surfare och inte klickar på en massa länkar som man inte vet vad de är, laddar ner program från olika webbplatser eller läser mail från folk man inte känner med länkar till saker då räcker MS SEC E mer än väl kan jag tycka.
Så himla dåligt är inte programmet. Det är det enda jag använder mig av och jag är verkligen inne på en del tveksamma sidor ibland och har inte råkat ut för något som inte MS SEC E inte stoppat.
Men jag är som sagt kanske lite mer datorvan och har lite koll på vad jag klickar på så…

deeman
8/30/14, 1:22 AM
#19

#18 Grejen är att det är INTE ett fullgott skydd, oavsett. Dock så har du absolut en poäng i det du säger, men och andra sidan så är det i dag också fruktansvärt enkelt(notera enkelt) att utom vetskap drabbas av något otyg, och det behöver i sig enbart inte innebära att man skummar runt bland vissa typer av webbplatser, klickar på länkar i mail. Åter igen "…och andra sidan", Windows är ett läckande såll, så det finns många hål dit otyg kan hitta sin väg in…

Essentials hade inte varit dåligt om det hade fungerat som det var tänkt från början, men det gör det dessvärre inte.Det är därför Microsoft själva antagligen går ut med att man bör använda något annat.
Så..,  
#18 Ledsen att göra dig besviken, men jo det är faktiskt kasst - men det är i och för sig  min högst personliga åsikt blandat med vad diverse tester speglar.

Tyvärr är det så att folk än i dag klickar lite hej vilt och lite överallt utan att lägga en vikt vid vad man egentligen klickar på eller till exempel att man vid en installation spånar på vad som står där och vad som man eventuellt bör bocka av och så vidare…..
#18 Jag tror absolut att du har koll vad du klickar på, jag själv är typ hypokondriker för att få in något skit, men jag klickar ju med omtanke så sannolikheten att jag skulle drabbas är förhållandevis liten.
Men.., trots allt - så kan man kan inte var nog försiktig.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
8/30/14, 10:05 PM
#20

Blanda inte ihop Norton med Symantec. Norton är för hemmabruk och Symantec för företag mm 🙂

Annons:
bamse6311
8/30/14, 11:02 PM
#21

Egentligen så kan jag personligen inte förstå varför man skall rekommendera människor ett sådant antivirus som Essentials när det finns så många andra gratisprogram som i tester visat sig vara mycket säkrare och bättre.

Som sagt så avråder Microsoft själv för sitt eget Essentials och rekommenderar användare att använda något antivirusprogram.

Vad det gäller både Avast och AVG så är det de båda som oftast hamnar som bäst i test av gratis antivirusprogram.

Dessutom så är de båda väldigt enkla att ladda ner och installera.

De kommer båda två på svenska och är väldigt enkla att förstå sig på.

Vill man sedan även göra egna inställningar på något av de här båda programmen så finns det många möjligheter.

Om man skall rekommendera ett gratis antivirusprogram till en Windows dator så tycker jag personligen att det skulle vara knepigt att rekommendera ett sådant antivirus som Microsoft själv avråder från.

Nåväl, det här är bara mina personliga tankar om detta med antivirusprogram till en Windowsdator.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zpookey
9/1/14, 11:45 AM
#22

http://www.eset.se (NOD32)

Har inte mycket till övers för Norton, F-secure, AVG, Avast…och definitivt inte Panda.
De datorer vi haft absolut minst problem med har haft NOD32.
NOD32 är också det antivirusprogram som fått flest utmärkelser genom tiderna.
Microsofts antivirusprogram kommer på 2:a plats på min lista.

Här kan du jämföra programmen.
https://www.virusbtn.com/vb100/archive/compare?nocache

[VSK]
9/1/14, 11:56 AM
#23

NOD32 äger ☝️ 🙂

Upp till toppen
Annons: