Annons:
Etikettinternet
Läst 3714 ggr
KarinJ46
8/28/14, 10:38 AM

Kan inte ladda ner filer från Internet

Hej! Min stationära dator har packat ihop och jag behöver ladda ner en drivrutin från GeForce till grafikkortet för att (förhoppningsvis) få igång den igen.

När jag nu försöker med detta från min laptop som har OS Windows 7 (vilket jag inte alls är van med) så får jag upp en ruta nertill på skärmen med en fråga om jag vill avbryta eller spara filen. Jag försöker att spara filen men ingenting händer!!

Behöver jag ändra någon säkerhetsinställning i Windows eller Internet Explorer för att kunna ladda ner filer från Internet?

Det här ser helt annorlunda ut än mitt gamla hederliga XP så jag vet inte vad jag ska göra.

Tacksam för all hjälp!

(filen jag behöver få tag på heter "nv4_mini.sys")

Annons:
Zepp
8/28/14, 1:24 PM
#1

Frågan är väl var du väljer att spara den?

Väljer du inget så brukar de hamna på "hämtade filer"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
8/28/14, 1:50 PM
#2

Dels kan det vara som Zepp säger men då brukar man efter att filen laddats ner få upp en ny dialog som medger att du kan öppna filen eller öppna dess mapp. Om du trycker ctrl+J i internet Explorer så får du ett fönster med alla nedladdningar oh där kan du se status.

Men jag har även märkt detta problem ibland med Internet Explorer att et inte går att ladda ner. Jag laddar då ner via chrome i stället och då funkar det alltid.
Det är säkert någon inställning i IE som måste till men jag har inte orakt reda ut det då Chrome funkar och jag laddar så sällan ner från nätet vi webbläsaren

KarinJ46
8/28/14, 6:22 PM
#3

Hej Zepp o Kaj. Det går helt enkelt inte att tanka hem filer via IE. Trycker jag på ctr+J finns inget där. Har kollat i "my downloaded files" m fl foldrar och finns inget där heller.

Nu gick jag in på Internet Explorer och försökte att ladda ner Google Chrome men då får jag ett nytt felmeddelande: "shim-fel för .NET framework".

Det här känns som värsta moment 22. Har du ingen legimitation så kan du inte få nån legimitation. 😭

Edit: Går ju inte att ladda ner Chrome heller eftersom absolut ingenting händer när jag klickar på "spara" rutan för nedladdning.

Är det nån säkerhetsgrej jag har missat? Men jag har ju laddat ner saker tidigare på denna burk även om det var nåt år sedan…

KarinJ46
8/28/14, 6:25 PM
#4

Upptäckte just att det verkar som att det har att göra något med en application som heter clickonce_bootstrap.exe? Ser helskumt ut.

Zepp
8/28/14, 8:08 PM
#5

När jag Googlar så förefaller det vara en välrenomerad application, utvecklad av Mossilla/Firefox.

Gå via Windows update och hämta KB 976002, det är "val av webbläsare"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/28/14, 8:20 PM
#6

http://support.microsoft.com/kb/2715633/sv

Kolla på Windows update om det finns nyare Net.framework versioner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
KarinJ46
8/28/14, 9:34 PM
#7

Hej Zepp, vet inte hur jag gör för att ladda ner en bestämd fil som du anger ovan. Har datorn inställd på att meddela om nya uppdateringar och då brukar jag alltid ladda ner alla som finns. När jag nu manuellt söker efter nya uppdateringar får jag bara ett felmeddelande med Kod 80246002. Kan alltså inte ens ladda ner uppdateringar manuellt därifrån heller.

Kaj
8/29/14, 10:12 AM
#8

Ahhh, det felet betyder att windows har trasiga filer för windows updates nedladdninsmapp. Detta orsakar att Windows update och nedladdningar inte fungerar.
Det enklaste sättet är att göra en återställning till ett datum då du vet att nedladdningar funkade - om du är osäker gör en återställning på säg en månad tillbaka. OBS! alla systemförändringar du gjort eter det datumet går förlorade så du måste göra om dessa efteråt - tex om du installerat nya program efter det datumet eller nya enheter som skrivare etc.

  1. Gå till startknappen och skriv "systemåtersällning" och starta programmet
  2. Välj länken/knappen för "fler återställningspunkter"
  3. Välj ett datum bakår i tiden som du tror att allt funkade vid
  4. Låt systemåterställningen gå klart - kan ta allt mellan 20 minuter och en timme beroende på ditt system
  5. Starta om datorn när du blir uppmaad.
  6. Efter systemåterställningen och omstarten så skriv "windows update" i sökrutan från startknappen.
  7. Välj nu att söka efter nya uppdateringar och ladda ner dem.
  8. Om allt funkade utan fel kan du pröva och starta internet Explorer och se ifall nedladdningen funkar nu.
  9. Om inte se nedan …

Ett annat sätt är att helt enkelt ta bort eller namnändra windows updates mapp för nedladdningar och låta windows update skapa den på nytt. För detta krävs at du först stoppar windows update, namnändrar katalogen och sedan startar windows update igen.

  1. Logga in som administratör på din dator
  2. Gå till startknappen och skriv "kommandotolken" och starta programmet
  3. skriv net stop wuauserv - stoppar windows udate
  4. Gå till vanliga utforskaren och skriv %systemroot% i adressfältet
    Du bör nu hamna i C:\Windows
  5. Sök upp mappen SoftwareDistribution och högerklicka och välj byt namn och namnändra den till OldSoftwareDistribution - om du uppmanas att ange ett lösenord så ange ditt adminkontos lösenord.
  6. Gå tillbaka till kommandotolken och skriv net start wuauserv - startar windows upate igen
  7. Du bör nu kunna gå till windows update igen för att försöka ladda ner men jag rekommenderar en omstart av datorn här och logga in med ditt vanliga användakonto.
  8. Gå ill Windows update som beskrivs i punkt 6-9 ovan och se om det funkar då.
KarinJ46
8/29/14, 2:01 PM
#9

Hej Kaj, tack för långt och detaljerat svar!

Jag har lyckats fixa problemet "delvis" på egen hand. Det visade sig att jag hade Safari installerat så via Safari kunde jag installera Google Chrome. Google Chrome och Safari låter mig ladda ner filer från nätet så jag funderar om det var Internet Explorer som på nåt vis var korrupt?

Jag hittade också en funktion där jag kunde felsöka "windows update", vilket jag gjorde och då visade det sig att det fanns korrupta filer där så nu är dom reparerade och windows update fungerar igen.

Funderar på om jag helt enkelt kan avinstallera Internet Explorer och sen installera den igen för att se om jag därefter kan ladda ner filer? Eller så skiter jag i det och går över till Google Chrome istället! 😃

KarinJ46
8/29/14, 2:53 PM
#10

Jag ropade nog hej lite för tidigt. Nu har jag t ex lyckats med att ladda ner iTunes via Google Chrome men jag kan inte installera det. 

Får ett felmeddelande som lyder "Installationspaketet kan inte öppnas. Bekräfta att paketet finns och att du kan komma åt det, eller kontakta programvaruförsäljaren för att få bekräftat att detta är ett giltigt paket för Windows Installer".

Nu känns det som att Windows Installer är skurken…Kan man reparera den på nåt sätt?

Zepp
8/29/14, 2:53 PM
#11

Testa med att gå in och återställ alla inställningar i IE till standard!

Det finns en sådan i Internettalternativ.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KarinJ46
8/29/14, 6:06 PM
#12

Hej Zepp, menar du under säkerhet? Rutan för Standard är gråmarkerad (ej klickbar) för det är en bock ibockad där det står "aktivera kernelläge".

Standardinställningar är endast möjligt välja om jag avbockar denna ruta.

Zepp
8/29/14, 7:44 PM
#13

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: