Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1760 ggr
jossans
2014-08-31 00:02

Behöver hjälp!

Hej!
Jag har en gammal HP Pavilion på sju år som nu sjunger på sista versen och behöver nu köpa mig en ny. Men nu är det så att jag vet inte hur jag ska välja rätt.

Jag kommer att arbeta med datorn dagligen och behöver därför en dator med bra batteritid, kan ta Photoshop och de andra Adobeprogrammen, bra skärmstorlek och skärmupplösning. Har ni något att rekommendera?
Jag har en budget på 6000 kr. 

Jag har tittat på den här datorn lite, vad tror ni om den?
ASUS X550LC

Annons:
kissidor
2014-08-31 09:41
#1

jag tycker du ska försöka hitta en med full HD-upplösning, dvs 1920x1080, och om möjligt inom din budget en med ssd-disk eller iaf hybriddisk. inte säkert att det går dock. behöver du ha optisk läsare? (dvs cd/dvd/bluray). det är på väg bort nämligen, så ska man leta så måste man veta om ifall det är ett krav.

Värd på Mobiltelefoner och Android

jossans
2014-08-31 11:08
#2

Okej. Vet du någon dator som har allt det där? Vet inte vad allt är. Optiskläsare är inte ett måste.

kissidor
2014-08-31 11:15
#3

frågan är som sagt om det ryms inom budgeten med ssd-disk (en mycket snabbare slags hårddisk som gör stor effekt på datorns totala prestation). nu väntar jag gäster och hinner inte kolla, men jag ska se sen vad det kan finnas 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

jossans
2014-08-31 11:18
#4

Okej. Det skulle va jätte snällt om du ville se efter senare. Jag ska också leta. Tack för hjälpen än så länge:)

jossans
2014-08-31 14:27
#5

Hittade en Toshiba som hade SSD-disk och HD upplösning.  Men är Toshiba ett bra märke och hur är det med fläktar/batteri etc? Är lite rädd att datorn ska bli överhettad lätt mm.

Toshiba Satellite L50-B

kissidor
2014-08-31 16:24
#6

det där med märke är visst inte lika viktigt längre som förut, alla använder ändå samma komponenter har jag fått höra. det ser ut som bra värde för pengarna, men som sagt kvaliteten på det stora hela kan jag inte borga för. 

det enda jag kunde snoka upp med full HD och överhuvudtaget ssd var denna:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2555236 som dock inte har ren ssd-disk utan en vanlig hårddisk med en liten så kallad ssd-cache som gör datorn lite snabbare men inte så till den grad som en ren ssd-disk. 

dock har den ett bättre grafikkort, även om toshibans sannolikt är gott nog. (googla gärna på systemkraven för just precis den variant av photoshop du använder för att dubbelkolla detta)

sen är frågan om du skulle klara dig med 128GB totalt lagringsutrymme som toshiban hade, har du alltid snabbt wifi så behöver du ju nästan inte ha nånting på hårddisken, men annars kan ju 128GB verkligen vara i klenaste laget, jag känner nog att det dubbla är minimum om man ska känna sig någorlunda trygg, men jag har iofs alltid tillgång till wifi men inte så supersnabbt samt med begränsad datamängd eftersom vi är hänvisade till mobilt bredband. men samtidigt så kan du ju också ha en extern hårddisk som du kopplar till usb, men om du ständigt behöver ha den inkopplad och jobba till och från den så blir det ju lite klumpigt. plus att den kostar ju några kronor den med att ta med i beräkningen isf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Aniara14
2014-08-31 17:12
#7

#5 Enligt både min och de flesta experters åsikt så är tyvärr 128GB hårddisk oftast inte tillräckligt. Efter avdrag för hårdvarutillverkarnas och Windows olika sätt att beräkna kapacitet, krav på alltid minst 10% ledigt utrymme och slutligen att operativsystemet själv tar upp minst 20GB, så återstår i bästa fall ungefär 85-90GB för användaren att disponera. Och det räcker ju inte till särskilt många och/eller stora program.

#6 Problemet med datorn i Prisjakt länken är att den bara verkar finnas hos Alina, och där kostar den 6690:- vilket väl är en bit över TS budget i #0 ?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-08-31 17:26
#8

jahadu aniara, bra att du såg det!  jag gick aldrig vidare till webhallen och kollade att den faktiskt fanns där, det brukar ju stämma när det står på prisjakt att den finns i lager. kanske priset var såpass bra att den sålt slut på väldigt kort tid och det inte hunnit uppdateras? nå det var ju synd 😕. 

nå kanske jossans får nöja sig med traditionell hårddisk då, isf har vi detta urval med full HD och under 6000: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s184265087&o=lokal_rank#rparams=l=s184265197

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-08-31 17:32
#9

#8 Ja, dom gör väl så gott dom kan på Prisjakt för att uppgifterna ska vara korrekta, men det är nog dessvärre oundvikligt att det blir nåt fel här och där ibland.

T ex så hittade jag ett fel angående processor på en bärbar dator, men när jag försökte rätta till det så lät dom mig inte göra det, bara för att jag inte var medlem där, eller nåt sånt. Så det felet fick står kvar där. Lite synd egentligen, men inget att göra åt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-08-31 17:50
#11

haha jag är medlem, och rättade flera fel på en dator jag själv hade köpt och mycket väl visste specen på - men de brydde sig inte om att korrigera det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-08-31 18:06
#12

#11 Men vad dumt!? Då är det ju ingen idé alls att det ens finns en möjlighet att ändra, om dom sen bara struntar i det.

Det står ju att dom "alltid gör sitt yttersta för att produktbilder och egenskaper ska vara korrekta… osv."

Jag fattar ingenting alltså… 🤔 Du borde kontakta dom och säga dom ett sanningens ord, tycker jag! Att du försökte vara ordningsam och hjälpa till, och så bara händer ingenting… himla otacksamt av dom. Bläh för sånt!😡

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-08-31 18:22
#13

nåja, den där datorn sålde mycket snabbt slut överallt, så det känns lite överspelat nu 🙂. men visst blev jag lite snopen 🤔!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Aniara14
2014-08-31 18:29
#14

#10 Det där var banne mig en av dom saftigaste länkar jag nånsin sett!😉

#13 Ja, kanske överspelat just för den speciella datorn, men så att dom bättrar sig framöver, och inte gör om samma misstag.

(Ditt inlägg har nr 13… bäst du tar det lite försiktigt resten av dagen för säkerhets skull … )

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-08-31 18:32
#15

tack för varningen aniara, lyckligtvis är det ju inte så mycket kvar av dagen 😃. iaf inte för mig som brukar gå i bingen vid niotiden på söndagskvällar 😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-09-01 13:00
#16

 fick precis reklam-mail med erbjudande som såg riktigt bra ut, tyckte det passade bra nog för att länka in det här: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59423900/lenovo-ideapad-z50-70-15-6-barbar-dator-svart?scid=NEWSLETTER_V36_2014#tab-specs 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

jossans
2014-09-01 18:31
#17

Tack för alla svaren hörrni! Jag ska kika lite mer och se om jag kan höja databudgeten något ;)

#16 Det där verkade ju jätte bra. Hoppas hoppas det finns några kvar tills torsdag/fredag!! Något som absolut är värt att titta på!

jossans
2014-09-01 18:47
#18

Vad tror ni om den här? Fortfarande runt 6000 kr.

Lenovo Thinkpad E540

Aniara14
2014-09-01 19:15
#19

#17 Ja, priset på Lenovon är ju inte så dumt i alla fall. 🙂En bra bit under din budgetgräns, och det är ju alltid trevligt.

En fördel med att köpa hos just Elgiganten är ju att du har 30 dagar på dig att testa datorn försiktigt, och provköra dom programmen som du har tänkt använda den till sen, och detta utan att förlora returrätten. Då blir det ju mycket lättare att avgöra ifall du är nöjd, och att allt fungerar som du har tänkt dig.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-09-01 19:16
#20

#18 ser också ut som ett mycket bra köp 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Zepp
2014-09-01 19:27
#21

Sådär är det.. har man tur så slumpar de just ut en hyfsad dator!

Har du inga specefika krav så kolla Benchmarken!

Oandrasidan.. ju mer du betalar ju pang får man som regel för pengarna.. om inte annat så får man senaste designen!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-09-01 19:42
#22

zepp det är väl i stort sett bara inet som listar benchmarks? så i de flesta fall får man försöka bedöma det utan den hjälpen.

jag såg ett par omdömen om datorn i #18 att de tyckte den var extremt plastig, och touchpaden inte var nån höjdare. att den är plastig kan man väl tåla, hellre det än dålig prestanda eller vad säger du jossans? touchpaden struntar jag för min del blankt i, gillar inte dem ändå och använder alltid mus. någon tyckte inte skärmen var bra, men det var bara en som skrev så: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2443623

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2014-09-01 19:42
#23

#18 Verkar som att Dustin har två olika priser på exakt samma dator… verkar lite mysko faktiskt.

Den billiga versionen, och den dyra versionen. Vad kan det bero på, tro?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-09-01 19:48
#24

nu tror jag kanske att jag vet varför - jag tror att jossans kanske råkade gå in på dustin för företag och fick fram priser utan moms 😕. tror ni det är så?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-09-01 19:52
#25

japp, tyvärr, så är det - prisskillnaderna stämmer med momsen - och när jag försöker logga in på den billigare så går det inte, eftersom det är företagssidan och jag har ju privatkonto

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-09-01 19:57
#26

#22

Eh ja möjligtvis.. det är bara seriösa firmor som redovisar Benchmark antar jag.. varvid jag fortsätter handla från Inet!

Oandra sidan så ligger Mediamarkt ännu närmare.. men jag tycker det är värt någon hundralapp att slippa deras försäljare.. man får lixom kräla i stoftet för att få någon som helst hjälp.. oså visare det sig att jag kan mer om datorer än de till slut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jossans
2014-09-01 20:04
#27

#22 för mig är det dock tvärtom och använder bara touchpad. Man det kanske är bättre att välja ut två bra datorer och åka och prova i butik. Jag måste ha missat att det var för förtag på Dustin. Tråkigt:(

Bra där med elgiganten med. Något att absolut tänka på.

Annons:
Aniara14
2014-09-01 20:09
#28

#25 Aj då, det var ju tråkigt, men jag tyckte ju förstås att 5199:- var lite väl billigt för en dator med så pass hög prestanda. Men jossans kanske har möjlighet att köpa som företagskund, vem vet? 

#26 Ja, det brukar inte vara så svårt att kunna mera än försäljarna på elektronik varuhus. När jag skulle köpa min första dator på Siba, så gjorde jag misstaget att fråga vad PCI plats var för nåt, och därefter följde en närmast tragikomisk stund av frenetiskt men fruktlöst letande överallt, först i deras interna kunskapsbas och sen ute på nätet, men nåt svar fick jag tyvärr ändå aldrig. Suck…😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-09-01 21:30
#29

#26, gör du det zepp. personligen tycker jag det skulle vara alldeles på tok för begränsande att bara kunna handla hos en enda butik, så jag fortsätter för min del att leta reda på vad jag vill ha och sen köper jag det där det finns, under förutsättning naturligtvis att de verkar pålitliga att ha att göra med 🙂. men har man inte fullt så specifika önskemål som jag går det ju säkert bra att hitta nåt som funkar på det stället där man helst handlar.

#26 och #28, ändå har mediamarkt enligt min erfarenhet mer intresserad och mindre okunnig personal än de andra stora elektronikvaruhuskedjorna - vilket iofs inte säger så mycket. det kan vara ganska lustigt när man kommer in på tex Elgiganten för att kolla in lite gadgets och de unga killarna där ska "förklara" för den 48-åriga tanten 😕- och så står det ganska snabbt uppenbart att det nog vore bättre tvärtom 😃.

jaha jossans, ja då vill du ju inte ha en mindre bra trackpad. fast nu blev väl den datorn mindre intressant i vilket fall, även om den också med moms för 6490 iaf inte överskrider din budget jättemycket. Dustin hade bara en hemsida förut och så valde man när man gick in på sidan om man ville till företag eller privatperson, då var det mycket tydligare. 

men visst vore det bästa om du kunde komma åt att titta och känna. har du kollat om den datorn i #16 finns i lager på ditt närmaste elgiganten?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: